arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۱۹۳۹
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۲ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۸

ویتامین D مانع از پیشرفت سرطان روده می‌شود

مطالعات جدید محققان در بوستون آمریکا نشان می‌دهد، ترکیب دوز بالای ویتامین D با داروهای شیمی‌درمانی مانع از رشد سلول‌های سرطان روده متاستاتیک می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مطالعات جدید محققان در بوستون آمریکا نشان می‌دهد، ترکیب دوز بالای ویتامین D با داروهای شیمی‌درمانی مانع از رشد سلول‌های سرطان روده متاستاتیک می‌شود.

 

در این مطالعه محققان 139 بیمار مبتلا به سرطان روده متاستاتیک را مورد بررسی قرار دادند و به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول دوز بالای ویتامین D به میزان 8000 واحد در روز و گروه دوم دوز کمتر معادل400 واحد در روز دریافت کردند. هر دو گروه تحت شیمی درمانی استاندارد قرار گرفتند. نتایج نشان داد در گروهی که از دوز بالای ویتامین D استفاده می‌کنند، پیشرفت بیماری کاملا متوقف شد؛ همچنین این افراد نرخ بقای بالاتری دارند.
محققان امیدوارند این روش منجر به درمان‌های موثرتری برای سرطان روده بزرگ شود. سرطان روده سومین سرطان شایع در جهان و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در آمریکاست.

 

به گزارش پایگاه خبری مدیکال نیوز،مهمترین روش غربالگری سرطان روده بزرگ کولونوسکوپی است. در این روش یک لوله بلند که در سر آن یک لامپ و دوربین کوچک تعبیه شده است، وارد روده شده و پزشک را قادر به بررسی تمام بافت روده می‌کند. در صورت وجود پلیپ، مقداری از آن نمونه برداری شده و برای آزمایش‌های بیشتر به آزمایشگاه ارسال می‌شود. آزمایش خون و مدفوع دو روش غیر تهاجمی دیگر برای تشخیص سرطان هستند.

 

عوامل متعددی از جمله عدم تحرک، سیگار و مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز، در افزایش احتمال بروز سرطان کولورکتال (روده بزرگ) نقش دارد.
روده بزرگ آخرین بخش از سیستم گوارشی است. در این بخش از روده، آب و نمک و ضایعات غذا خارج و ضایعات آماده دفع می‌شوند. سرطان روده بزرگ از رشد غیر قابل کنترل سلول‌ها ناشی می‌شود. معمولا اولین مرحله سرطان روده بزرگ، ایجاد تومورهای کوچک به نام پولیپ های آدنوماتوز است که در دیواره داخلی روده بزرگ تشکیل می‌شوند. ممکن است این پولیپ ها به سرطان بدخیم تبدیل شوند. سلول‌های سرطانی می توانند از طریق سیستم گردش خون و لنف در سراسر بدن گسترش یابند و سبب متاستاز شوند.
نتایج این مطالعه در نشریه JAMA منتشر شده است.

 

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان