arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۱۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۳ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۸

«حقوق» بازنشستگان کشوری امسال ۲ بار افزایش می‌یابد+ جزییات

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درباره پرداخت حقوق بازنشستگان در سال جاری و افزایش دریافتی آنها، گفت: از آنجا که فروردین ماه، ماه اول سال است، به طور معمول ممکن است پرداخت ها با مشکلاتی روبرو شده و کمی دیرتر صورت بگیرد، اما با تلاش پرسنل صندوق و حمایت‌های سازمان برنامه و بودجه، این حقوق‌ها در روزهای گذشته به حساب بازنشستگان واریز شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«حقوق» بازنشستگان کشوری امسال ۲ بار افزایش می‌یابد+ جزییات

دکتر سید میعاد صالحی با بیان اینکه صندوق بازنشستگی یکی از مجموعه‌های مهم کشور است که در ساحت‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفای نقش می‌کند اظهار کرد: از یک سو به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار بازنشسته و وظیفه بگیر متعهد هستیم و از سوی دیگر حدود یک میلیون شاغل در مجموعه‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی داریم که کسورات پرداخت می‌کنند و نسبت به تأمین آتیه این افراد نیز وظیفه داریم.

وی با اشاره به بنگاه‌های اقتصادی زیر مجموعه این صندوق، اظهار کرد: عمده این بنگاه‌های اقتصادی، از محل رد دیون دولت به صندوق بازنشستگی در اختیار صندوق قرار گرفته است و از ماحصل و سود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی این بنگاه‌ها، بخشی از نیازهای معیشتی بازنشستگان تامین می‌شود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درخصوص میزان آشنائیش با مسائل صندوق بازنشستگی گفت: بنده چندسال قبل در یکی از شرکتهایی که در حوزه صنایع معدنی صندوق بازنشستگی فعالیت می کرد ایفای نقش کرده‌ام. بنابراین با مجموعه اقتصادی وابسته به صندوق از پیش آشنا هستم. علاوه بر این با توجه به اینکه خانواده‌ام جزو خانواده‌ بازنشستگان هستند و در یک خانواده بازنشسته بزرگ شده ام، سال‌هاست که مسائل و مشکلات خانواده‌های بازنشسته را از نزدیک حس می‌کنم.

صالحی با اشاره به این که در رویکرد جدید مدیریت صندوق چهار محور شفافیت، جوانگرایی، نخبه گرایی و فساد ستیزی را مدنظر قرار داده‌ایم گفت‌: اینها مولفه‌های مهمی هستند که مورد تاکید وزیر رفاه و نیز مورد اهتمام بنده است و رویکرد جدید صندوق بر این مبنا خواهد بود. طبیعی است که در مسیر حرکت به سمت جوانگرایی، شفافیت و فسادستیزی ممکن است منافع عده‌ای قطع شود و افرادی از این موضوع خوشحال نشوند و تخریب‌هایی نیز وجود داشته باشد ولی امیدواریم با حمایت‌های بی‌شائبه و پیگیر وزیر کار و ذی‌نفعان صندوق یعنی بازنشستگان، با این مشکلات مقابله و تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان به کار گیریم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به این که به طور طبیعی افرادی مخالف شفافیت هستند و منافعی دارند که با به خطر افتادن آن‌ها دست به تخریب می‌زنند، در این باره اضافه کرد: یکی از برنامه‌های مهم بنده نخبه‌گرایی و استفاده از اساتید برتر دانشگاهی است. در این‌ راستا در همان هفته‌ اول مسئولیتم در صندوق با تعدادی از اساتید برجسته جوان دانشگاه‌ها در زمینه اقتصاد و مدیریت جلسه‌ای را برگزار و نظرات مشورتی خوبی دریافت کردم و ان شاء الله این جلسات ادامه‌ پیدا خواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره خروج از بنگاه داری، خاطر نشان کرد: خروج از بنگاه‌های زیان‌ده و ورود به سرمایه‌گذاری‌های با ارزش افزوده بالا مد نظر ماست و به سمت مدیریت بهینه سبد سرمایه سهام حرکت خواهیم کرد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره پرداخت حقوق بازنشستگان در سال جاری و افزایش دریافتی آنها، عنوان کرد: از آنجا که فروردین ماه، ماه اول سال است، به طور معمول ممکن است پرداخت ها با مشکلاتی روبرو شده و کمی دیرتر صورت بگیرد، اما با تلاش پرسنل صندوق و حمایت‌های سازمان برنامه و بودجه، این حقوق‌ها در روزهای گذشته به حساب بازنشستگان واریز شد.

وی ادامه‌ داد: مبنای پرداخت ما حقوق اسفند ماه به علاوه ۴۰۰ هزار تومان افزایش مصوبه مجلس شورای اسلامی بود که روزهای گذشته واریز شد.

صالحی درباره افزایش پلکانی حقوق بازنشستگان نیز گفت‌: با توجه به این که احکام حقوقی سال ۹۸ هنوز صادر نشده است، تلاش می‌کنیم که در اولین فرصت بتوانیم این کار را صورت داده و پرداختی را بر مبنای آن انجام دهیم، بنابراین چون هنوز احکامی صادر نشده بود و با توجه به وضعیت و شرایط اقتصادی کشور برای این که بازنشستگان کمی از تنگنا خارج شوند، در کنار حقوق‌ها، ۴۰۰ هزار تومان به صورت علی الحساب برای آنها واریز شد.

صالحی ادامه‌ داد: البته این پرداخت در دو مرحله و در فاصله چند ساعت انجام شد، زیرا حجم عملیات بانکی مربوطه بسیار سنگین است.

وی با تاکید بر این که پیگیر صدور احکام جدید بر اساس مصوبات دولت و نیز قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در اولین فرصت ممکن هستیم، درباره میزان افزایش حقوق بازنشستگان کشوری اظهار کرد: افزایش حقوق بازنشستگان پلکانی است و علاوه بر این ۴۰۰ هزار تومان ثابت، درصدی به آن اضافه خواهد شد که منتظر هستیم سازمان برنامه جزئیات آن را قطعی کند تا بر مبنای آن حقوق قطعی بازنشستگان واریز شود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به این که بنده فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف در مقطع دکترا بوده و هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت هستم و سالهاست ارتباط خوبی با جامعه دانشگاهی دارم، در این زمینه گفت‌: از اساتیدی که در حوزه‌های اقتصادی، مدیریتی، فنی و مهندسی و ... ایفای نقش کرده‌اند و تجربه دارند، استفاده می‌کنیم. ارتباط صنعت و دانشگاه در جهت ایجاد ارزش افزوده برای ما بسیار مهم است و امیدواریم که از حالت شعارگونه خارج شده و گام‌های عملیاتی برداشته شود.

وی با تاکید بر این که امروز در مسیر گذار از نسل دوم به نسل سوم انقلاب هستیم، گفت‌: مقام معظم رهبری نیز تاکید داشتند که باید جوانان شانه خود را زیر بار سنگین مسئولیت بدهند و بر ما نسل سومی‌ها لازم است مسیری که نسل اول و دوم با زحمت و جانفشانی طی کرده‌اند را ادامه‌ دهیم و امیدواریم که بتوانیم در دهه پنجم انقلاب پرتوان‌تر و با گام‌های مصمم‌تر پیش برویم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ادامه‌ داد: طبق فرموده مقام معظم رهبری جوانگرایی به معنایی پیرزدایی نیست و ما به دانش انباشته پیشکسوتان نیاز داریم. امیدواریم بتوانیم در کنار استفاده از تجارب ارزشمند آنها و با اتکا به نیروی جوانی، گام‌های بهتری برای اصلاح در صندوق بازنشستگی برداریم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که در صندوق فعالیت‌های مختلفی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی صورت می‌گیرد، اشاره کرد که مردم، صندوق را بیشتر با فضای اقتصادی آن می‌شناسند.

صالحی در این راستا از گفت و گو با ذی‌نفعان بازنشسته در آینده‌ای نزدیک خبر داد و اضافه کرد: اینکه وضعیت صندوق چگونه است و ما چه چیزی را تحویل گرفته‌ایم و چه گام‌های عملیاتی بر خواهیم داشت؟ در این گفت و گوها تشریح خواهد شد.

صالحی با اشاره به سیاست خروج از بنگاهداری، تصریح کرد: تفسیر این واژه بسیار مهم است. به طور کلی بر اساس روح حاکم بر قانون اصل ۴۴، دولت به سمت چابک‌سازی می‌رود و سیاست کلی، خروج از فضای تصدی‌گری است. با توجه به این که صاحبان و ذی‌نفعان صندوق، بازنشستگان هستند، باید این را بدانند که تلاش ما این است که حتی یک ریال از منابع صندوق که حق الناس است از بین نرود و ما از آن حراست می‌کنیم.

وی در ادامه اظهاراتش بیان کرد: بنگاه‌های اقتصادی از منظرهای مختلف تکنولوژی، مقیاس و سود و زیان و ... تقسیم‌بندی می‌شوند. گاهی اوقات ممکن است یک شرکت سوددهی بالایی داشته باشد که ناظر به استفاده از مواد اولیه ارزان است و یا ممکن است در صنایع پیشرفته که ارزش افزوده بالایی دارد فعالیت کند. ما برای هر کدام از این شرکت ها راه‌حل‌های متفاوتی خواهیم داشت، ولی سیاست کلی خروج از بنگاه های زیان‌ده و حرکت به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه‌ای است که ارزش افزوده بیشتری دارد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری اضافه کرد: ممکن است نیاز باشد برخی شرکت‌های زیان‌ده صندوق را در برنامه کوتاه مدت به حداقلی از سوددهی برسانیم و بعد درباره واگذاری آن تصمیم‌گیری کنیم. ممکن است شرکتی در زنجیره تامین مناسبی قرار نگرفته باشد یا تکنولوژی پایینی داشته باشد و یا علت زیان‌دهی آن سوء مدیریت باشد.

وی اضافه کرد: در اولین فرصت پس از بررسی، بهترین تصمیم را درباره شرکت‌ها خواهیم گرفت.

وی درباره پوشش حمایتی صندوق نیز گفت‌: یک نسبت پشتیبانی مناسب می‌تواند اعداد بالای حدوداً ۴ تا ۵ باشد، یعنی باید به ازای هر چهار تا پنج نفر شاغل که کسورات پرداخت می‌کنند یک بازنشسته حقوق بگیرد، اما طبق آخرین گزارش ما در پاییز سال ۹۷ ضریب پشتیبانی صندوق بازنشستگی کشوری هفت دهم بوده است و بسیار پایین و زیر یک است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری افزود: این رقم از یک سو نشان دهنده حرکت دولت به سمت چابک شدن است، اما از سوی دیگر هر چه میزان دریافتی کسورات ما کمتر باشد، وابستگی‌مان به بودجه دولتی بیشتر می‌شود و از این جهت با صندوق تامین اجتماعی تفاوت داریم و درصدد هستیم ولو یک گام در مسیر کاهش وابستگی صندوق به منابع دولتی حرکت کنیم. بنابراین امیدواریم بتوانیم سود سرمایه‌گذاری‌های صندوق را افزایش دهیم.

صالحی درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز اظهار کرد: همسان‌سازی حقوق، مطالبه جدی و به حق بازنشستگان است و یک عقب ماندگی جدی در این زمینه داریم و لازم است گام‌های عملیاتی در جهت جبران آن برداریم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی گفت: در این خصوص به زودی گزارشی از اقدامات انجام شده را به بازنشستگان ارائه خواهم داد.

نظرات بینندگان