arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۲۰۱۸
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۷ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۸

کاهش تعداد چک‌های برگشتی طی ۶ ماه گذشته

بر اساس گزارش بانک مرکزی و با توجه به اجرای قانون جدید چک، نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله شده در اسفند ۹۷ باز هم کاهش یافت و به کم‌ترین میزان خود در ۲ سال گذشته رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

بر اساس گزارش بانک مرکزی و با توجه به اجرای قانون جدید چک، نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله شده در اسفند ۹۷ باز هم کاهش یافت و به کم‌ترین میزان خود در ۲ سال گذشته رسید.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی درباره چک‌های مبادله شده در اسفندماه ۱۳۹۷، در ماه مذکور، در کـل کشـور بـالغ بـر ۷.۶ میلیـون فقـره چـک بـه ارزشـی بـالغ بـر ۱۰۳ هزار میلیارد تومان مبادله شد کـه نسـبت بـه مـاه قبـل از نظـر تعـداد و مبلـغ (ارزش) بـه ترتیـب ۱۵.۳ درصد و ۳۹.۱ درصد افزایش یافته‌است.

در این ماه، در کـل کشـور بـالغ بـر ۶.۹ میلیـون فقـره چـک بـه ارزشـی بـالغ بـر ۹۳.۴ هزار میلیارد تومان وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۱۶.۵ درصـد و ۴۱.۸ درصد افزایش یافته‌است. در ماه مورد گزارش، درکل کشور ۹۱.۲ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۹۰.۶ درصـد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شد.

در اسفندماه ۱۳۹۷، در کل کشور بالغ بر ۶۷۱ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۹.۷ هزار میلیارد تومان برگشت داده شده ‌اسـت. در ماه مورد گزارش، در کل کشور ۸.۸ درصد از کل تعداد چک‌های مبادلـه‌ای و ۹.۴ درصـد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است.

*تداوم روند نزولی نسبت چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله شده

بر اساس آمار بانک مرکزی، در بهمن ماه ۹۷، آمار نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده برای اولین بار تک رقمی شد و به ۹.۷ درصد رسید. اما آمار اسفندماه رکورد های قبلی را نیز جا به جا کرد به گونه ای که نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده باز هم کاهش یافت و به عدد ۸.۸ درصد رسید. این اتفاق در حالی رخ داد که تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در اسفندماه نسبت به بهمن ماه، رشد چشمگیری یافته بود. علاوه بر این، برای اولین بار در دوسال اخیر، نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده در اسفندماه نیز تک رقمی شد و به ۹.۴ درصد رسید.

طبق نظر کارشناسان، دلیل اصلی کاهش چشمگیر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی در ماه های اخیر، تصویب قانون جدید صدور چک در آبان‌ماه ۹۷ بوده است.

نکته مهم آمارهای جدید بانک مرکزی این است که باتوجه به ثبات نسبی اقتصادی در ماه اسفند، تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده و برگشتی نیز بیشتر شده‌ است ولی نسبت تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله شده کاهش یافته است که نشاندهنده موفقیت قانون جدید چک است.

با توجه به اجرایی شدن بندهای دیگر قانون جدید صدور چک با صدور بخشنامه جدید بانک مرکزی مانند شیوه جدید پیگیری قضایی چک‌های برگشتی از اواخر اسفند ۹۷، انتظار می رود شاهد کاهش بیشتر نسبت تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله شده در سال ۹۸ باشیم.

منبع: فارس
نظرات بینندگان