arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۲۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۱ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸

حملات هوایی نیروهای خلیفه حفتر به پایتخت لیبی / حریم هوایی فرودگاه معیتیقه بسته شد

نیروهای خلیفه حفتر حملات هوایی به طرابلس، پایتخت کشور ترتیب دادند. نخست وزیر دولت توافق ملی لیبی نیز از شورای امنیت خواست کمیته حقیقیت‌یاب به این کشور اعزام کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نیروهای خلیفه حفتر حملات هوایی به طرابلس، پایتخت کشور ترتیب دادند. نخست وزیر دولت توافق ملی لیبی نیز از شورای امنیت خواست کمیته حقیقیت‌یاب به این کشور اعزام کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، فعالان شبکه‌های اجتماعی تعدادی فایل ویدئویی از شلیک موشک‌ها در منطقه "السبعه" و "تاجوراء" در شرق طرابلس منتشر کردند. فعالان هنوز اطلاعاتی در خصوص قربانیان این حملات‌ ارائه نداده‌اند.

همزمان، منابعی در لیبی از شنیده شدن صدای چندین انفجار در مناطق مختلف طرابلس، پایتخت این کشور در ساعات اولیه صبح امروز (یکشنبه) خبر دادند.

بسته شدن حریم هوایی فرودگاه معیتیقه

در همین راستا، مدیریت فرودگاه بین‌المللی "معیتیقه" حمله هوایی به این فرودگاه که تنها فرودگاه فعال در طرابلس است، تکذیب کرد.

مدیریت این فرودگاه در صفحه خود در فیسبوک از بسته شدن حریم هوایی این فرودگاه از سوی مسئولان فرودگاه تا اطلاع ثانوی خبر داد.

دولت توافق ملی لیبی اعزام کمیته حقیقت‌یاب را خواستار شد

از سوی دیگر، فایز السراج، نخست‌وزیر دولت توافق ملی لیبی از شورای امنیت خواست تا کمیته حقیقت‌یاب را برای تحقیق در خصوص "نقض‌هایی" که توسط نیروهای وابسته به خلیفه حفتر، فرمانده "ارتش ملی لیبی" در طرابلس و مناطق دیگر رخ می‌دهد، اعزام کند.

السراج در بیانیه‌ای نیروهای حفتر را به کشتار غیرنظامیان، آواره کردن آنها، استفاده از کودکان در جنگ، هدف قرار دادن محله‌های مسکونی با سلاح‌های سنگین و موشک، بمباران فرودگاه در طرابلس، بمباران مدارس و هدف قرار دادن آمبولانس‌ها و بیمارستان‌ها متهم کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است: احمد المسماری، سخنگوی نیروهای حفتر دو روز پیش در خصوص مشارکت جنگنده‌ها در حمله هوایی به طرابلس و اطراف آن خبر داد که این اقدام تجاوز علیه حاکمیت لیبی و مشارکت آشکار در نقض‌های گسترده است.

السراج کشورهایی که در این حملات و تجاوزات مشارکت دارند، مسئول این حملات دانست و از کمیته حقیقت‌یاب خواست نقض‌ها را شناسایی کند.

نخست وزیر دولت توافق لیبی تاکید کرد که لیبی در گرو درگیری‌ها و اختلافات بین‌المللی و منطقه‌ای و منتظر برای توافق کردن آنها نخواهد ماند.

وی همچنین گفت: ما به سمت شکست دادن این دشمنان قدم بر می‌داریم تا زمانی که از آنجا بیرون بروند و به لطف اراده لیبیایی‌ها و پیروزی نیروهای مسلح، پیروزی بزرگی به دست می‌آوریم.

السراج از کشورهایی که موضعشان را بیان کردند و خواستار توقف حملات و عقب‌نشینی نیروهای متجاوز شدند، تقدیر و تشکر کرد.

گسترش دامنه مناطق تحت تصرف حفتر

از سوی دیگر، نیروهای خلیفه حفتر سیطره‌شان را بر منطقه "العزیزیه" در جنوب طرابلس گسترش دادند.

در همین راستا، شبکه ۲۱۸ لیبی ساعاتی پیش از سیطره نیروهای حفتر بر مرکز "العزیزیه" پس از درگیری‌های خشونت‌بار در این منطقه خبر داد.

شاهدان عینی اعلام کردند که در محله‌های جنوبی طرابلس درگیری‌هایی رخ داد و صدای چندین انفجار از مرکز شهر به گوش رسید.

"ارتش ملی لیبی" در توییتر از سیطره نیروهایش بر اردوگاه "تیپ چهار" و پیشروی در تمامی محورها به سمت مرکز طرابلس خبر داد.

از سوی دیگر، دولت توافق ملی لیبی از آغاز مرحله دوم از عملیات خود در جنوب طرابلس خبر داد.

نظرات بینندگان