arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۲۲۴۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۰۹ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸

پنجمین جلسه دادگاه متهمان شرکت پتروشیمی آغاز شد

پنجمین جلسه رسیدگی به اتهام های رضا حمزه لو مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و 13 متهم دیگر به صورت علنی در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست اسدالله مسعودی مقام آغاز شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پنجمین جلسه رسیدگی به اتهام های رضا حمزه لو مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و 13 متهم دیگر به صورت علنی در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست اسدالله مسعودی مقام آغاز شد.
به گزارش ایرنا، عباس صمیمی عضو هیات مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ایران، مصطفی طهرانی صفا و علیرضا علائی رحمانی از اعضای هیأت مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی، محسن احمدیان بازنشسته پتروشیمی، مرجان شیخ الاسلامی آل آقا، مدیرعامل شرکت بازرگانی دنیز و هترا تجارت، سید امین قرشی سروستانی و سام حامد ساعدیان از متهمان این پرونده هستند.
سید علیرضا حسینی، مدیر عامل شرکت پتروشیمی شانگهای، علی اشرف ریاحی، معصومه دری، مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی دفتر دبی، ابوالفضل ملکی شمس آبادی تولید کننده نایلون و نایلکس، سعید خیری‌زاده، مدیر مالی سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و محمدحسین شیرعلی از دیگر متهمان این پرونده هستند که اتهام معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور را به دوش می کشند.
مسعودی مقام در جلسه رسیدگی به تخلفات این متهمان اعلام کرد «اتهام 14 متهم این پرونده مشارکت و معاونت در اخلال کلان اقتصادی در حوزه پتروشیمی و توزیع ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به میزان شش میلیارد و 656 میلیون یورو است» اما بازتاب این اظهارات به خوبی در رسانه ها منعکس نشد و برخی این گونه تلقی کردند که شش میلیارد دلار اختلاس صورت گرفته و برخی دیگر نیز پا را فراتر گذاشته و از این پرونده به عنوان بزرگترین کلاهبرداری تاریخ ایران یا رکوردشکنی در اختلاس ایران یاد کردند.

* میزان اخلال اقتصادی در پرونده پتروشیمی به روایت قاضی دادگاه
به همین دلیل قاضی مسعودی مقام در حاشیه جلسه دوم این دادگاه در جمع خبرنگاران توضیح داد که رقم تحصیل مال نامشروع متهمان پرونده اخلال اقتصادی در حوزه پتروشیمی شش میلیارد و 656 میلیون یورو است و این مساله بدان معنا نیست که تمام این رقم توسط متهمان تصاحب شده باشد.
وی افزود: متهمان پرونده باید ارز حاصل از مواد پتروشیمی را به سیستم اقتصادی کشور وارد می‌کردند تا از این طریق نیاز‌های کشور تامین شود ولی متاسفانه این افراد ضمن سوء استفاده از تفاوت قیمت ارز داخل و ارز وارداتی، در مواردی تحصیل مال نامشروع داشته‌اند.
مسعودی مقام با تکذیب اختلاس 100 هزار میلیاردی که توسط برخی رسانه‌ها اعلام شده بود، گفت: این گونه نیست که بیان کنیم 100 هزار میلیارد تومان توسط این افراد تصاحب شده باشد بلکه بحث تصاحب منافع مطرح است. بنابراین بحث اختلاس مطرح نیست بلکه موضوع اخلال در نظام اقتصادی مطرح است و مبالغ سوء استفاده‌های متهمان هم غالبا 15 میلیون یورو یا هشت میلیون دلار یا 31 میلیارد تومان است و این مساله به معنای تصاحب 100 هزار میلیارد تومان نیست.

* مروری بر اتهامات متهمان
حسینی نماینده دادستان تهران در جلسه اول به قرائت کیفرخواست 120 صفحه ای پرداخت که بر گرفته از 700 صفحه کیفرخواست کامل این پرونده بود که البته بخشی از آن به جلسه دوم موکول شد.
نماینده دادستان اتهام حمزه لو، مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی را اخلال کلان در نظام اقتصادی از طریق اخلال در توزیع ارز حاصل از صادرات شرکت های تولید کننده محصول، تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ هفت میلیون و 65 هزار یورو دانست و اتهام عباس صمیمی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ایران را مشارکت در اخلال کلان در نظام اقتصادی و تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان 318 میلیارد و 627 میلیون ریال اعلام کرد.
سید امین قرشی، به مشارکت در اخلال کلان به مبلغ شش میلیارد و 656 میلیون یورو، تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ 318 میلیارد ریال متهم است و مصطفی تهرانی وفا بازنشسته و عضو هیات مدیره بازرگانی پتروشیمی متهم به مشارکت در اخلال کلان اقتصادی به مبلغ فوق و تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ 41 هزار و 100 یورو است.
نماینده دادستان معتقد است که متهمان به عنوان مدیران شرکت از خریداران خارجی مبالغ کلان به نفع خود دریافت می‌کردند و به بهانه دور زدن تحریم‌ها، شرکت هایی را در خارج از کشور تاسیس می‌کردند و پول آن را در مرحله اول به حساب خود انتقال می‌دادند. متهمان ارزهای صادراتی را به حساب هایی که خود به عنوان ذینفع مطرح بودند انتقال می دادند و این کار خیانتی بزرگ بود که ظرفیت های ارزی را در خارج به حداقل می رساند.
حسینی از مرجان شیخ الاسلامی به عنوان شریک اصلی متهم ردیف اول یعنی حمزه لو یاد کرد که هم اکنون متواری و خارج از کشور است و هفت میلیون و 65 هزار و 529 یورو و هشت میلیون و 710 هزار و 384 دلار تحصیل مال غیر مشروع کرده است.
مسعودی مقام درباره امکان بازگرداندن خانم مرجان شیخ الاسلامی با کمک پلیس بین الملل (اینترپل) در جمع خبرنگاران گفت: اقداماتی را انجام دادیم و بخشی هم دادسرا انجام داده ولی قطعاً بعضی از اقدامات مستلزم برخی قوانین و مقررات استرداد مجرمان است و اگر خانم شیخ الاسلامی خودش در دادگاه حاضر نشود، رسیدگی دادگاه در صورت غیبت ایشان ادامه خواهد شد و رأی مقتضی به او اعلام خواهد ‌شد.
وی افزود: ما به خانم شیخ الاسلامی هم اعلام کردیم ولی وی قبل از اینکه پرونده در دادسرا مطرح شود، از کشور خارج شده بود و این مساله در واقع اسقاط حق وی است که از کشور خارج می‌شود و مدعی مطالبی می شود.
نماینده دادستان تهران گفت: مصطفی تهرانی صفا با تاسیس شرکت یورو تو به بهانه دور زدن تحریم ها مبلغ 78 هزار یورو به عنوان کارمزد دریافت کرده است و اقدام به خرید و فروش پلی اتیلین برای خود کرده و با تاخیر 18 ماه این پول را به حساب شرکت بازرگانی پتروشیمی واریز کرده است که سود آن 33 هزار و 300 یورو است.
حسینی با اشاره به اتهامات محسن احمدیان گفت: وی به عنوان مدیر بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی پتروشیمی ضمن تبانی با شرکت های خارجی به منحرف کردن مسیر ارز به سمت ام تی ان اقدام کرده تا برای خود منافعی کسب کند.
وی اضافه کرد: احمدیان با همکاری محمد حسین شیرعلی کارمند بازنشسته وزرات اطلاعات به تحصیل مال نامشروع از طریق دریافت پورسانت های مختلف اقدام کرده که یک نمونه از آن مبلغ 498 میلیون یورو و 200 هزار درهم بوده است.

نظرات بینندگان