arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۲۲۵۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸

اولین انتخابات مقدونیه شمالی بعد از تغییر نام به دور دوم کشیده شد

اولین انتخابات ریاست جمهوری در جمهوری مقدونیه شمالی بعد از تغییر نام با توجه به اینکه هیجکدام از نامزد‌ها نتوانستند حداقل ۵۰ درصد آرای مردم را بدست آورند به دور دوم کشیده شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اولین انتخابات ریاست جمهوری در جمهوری مقدونیه شمالی بعد از تغییر نام با توجه به اینکه هیجکدام از نامزد‌ها نتوانستند حداقل ۵۰ درصد آرای مردم را بدست آورند به دور دوم کشیده شد.

به گزارش ایرنا از رسانه‌های خبری بالکان، کمیسیون انتخابات مقدونیه شمالی براساس شمارش حدود ۸۱ درصد آرا انتخابات که روز یکشنبه ۲۱ آوریل (یک اردیبهشت) برگزار شد، 'استوو پنداروفسکی' که از طرف ائتلاف حاکم سوسیال دمکراتیک و حزب اقلیت آلبانیایی تباران به نام اتحادیه دمکراتیک نامزد شده است ۴۲ و ۲۳ درصد آرا و 'گوردانا سیلیانوفسکی داوکوو' از اپوزیسیون ۴۱.۶۰ درصد آرای رای دهندگان را بدست آوردند.
این دو نامزد می‌توانند در دور دوم برای احراز مقام ریاست جمهوری رقابت کنند. در دور دوم نامزدی که بیشترین آرا را بدست بیاورد، پیروز می‌شود. البته به شرط اینکه بیش از ۴۰ درصد از افراد واجد رای دادن یعنی ۷۲۳ هزار و ۲۵۳ نفر در انتخابات شرکت و رای بدهند.
اگر در دور دوم انتخابات حد نصاب رای دهندگان شرکت نکنند، در این صورت انتخابات باطل و تمامی مراحل انتخابات مجددا تکرار می‌شود.
این انتخابات در جمهوری مقدونیه شمالی بعد از استقلال از یوگسلاوی سابق در سال ۱۹۹۱ ششمین انتخابات و بعد از تغییر قانون اساسی برای نام این کشور به جمهوری مقدونیه شمالی اولین انتخابات ریاست جمهوری به شمار می‌رود.
پارلمان مقدونیه شامگاه جمعه ۲۱ دی ماه ۱۳۹۷ برای تأمین نظر یونان و امکان عضویت این کشور در ناتو، به لایحه اصلاح قانون اساسی به منظور تغییر نام این کشور به «جمهوری مقدونیه شمالی» رأی مثبت داد.
این کشور از سال ۲۰۰۸ میلادی دارای شرایط عضویت در ناتو بود، اما به دلیل وجود اختلافات با یونان، نتوانست موافقت این کشور را به عنوان عضو ناتو برای ورود به این سازمان همکاری‌های نظامی به دست آورد.
جمهوری مقدونیه شمالی با جمعیت حدود دو میلیون و ۴۶ هزار تن؛ مساحتی نزدیک به ۲۵ هزار و ۷۱۳ کیلومتر مربع دارد و در شبه جزیره بالکان در جنوب شرقی اروپا قرار دارد و مانند دیگر کشور‌های برآمده از یوگسلاوی سابق با معضلات اقتصادی فراوانی مواجه است.

نظرات بینندگان