arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۲۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۳ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸

قیمت نفت با احتمال لغو معافیت‌های تحریمی، به ۷۴ دلار رسید

قیمت نفت امروز با رشد ۳ درصدی به بیش از ۷۴ دلار رسید که دلیل آن خبر احتمال لغو معافیت‌های تحریمی آمریکا به هشت کشور خریدار نفت ایران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

قیمت نفت امروز با رشد ۳ درصدی به بیش از ۷۴ دلار رسید که دلیل آن خبر احتمال لغو معافیت‌های تحریمی آمریکا به هشت کشور خریدار نفت ایران است.

به گزارش فارس، امروز در بازارهای جهانی قیمت نفت برنت ۳ درصد رشد کرد و بشکه‌ای ۷۴ دلار و ۷ سنت به فروش رفت که رکورد جدید در طی چند روز گذشته به ثبت رساند.

خبرگزاری رویترز در تحلیل افزایش قیمت نفت نوشت امروز دوشنبه قیمت نفت پس از آنکه برخی منابع آگاه اعلام کردند آمریکا معافیت تحریمی کشورهای خریدار نفت ایران را لغو خواهد کرد، افزایش یافت.

منابع آگاه اعلام کردند که آمریکا آماده می‌شود تا اعلام کند که خریداران نفت ایران دیگر معافیت ندارند و کشورهایی که بخواهند از ایران نفت خریداری کنند تحریم خواهند شد.

ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست با اشاره به اظهارات دو مقام وزارت خارجه که نخواست نامشان فاش شود، اعلام کرد؛ وزیر امور خارجه آمریکا قرار است امروز اعلام کند که معافیت های تحریمی که پیش از این به کشورها داده شده بود امروز لغو می‌شود.

یک مقام آگاه نیز صحت این گزارش را تأیید کرده اما سخنگوی وزارت خارجه هنوز در این باره اظهارنظری نکرده است.

در این میان یک تحلیلگر بازار واسطه‌ای FXTM نوشت؛ اگر معافیت‌های تحریمی ایران برداشته شود، قیمت نفت به ۸۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

پیش از این واشنگتن به ۸ کشور که اکثرا هم آسیایی بودند معافیت تحریمی شش ماهه داده بود.

این تحلیلگر اعلام کرده بود که پایان این معافیت تحریمی، خریداران نفت آسیا را با مشکل جدی مواجه می‌سازد.

تاکایوگی نوگامی اقتصاددان ارشد در شرکت جپان اویل اعلام کرد که سیاست لغو تحریم‌های نفتی برای ترامپ عواقب خوبی نخواهد داشت.

وی همچنین نگرانی خود را از عرضه نفت در بازارهای جهانی ابراز کرد و گفت: کاهش عرضه نفت می‌تواند قیمت نفت را در بازارهای جهانی تشدید کند.

بزرگترین مشتری نفتی ایران چین و هند همچنان در حال لابی و مذاکره با مقامات آمریکایی برای تمدید معافیت‌های تحریمی هستند.

کره جنوبی هم به عنوان بزرگترین خریدار میعانات گازی و نفت فوق سبک ایران محسوب می‌شود.

براساس این گزارشَ، لغو معافیت‌های تحریمی باعث کاهش عرضه در بازارهای جهانی خواهد شد که پیش از این هم با تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا کاهش عرضه در آن مشهود بود.

علاوه بر این، اوپک هم طرح کاهش تولید خود را از ابتدای سال میلادی با هدف متعادل کردن قیمت نفت در بازارهای جهانی اجرایی کرده که به کاهش عرضه نفت در بازار منجر شده است.

نظرات بینندگان