arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۲۵۳۷
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۲ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸

بلومبرگ: سیاست فشار حداکثری ترامپ بر روی ایران، کار نمی‌کند

وب سایت شبکه خبری "بلومبرگ" آمریکا با انتشار گزارشی نوشت استراتژی فشار حداکثری دولت ترامپ بر روی ایران کار نکرده است، و جمهوری اسلامی ایران همچنان یکی از پشتیبانان جدی بشار اسد و دیگر گروه‌هایی در خاورمیانه است که دولت آمریکا آنها را گروه‌های تروریستی می‌داند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وب سایت شبکه خبری "بلومبرگ" آمریکا با انتشار گزارشی نوشت استراتژی فشار حداکثری دولت ترامپ بر روی ایران کار نکرده است، و جمهوری اسلامی ایران همچنان یکی از پشتیبانان جدی بشار اسد و دیگر گروه‌هایی در خاورمیانه است که دولت آمریکا آنها را گروه‌های تروریستی می‌داند.

به گزارش عصرایران، این پایگاه خبری آمریکایی در ادامه نوشته است:

سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران کار نمی‌کند. ایران همچنان و به رغم تحریم‌های آمریکا به گروه حزب‌الله لبنان کمک‌های مالی و تسلیحاتی می‌رساند و به "حوثیان" یمن کمک‌های مالی و نظامی می‌کند و پشتیبان اصلی بشار اسد در جنگ داخلی سوریه است.

با وجود ادعاهای مقامات آمریکایی در ماه مارس سال جاری مبنی بر تاثیر مثبت تحریم‌های مربوط به بخش‌های بانکی، انرژی، حمل و نقل و هواپیمایی ایران، گروه "حزب‌الله" همچنان قدرتمندترین نیرو در لبنان است؛ حوثی‌ها در یمن به طور منظم به سربازان ائتلاف سعودی در مرز حمله می‌کنند و رژیم اسد در سوریه روز به روز قدرت خود را بیشتر تحکیم می‌کند.

"پل پیلار" افسر بازنشسته سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) که هم اکنون استاد دانشگاه "جورج تاون" است، در این رابطه معتقد است: ایران با تحریم‌های آمریکا در تنگنای مالی است، اما هیچ شواهدی وجود ندارد که اثبات کند این تنگنا منجر به بازنگری ایران در سیاست خاورمیانه‌ای خود شده است... سیاست ایران در خاورمیانه بر اساس میزان پولی که در اختیار دارد تعیین نمی‌شود، بلکه بر اساس آنچه که حکومت ایران بر اساس منافع امنیتی خود تشخیص می‌دهد، تعیین می‌شود."

"رافائل موریرو" پژوهشگر مقطع فوق دکترا مطالعات جهانی در دانشگاه تهران، در این ارتباط می‌گوید:" تحکیم ارتباط با گروه‌های شیعی در خاورمیانه یکی از ستون‌های اصلی سیاست منطقه‌ای ایران شده است و بسیار بعید است که ایران در این سیاست خود تجدید‌نظر کند. در عوض به نظر می‌رسد حکومت ایران سیاست صبر و انتظار در پیش گرفته تا این توفان (ترامپ) بگذرد. ایران منتظر نتایج انتخابات 2020 آمریکاست."

سایر سیاست‌های دولت ترامپ در خاورمیانه، از جمله تصمیم به انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل به اورشلیم (شهر قدس) و به رسمیت شناختن حق حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان، ترامپ را در چشم اسراییل و- برخی- کشورهای عربی خلیج فارس، از جمله عربستان سعودی، عزیز کرده؛ این کشورها (اسراییل و سعودی) ایران را به عنوان یک تهدید عمده در برابر جاه طلبی‌های منطقه‌ای خود می‌بینند. آنها یک اتحاد غیرمعمول و غیر رسمی در منطقه – علیه ایران- ایجاد کرده‌اند. "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل حتی پس از کشته شدن "جمال خاشقجی"، مقاله نویس واشنگتن پست در ماه اکتبر، از دولت عربستان سعودی حمایت کرد و ایالات متحده آمریکا ترجیح داد به رغم این حادثه و کارنامه حقوق بشری سعودی، از تحریم کشور سعودی خودداری کند.

تحریم‌های ایالات متحده تاثیرات اقتصادی دارند: صادرات نفت ایران کاهش یافته است، ارزش پول ملی ایران در 12 ماه گذشته بیش از 60 درصد کاهش و سرمایه‌گذاران خارجی از جمله چین ملزم شده‌اند که سرمایه گذاری در پروژه گاز طبیعی ایران (پارس جنوبی) را به حالت تعلیق درآورند. عدم تمدید معافیت‌های تحریمی ایران، حتی فشارها را از این هم بیشتر خواهد کرد و فرصت‌های تجارت ایران را همچنان محدودتر خواهد ساخت و زندگی را برای ایرانیان سخت‌تر خواهد ساخت.

اماعلیرغم سختی‌های اقتصادی، محافظه کاران ایران قدرت خود را تحکیم کرده‌اند. در پی اقدام اخیر آمریکا در قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی خارجی، سیاستمداران ایرانی متحدتر شدند و در پشت سپاه پاسداران قرار گرفتند و ناسیونالیسم ایرانی نیز در حال افزایش است. "حیدرعلی مسعودی"، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه شهید بهشتی تهران می‌گوید: "سیاست فشار حداکثری ترامپ ایران را به همکاری‌های بلند‌مدت اقتصادی برای دور زدن تحریم‌ها ترغیب می‌کند.

"ولی نصر" از دانشگاه "جان هاپکینز" آمریکا در این رابطه می گوید:" در پی تحریم‌های دولت ترامپ ، قدرت سپاه پاسداران در معادلات داخلی ایران بیشتر تحکیم می‌شود زیرا محیط جدید امنیت ملی ایران، این کار را توجیه می‌کند.. به طرز وحشیانه‌ای، ترامپ در حال دستیابی به تغییر رژیم ایران است، اما نه آن تغییر رژیمی که او می‌خواهد."

نظرات بینندگان