arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۲۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۴ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸

سندرز: اسرائیل تحت رهبری یک دولت دست راستی است؛ دولت اسرائیل نژادپرست است

«برنی سندرز» نامزد دموکرات انتخابات سال آینده ریاست جمهوری آمریکا و سناتور ارشد کنگره این کشور با انتقاد از مواضع واشنگتن در قبال تل‌آویو، مواضع کابینه اسرائیل را «نژادپرستانه» خوانده است. سندرز در پاسخ به سوالی درباره اسرائیل و وضعیت فلسطینیان، انتقادهای قبلی خودش از «بنیامین نتانیاهو» و کابینه کنونی این رژیم را تکرار کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

«برنی سندرز» سناتور ارشد یهودی و نامزد انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا در یک نشست با حضور حامیان حزب دموکرات در ایالت «نیوهمپشایر» گفت که از نظر او «دولت اسرائیل، یک «دولت نژادپرست» است.

به گزارش فارس، «برنی سندرز» نامزد دموکرات انتخابات سال آینده ریاست جمهوری آمریکا و سناتور ارشد کنگره این کشور با انتقاد از مواضع واشنگتن در قبال تل‌آویو، مواضع کابینه رژیم صهیونیستی را «نژادپرستانه» خوانده است.

این نماینده مردم ایالت «ورمونت» در مجلس سنای آمریکا، عصر روز دوشنبه در نشستی به میزبانی شبکه «سی‌ان‌ان» در شهر «منچستر» ایالت نیوهمپشایر که با شرکت حامیان حزب دموکرات انجام شد، به سوالات مختلف حاضران پاسخ داد.

سندرز که در نظرسنجی‌های اخیر در آمریکا از دیگر نامزدهای حزب دموکرات پیش است، در این نشست در پاسخ به سوالی درباره رژیم صهیونیستی و وضعیت فلسطینیان، انتقادهای قبلی خودش از «بنیامین نتانیاهو» و کابینه کنونی این رژیم را تکرار کرد.

یک جوان آمریکایی در این نشست از سندرز سوال کرد: «شما یکی از منتقدان علنی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل بوده‌اید اما اسرائیل یکی از مهم‌ترین متحدان آمریکا در جهان است. با توجه به اینکه نخست‌وزیر نتانیاهو همین اخیرا باز هم یک دور دیگر در انتخابات پیروز شد، علیرغم این انتقادات شما چطور می‌خواهید برای حفظ روابطمان برنامه‌ریزی کنید؟»

این قانونگذار ارشد کنگره آمریکا مواضع کابینه رژیم صهیونیستی در قبال فلسطینیان را «سرکوبگرانه» و آن را «دولت نژادپرست» خواند.

سندرز گفت: «آنچه که بارها و بارها گفته‌ام را تکرار می‌کنم، من زمانی که جوان و تقریبا همسن تو بودم، چند ماهی در اسرائیل گذراندم و برای مدتی در یک مزرعه کار کردم. من در اسرائیل اقوامی دارم. من ضد اسرائیل نیستم اما واقعیت این است که نتانیاهو یک سیاستمدار دست راستی است و با مردم فلسطین رفتار به شدت غیرمنصفانه‌ای می‌کند».

وی تصریح کرد: «ایالات متحده میلیاردها دلار کمک مالی به اسرائیل می‌دهد. آنچه که من بدان اعتقاد دارم، اعتقاد رادیکالی نیست. از نظر من، ایالات متحده در قبال خاورمیانه باید بر یک اساس منصفانه رفتار کند و هدف ما باید تلاش برای متحد کردن مردم (همه کشورها) باشد نه اینکه فقط از یک کشور حمایت کنیم، کشوری که اکنون تحت رهبری یک دولت دست راستی است و جرأت می‌کنم و می‌گویم که این یک دولت نژادپرست است».

سندرز افزود: «من ۱۰۰ درصد طرفدار اسرائیل هستم و اسرائیل از حق موجودیت برخوردار است، از حق موجودیت در صلح و امنیت برخوردار است و اینکه نباید تحت حملات تروریستی قرار گیرد، اما آمریکا به این نیاز دارد که فقط به اسرائیل نپردازد و به مردم فلسطین هم توجه کند».

سناتور ایالت ورمونت در بخش دیگری از این نشست، بار دیگر مواضع خود علیه جنگ ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در یمن را تکرار کرد و بر لزوم تلاش بیشتر کنگره آمریکا برای متوقف کردن مداخله واشنگتندر این جنگ و حمایت‌هایش از ائتلاف متجاوز تاکید کرد.

سندرز تنها نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ نیست که علیه نتانیاهو سخن گفته است. پیش از این، «بتو اورورک» نامزد دموکرات این انتخابات و عضو سابق کنگره هم گفته بود که او نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را «نژادپرست» می‌داند.

اورورک در ایالت «آیوا» خطاب به نتانیاهو گفته بود: «این فرد کسی است که در انتخابات قبلی، به عرب‌هایی که می‌خواستند رأی بدهند هشدار داد، این کار نژادپرستی است. این فرد کسی است که به احزاب افراطی دست راستی ملحق شده تا تسلط خود بر قدرت را حفظ کند، احزابی که در سخنرانی‌هایشان و همچنین نحوه رفتار با دیگر انسان‌ها، ذاتا نژادپرست هستند».

نظرات بینندگان