arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۲۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۴ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸

تالاب استیل سرریز شد/ تلاش برای جلوگیری از تخریب دیوار حفاظتی تالاب

سرریز شدن آب تالاب استیل عباس آباد آستارا، بخشی از دیوار ضلع جنوبی تالاب و جاده دسترسی به روستاهای دربند و کانرود را تخریب کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

سرریز شدن آب تالاب استیل عباس آباد آستارا، بخشی از دیوار ضلع جنوبی تالاب و جاده دسترسی به روستاهای دربند و کانرود را تخریب کرد.

با توجه به بارش‌های شدید باران در فروردین و اردیبهشت سالجاری و بالا آمدن بی سابقه حجم آب استیل عباس آباد آستارا، سیلاب از ضلع جنوبی این تالاب سرریز شده و ضمن تخریب بخشی از دیوار حفاظتی و جاده دسترسی به روستای دربند، بخش وسیعی از اراضی کشاورزی منطقه را به کام خود کشیده است.

در پی بارش باران، بخش قابل توجهی از اراضی کشاورزی و خزانه‌های برنج در روستاهای دربند، کانرود و چلوند و مزارع ضلع غربی و شرقی جاده کمربندی آستارا – اردبیل به زیر آب رفته است.

بالا آمدن حجم آب پشت سد دربند، سبب مسدود شدن راه دسترسی دو روستای کانرود و دربند شده و این جاده هم‌چنان مسدود است.

بالا آمدن حجم آب رودخانه‌ها در برخی نقاط شهرستان در تردد وسائل نقلیه اختلال ایجاد کرد.

در پی بالا آمدن حجم آب کانال هدایت آب استیل به دریای خزر (آق لوله) سازه های بتنی خط لوله گاز بین‌المللی تخریب شد.

طی چند روز گذشته، بارش در ارتفاعات شهرستان از قبیل ونه بین، حیران، حاجی امیر، چملر و ارتفاعات لوندویل به شکل برف است.

آغاز عملیات مقاوم‌سازی دیوار ضلع جنوبی تالاب استیل

حسن رستم‌زاد، فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا گفت: با توجه به پیش‌بینی و تمهیدات لازم از طرف ستاد بحران شهرستان، کلیه دستگاه‌های اجرایی برای جلوگیری از بروز خسارات ناشی از سیل و آبگرفتگی در حال آماده باش هستند.

او ادامه داد: در ضلع جنوبی تالاب استیل، به دلیل بالا آمدن آب تالاب جاده دسترسی به روستای دربند در حال تخریب و شکستگی است که اکیپ‌های راهداری با همکاری بخشداری، دهیار و شورای اسلامی روستا در محل حضور دارند و در حال انجام عملیات مقاوم سازی و جلوگیری از وارد شدن خسارت بیشتر به جاده مذکور هستند.

رستم‌زاد با تأکید بر این‌که تداوم بارش‌ها و افزایش دبی آب ورودی به تالاب های شهرستان، سبب آبگیری کامل این تالاب‌ها شده است، توضیح داد: به برکت بارش ها و ذخیره سازی مناسب آب، پیش‌بینی می‌شود در سال زارعی جاری مشکلی از بابت تأمین آب کشاورزی نداشته باشیم.

فرماندار آستارا از افزایش ۱۰ برابری میزان نزولات آسمانی در سالجاری نسبت به فروردین سال گذشته، خبر داد و اضافه کرد: بارش ۲۱ میلی متری باران در مدت مشابه سال گذشته و ۲۰۸ میلی متری سالجاری، نوید بخش خروج از بحران خشکسالی و کم آبی می‌دهد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان