arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۲۵۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۳ - ۲۴ آذر ۱۳۹۰

اعتراض کتبی مجلس ایران به نقض حقوق بشر در 6 کشور آسیایی و اروپایی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی در اعتراض به سکوت و برخورد دوگانه مجامع بین المللی و حقوق بشری غربی در برخورد با حوادث فلسطین، بحرین لیبی ، عراق، افغانستان همچنین انگلیس به دبیر کل و سایر مقامات مسئول در زمینه حقوق بشر در سازمان ملل متحد نامه نوشت.

به گزارش مهر زهره الهیان رئیس کمیته حقوق بشر مجلس طی چهار نامه به دبیرکل سازمان ملل متحد ، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد و مدیر اجرایی صندوق بین المللی حمایت از کودکان، خواستار توجه بیشتر این مجامع نسبت به رفتارهای غیر انسانی و مغایر با حقوق اولیه انسان ها در منطقه از سوی حکومت های دیکتاتوری منطقه چون آل خلیفه در بحرین و کشورهای بزرگ غربی مدعی دموکراسی چون انگلستان شده است.

الهیان خطاب به بان‌کی‌مون: یک میلیون و هشتصد هزار غزه ای مظلوم تحت سخت ترین شرایط انسانی

رئیس کمیته حقوق‌بشر مجلس در نامه‌ای خطاب به "بان‌کی‌مون" دبیرکل سازمان ملل متحد که در سالگرد جنگ 22 روزه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین در غزه، نگاشته شده، تأکید کرده است که توقع ملت ایران برخورد بی‌طرفانه، اقدام مؤثر برای نجات فلسطینیان، مجازات عاملان این جنایات جنگی و علیه بشریت و هم‌چنین احقاق حق تعیین سرنوشت برای مردم مظلوم فلسطین است.

وی خطاب به بان کی مون آورده است : بدین وسیله تأسف و نگرانی خود را در خصوص وضعیت بیش از یک میلیون و 800 هزار انسان مظلوم محاصره شده در غزه که در شرایط سخت به سر می‌برند و از حقوق بنیادین بشر محروم هستند، ابراز می‌نمایم و از آنکه هم‌نوعان ما از حق امنیت،‌ غذا، آب سالم و... مذکور در میثاق حقوق مدنی، سیاسی و میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی محرومند ، متاسفم .
 
وی با اشاره به گزارشات ریچارد فالک، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، آورده است : مردم مظلوم به ویژه کودکان در غزه تحت تأثیر حمله‌ها، ضرب و جرح‌ها، بمب‌های صوتی و حملات دوره‌ای و تخریب ساختمان‌ها قرار می‌گیرند و آسیب‌های شدید جسمی و روحی به آنها وارد می‌شود. وحشی‌گری‌های رژیم غاصب اسرائیل در سال جاری 50 درصد افزایش یافته است؛ علاوه بر شرایط نگران‌کننده در غزه، نقض حقوق‌بشر در زندان‌های رژیم صهیونیستی نیز بسیار موجب تأسف است.

الهیان در بخشی از این نامه تصریح کرده است:  ملت ایران از سازمان ملل متحد به ویژه شورای امنیت این توقع را دارد با برخورد بی‌طرفانه، هر چه سریع‌تر اقدامی مؤثر به منظور نجات فلسطینیان انجام دهد و عاملان این جنایات جنگی و علیه بشریت را به اشد مجازات برسانند و حق تعیین سرنوشت را برای مردم مظلوم فلسطین احقاق نمایند.
 
الهیان خطاب به چروکین: امنیت جز با روش عادلانه و بی طرفانه محقق نخواهد شد
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین در نامه ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار اصلاح رویه و نظارت بر عملکرد اعضای این شورا شده است.
 
در این نامه خطاب به ویتالی چروکین رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد آمده است: مسئولیت اولیه حفظ صلح و امنیت بین المللی به عنوان مهمترین هدف تاسیس سازمان ملل متحد به شورای امنیت واگذار شده است. بدون شک این وظیفه مهم جز در برخورد و روش عادلانه و بی طرفانه محقق نخواهد شد. در دهه اخیر شاهد بودیم که شورای امنیت در سه کشور عراق، افغانستان و لیبی با توسل به فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد و استفاده از اقدامات نظامی و بکارگیری نیروهای ناتو سعی نموده است صلح و امنیت بین المللی را حفظ کند. اما سئوال مهم این است که تلاش برای حفظ صلح و امنیت بین المللی می تواند موجب نقض هدف سوم ملل متحد یعنی "پیشبرد و تشویق احترام به حقوق بشر و آزادی های اساسی برای همگان بدون هیچ تبعیضی" را فراهم آورد؟
 
در این نامه تصریح شده است : بدون شک جواب آن منفی است زیرا با توجه به مقدمه اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقین حقوق بشری شناسایی حیثیت و حقوق بشر اساس عدالت و صلح را تشکیل می دهد.اما متاسفانه شاهد هستیم که حمله نیروهای ناتو به این کشور موجب نقض حقوق بشر همنوعانمان در عراق، لیبی و افغانستان گردیده است. کشته شدن هزاران انسان بی گناه تنها یک مصداق از موارد نقض حقوق بشر است. تولد کودکان ناقص الخلقه و مبتلایان به سرطان به واسطه بکار بردن اورانیوم غنی شده در سلاح ها و مهمات ضد نفر توسط آمریکایی ها در عراق یکی دیگر از ارمغان های ناگوار این حملات است.

وی در ادامه تحریم ها را نیز بزرگترین آسیب به اقشار آسیب پذیر یعنی زنان و کودکان عنوان کرده و افزوده است: بدون شک این نحوه عملکرد برخی از اعضای شورای امنیت موجب بی اعتماد و خدشه دار شدن جایگاه شورای امنیت در افکار عمومی مردم جهان می شود.
 
الهیان خطاب به پیلای: عاملان نقض حقوق بشر در بحرین را به اشد مجازات محکوم کنید
 
الهیان در نامه‌ای به کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل نیز ضمن ابراز نگرانی از وضعیت مردم مظلوم بحرین، نقض فاحش حقوق بشر در بحرین را محکوم کرده است.
 
رئیس کمیته حقوق بشر مجلس در نامه خود به خانم پیلای آورده است: مردم بحرین برای رسیدن به شرایط عادلانه اجتماعی و اقتصادی و رعایت حقوق بشر و آزادی‌های اساسی و دموکراسی و اجرای قوانین مبتنی بر شریعت اسلامی به اعتراضات مسالمت‌آمیزی در مقابل محکومیت دیکتاتوری آل‌خلیفه اقدام کرده‌اند.
 
وی گفت: اما متاسفانه با سرکوب شدید نیروهای امنیتی آل‌خلیفه و نیروهای نظامی سایر کشورها مواجه شده‌اند. در این نقض شدید حقوق بشر، زنان به عنوان آسیب‌پذیرترین قشر، مورد تعرض بیشتری قرار گرفته‌اند.
 
الهیان تاکید کرد: به نمایندگی از طرف ملت ایران، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت مردم مظلوم بحرین، نقض فاحش حقوق بشر در بحرین را محکوم می‌نمایم. بدون شک ملت ایران در کنار سایر مردم جهان از سازمان ملل متحد این انتظار را دارند که با برخوردی جدی از نقض حقوق بشر در بحرین جلوگیری و عاملان آن را به اشد مجازات محکوم کند.
 
الهیان خطاب به آنتونی لیک: شرایط مناسبی برای کودکان انگلیسی فراهم شود
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خطاب به آنتونی لیک مدیر اجرایی صندوق بین المللی حمایت از کودکان نیز به مناسبت بیست دو دومین سالگرد تصویب کنوانسیون حقوق کودک تصریح کرده است: یکی از مهمترین مواد کنوانسیون حقوق کودک ماده 19 است که دولت ها متعهد گردیدند کلیه اقدامات قانونی، اجرایی، اجتماعی و آموزشی لازم را به عمل آورند تا از کودکان در برابر کلیه اشکال خشونت جسمی یا روانی سوء رفتار با بهره کشی از جمله بهر کشی جنسی و ... حمایت کنند.

وی خطاب به مدیر اجرایی صندوق بین المللی حمایت از کودکان افزوده است: اما متاسفیم که به رغم همه تلاش های صورت گرفته ، کودکان در برخی کشورها قربانی اصلی خشونت های جنسی هستند و بر اساس اخبار واصله در انگلیس ظرف 6 سال اخیر تجاوز جنسی به کودکان با افزایش 60 درصدی مواجه بوده است .علاوه بر این موارد تعداد بسیاری از کودکان در اعتراضات اخیر توسط رژیم انگلیس دستگیر و تا کنون در زندان به سر می برند که این اقدام نیز معارض ماده 37 کنوانسیون حقوق کودک است.
 
الهیان در این نامه تصریح کرده است: دفتر یونیسف در انگلیس بیانیه ای صادر کرده است اما متاسفیم که فقط به ابراز نگرانی اکتفا شده است و اقدام موثری برای نجات این کودکان مظلوم صورت نگرفته است. حال با توجه به وظایف سازمان ملل متحد این انتظار باقی است که هر چه سریعتر با تدبیر و اقدام مقتضی شرایط مناسبی برای کودکان انگلیسی فراهم شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
1
3
چی بگم والله!
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
1
3
واقعا که!!!
نظرات بینندگان