arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۲۹۹۱
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۵ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸

جان مک‌ آفی هویت خالق بیت‌ کوین را افشا می‌کند

سازنده‌ی آنتی‌ویروس مک‌آفی قصد دارد هویت پدر بیت‌کوین را افشا کند و ادعا دارد به‌دلیل پرونده‌های قضایی خود، افشای اطلاعات را به تأخیر انداخته است.مک‌آفی چندی پیش در مصاحبه‌ای با نشریه بلومبرگ خبر از افشای اطلاعات خود طی یک هفته داده بود اما پس از مدتی منصرف شده بود. همچنین در روز سه‌شنبه در توییتر خود اعلام کرد که چنین عملی می‌تواند به تلاش‌های وی در مبارزه با درخواست‌ها برای استرداد او به آمریکا، ضربه بزند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جان مک‌ آفی هویت خالق بیت‌ کوین را افشا می‌کند

سازنده‌ی آنتی‌ویروس مک‌آفی قصد دارد هویت پدر بیت‌کوین را افشا کند و ادعا دارد به‌دلیل پرونده‌های قضایی خود، افشای اطلاعات را به تأخیر انداخته است.

جان مک‌آفی که خالق یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه‌ی آنتی‌ویروس است و اخیراً به‌دلیل مسائل قانونی در صدر خبر‌ها دیده می‌شود، ادعا کرده که با ساتوشی ناکاموتو (خالق بیت‌ کوین) صحبت کرده است و قصد دارد هویت وی را افشا کند. البته در حال حاضر زمان دقیق برای این افشاگری مشخص نشده است. مک‌آفی چندی پیش در مصاحبه‌ای با نشریه بلومبرگ خبر از افشای اطلاعات خود طی یک هفته داده بود اما پس از مدتی منصرف شده بود. همچنین در روز سه‌شنبه در توییتر خود اعلام کرد که چنین عملی می‌تواند به تلاش‌های وی در مبارزه با درخواست‌ها برای استرداد او به آمریکا، ضربه بزند.

به نوشته زومیت، سال‌ها بحث و جدل بر سر پیشینه‌ی ساتوشی ناکاموتو وجود دارد. حتی مشخص نیست که نام ناکاموتو مربوط‌به فرد خاصی است یا متعلق به گروهی از پدیدآورندگان بیت‌کوین. نظریه‌هایی مبنی بر مرگ ساتوشی ناکاموتو نیز وجود دارد. اما مک‌آفی در روزهای اخیر اعلام کرد که شخصیت مذکور زنده است و در خاک آمریکا زندگی می‌کند. همچنین طبق مصاحبه‌ی تلفنی مک‌آفی از باهاماس، پدر بیت‌کوین چندان از تلاش‌ها برای یافتن هویتش خرسند نیست.
مردم فراموش می‌کنند

پدیدآورنده‌ی یکی از معتبرترین آنتی‌ویروس‌های جهان معتقد است که عمر خود را در تلاش برای یافتن هکرها سپری کرده است و به‌همین دلیل گزینه‌ای مناسب برای ردگیری ساتوشی ناکاموتو به‌شمار می‌رود. او همچنین اعتقاد دارد که مردم فراموش کرده‌اند که وی یکی از افراد خبره‌ در زمینه‌ی فناوری است و زمانی جزو بهترین‌ها شناخته می‌شده است.

مک‌آفی در خصوص تأخیر در افشای اطلاعات خود نیز نامه‌ای از سوی وکیلش منتشر کرده است. طبق گفته‌های وکیل وی، انتشار جزئیات مربوط‌به هویت ناکاموتو ممکن است در پرونده‌های قضایی جاری او اخلال ایجاد کند و حتی موجب شکایت‌های جدیدتری نیز شود و در آخر او را در معرض اتهام‌های تازه‌ای قرار دهد. مک‌آفی گفته است که اکنون نمی‌تواند چنین ریسکی را بپذرید و ترجیح می‌دهد که صبر کند.

جان مک‌ آفی هویت خالق بیت‌ کوین را افشا می‌کند

مک‌آفی شرکت mcafee associates را در سال ۱۹۸۷ پایه‌گذاری کرد، اگرچه مالکیت شرکت طی این‌ سال‌ها چندین بار تغییر کرده است. همچنین پیشینه‌ی شرکت به گروه امنیتی اینتل باز‌می‌گردد و درواقع شاخه‌ی جداشده‌ی اینتل محسوب می‌شود که برای مدت طولانی تحت مدیریت مک‌آفی بوده است. در حال حاضر ۵۱ درصد از سهام شرکت در اختیار دو مؤسسه‌ی سرمایه‌گذاری عظیم است و ۴۹ درصد دیگر نیز در تصاحب اینتل قرار دارد. پس از ۳۲ سال و در سال ۲۰۱۷ نام مجموعه به mcafee llc تغییر پیدا کرد. جان مک‌آفی در سال ۱۹۹۴ از سمت خود کناره‌گیری کرد. او زمانی به‌عنوان مظنون به قتل در بلیز به‌شمار می‌رفت که پس از آن دوباره به ایالات متحده بازگشت. در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری شدیدی روی ارزی‌های مجازی انجام داده و حتی در ارتقاء و تبلیغ آن‌ها در اکانت توییتر خود نیز گام‌هایی برداشته است. وی قصد دارد برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز شرکت کند.

فشار بر قیمت بیت‌کوین

مک‌آفی می‌گوید که ناکاموتو ایده‌ی ساخت بیت‌کوین را در سال ۲۰۰۸ مطرح کرد و در ادامه‌ی همان سال با گروهی از افراد اقدام به اجرایی کردن طرح خود کرد. اگر خبر زنده بودن ساتوشی ناکاموتو حقیقت داشته باشد، می‌تواند تغییر اساسی در بازار دادوستد بیت‌کوین ایجاد کند. احتمال می‌رود ناکاموتو به‌همراه تعدادی از بنیان‌گذاران بیت‌کوین، مقدار زیادی از این ارز مجازی را در اختیار داشته باشند که ممکن است رقم آن به ۱ میلیون بیت‌کوین برسد. کافی است رقم مذکور را با کل حجم بازار بیت‌کوین که تنها ۱۷.۶ میلیون سکه است مقایسه کنیم تا متوجه شویم چه مقدار عظیمی از سرمایه در دستان ناکاموتو قرار دارد که در حدود ۵.۶ میلیارد دلار ارزش دارد. اما چون این سکه‌ها حدود ۱۰ سال است که جابه‌جا نشده‌اند، شائبه‌ی زنده نبودن ناکاموتو را ایجاد کرده است. این فرضیه توسط گفته‌های مردی در فلوریدا که ادعا دارد در ساخت بیت‌کوین همکاری داشته نیز حمایت شده است.

در صورت صحت داشتن ادعاهای مک‌آفی، سکه‌های تحت اختیار ناکاموتو ظرفیت ورود دوباره به بازار بیت‌کوین را دارند و می‌توانند تاثیر زیادی روی قیمت آن بگذارند. در صورت فروش چنین حجم زیادی از سکه، فشار عظیمی روی قیمت بیت‌کوین وارد می‌شود. برای مثال می‌توان به مؤسسه‌ی تبادل بیت‌کوین mt. gox اشاره کرد که در سال ۲۰۱۰ در ژاپن تأسیس شد. این مؤسسه در زمان اوج خود بیش از ۷۰ درصد از تراکنش‌های بیت‌کوین را انجام می‌داد اما پس از مدتی ادعای ورشکستگی کرد و سرویس‌های خود را متوقف کرد. این شرکت حدود ۸۵۰ هزار بیت‌کوین در اختیار داشت و در بازه‌های زمانی گوناگون اقدام به فروش آن‌ها می‌کرد تا بتواند با تأمین نقدینگی، بدهی خود را به مشتریان پرداخت کند. با هربار فروش بیت‌کوین از سوی مؤسسه‌ی گفته‌شده، قیمت این ارز کاهش شدیدی را تجربه می‌کرد و این اتفاق می‌تواند دوباره ازطریق سکه‌های ناکاموتو نیز تکرار شود.

جان مک‌ آفی هویت خالق بیت‌ کوین را افشا می‌کند

فرضیه‌های متعددی درباره ناکاموتو در سال‌های اخیر پدید آمده و با گذشت زمان، ماهیت آن‌ها نیز تغییر کرده است. دو نشریه‌ی نیویورک تایمز و نیویورکر در تلاش بودند تا فرد یا افراد پشت این نام ساختگی را پیدا کنند. نشریه‌ی نیوزویک در سال ۲۰۱۴ مقاله‌ای منتشر کرد که ادعا داشت ناکاموتو درواقع یک فیزیک‌دان اهل کالیفرنیا است اما این فرضیه توسط فرد مذکور رد شد. در سال ۲۰۱۶ نیز در پست مربوط‌به یک وبلاگ و همچنین ۳ مصاحبه پس از آن، کریگ رایت، کامپیوتردان و بازرگان استرالیایی، مدعی شد که خالق بیت‌کوین است.

اما در آخر جان مک‌آفی هم‌چنان روی ادعای خود پافشاری می‌کند و همچنین گفته که کریگ رایت کسی نیست که با او تحت نام ساتوشی ناکاموتو در ارتباط بوده است. وی معتقد است تمام زندگی خود را صرف پیدا کردن افرادی کرده که هویت خود را پنهان کرده بودند و یافتن ناکاموتو برای او امری بسیار آسان بوده است.

نظرات بینندگان