arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۳۰۰
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۱ - ۲۵ آذر ۱۳۹۰

آیت الله جوادی آملی: بر ما لازم است که فضلا و اساتيد افغاني را قدر بدانيم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آيت الله جوادي آملي گفت: نظام اسلامي امروز نيازمند فقه و اصول حکومتي مدون است.

‌به گزارش انتخاب به نقل از مرکز خبر حوزه،  اين مدرس حوزه طي سخناني در مراسم اختتاميه کنگره بزرگداشت مرحوم آخوند خراساني که در سالن همايش هاي دفتر تبليغات اسلامي برگزار شد، افزود: ما امروز در نظام پربرکتي زندگي مي‌کنيم که يک فقه حکومتي مي‌خواهد و اين هم مسبوق به داشتن فقه و اصول حکومتي مدون است؛ مادامي که ما اصول حکومتي مدون نداشته باشيم، فقه حکومتي مدون نخواهيم داشت.

وي هم‌چنين ادامه داد: بحث از اين که راي مردم تا به کجاست و تا چه اندازه حجت است؛ اين که چگونه راي گرفتن از مردم حجت است و از اين دست مسايل، اين ها را بايد حوزه هاي علميه مطرح و عرضه کنند.

اين مدرس حوزه ضمن تقدير از برگزار کنندگان اين کنگره به ويژه دفتر تبليغات اسلامي، اظهاركرد: عظمت و جلال علمي مرحوم آخوند خراساني ايجاب مي کرد که حوزه علميه پربرکت قم و نظام مقدس اسلامي با برگزاري چنين همايشي، حق شناسي و قدرداني از زحمات و خدمات آن عالم فرزانه داشته باشد.

وي با اشاره به اين که ما حوزويان مديون آخوند هستيم؛ چرا که ايشان بسياري از مراجع تقليد و اساتيد را تربيت کرد، افزود: نقش آخوند و شاگردان ايشان در آزادي ايران از دست اجانب و استبدادگران، غير قابل انکار است.

او تصريح کرد: بي شک امروز هر وقت خداي ناکرده ، بيگانه اي به اين مملکت طمع کند همين مردم دست و پاي او را مي شکنند، همان گونه که در زمان شوروي و توده اي ها، تاثيرگذاري يکي از شاگردان مرحوم آخوند به نام آقا سيد ابوالحسن اصفاني ، آذربايجان و مردم و فضلاي آن ديار را آزاد کرد.

آيت الله جوادي آملي همچنين با بيان اين که حقيقتا، مرحوم آخوند حق عظيمي بر گردن حوزه هاي علميه دارند، گفت: خدمت علمي مهم ايشان پس از مرحوم شيخ انصاري آن بود که اصول را از حاشيه وارد متن کرده و يک دوره اصول جامع و قابل عرضه را ارايه کردند.

وي اضافه کرد: تقرير نويسي مشکلي از حوزه را حل نمي کند، بلکه بايد کتاب مدون قابل عرضه اي نگاشت و اين خدمت ماندگار را مرحوم آخوند خراساني در علم اصول انجام داد.

اين مفسر قرآن کريم در ادامه با اشاره به اين که در بحث منابع استنباطي در حوزه هاي علميه، اجماع تنها کاشف از منبع است و نه يک منبع ، خاطرنشان کرد: ما مباني استنباط را از کتاب و سنت و عقل مي گيريم و نه کمتر يا بيشتر از آن.

وي افزود: متاسفانه ما در حوزه بدون توجه به زنگ خطر، اجماع را نيز از جمله منابع استنباطي آورده ايم و حال آن که منابع و مباني استنباطي همان سه مورد است.

اين مدرس حوزه هم‌چنين با اشاره به اين که بزرگاني مانند مرحوم شيخ محمد حسين اصفهاني، امام خميني (ره) و علامه طباطبايي نقدهايي بر آخوند داشته‌اند، اظهاركرد: اگر ما نقشه جامع فلسفه و منطق را در نظر بگيريم متوجه مي شويم که استدلال هاي آخوند در آثارش درست بوده است و لذا نقد ديگران به ايشان وارد نيست؛ چرا که فرق مرحوم آخوند با ديگران آن است که ايشان اصولي فکر مي کند و اصولي حرف مي زند برخلاف برخي که اصولي فکر مي کنند اما فقهي حرف مي زنند و برعکس.

وي ادامه داد: ما اگر اصولي حرف مي زنيم، بايد اصولي فکر کنيم و اگر عقلي حرف مي زنيم، بايد عقلي هم فکر کنيم.

وي در بخش ديگري از سخنان خود تاکيد کرد: اصول را در حقيقت عقل اداره مي کند، حال آن که علم اصول وابسته به قرآن نيست يعني اگر کسي با وجود آن که مسلمان و شيعه است اما در طول عمرش قرآن را نخوانده باشد مي تواند متخصص علم اصول شود.

او افزود: وقتي اصول به قرآن تکيه مي کند که قرآن يک مطلبي را مي خواهد اصولي بيان کند، حال آن که در فقه بسياري از مسايل، وابسته به قرآن است.

آيت الله جوادي آملي با اشاره به اين که عقل حجت الهي و فرمانرواي اصول است، گفت: اشکال وارد به مرحوم آخوند و ديگران اين است که مثلا مي گويند اين سخن عقلي است يا شرعي و اين درست نيست، بلکه بايد بگويند که اين سخن عقلي است يا نقلي؛ البته خيال و اوهام و غيره خارج از مفهوم عقل است و الا عقل حجت خداوند به شمار مي رود.

وي در پايان گفت: بر ما لازم است که فضلا و اساتيد افغاني را قدر بدانيم و مسئولان کشور همچنين ديگر کشورهاي اسلامي بايد عزيزان افغاني را مورد حمايت قرار دهند، چرا که افغانستان از ديرباز مهد پرورش حکمت و علم و درايت و شهامت بوده است.
نظرات بینندگان