arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۳۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۰۸ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸

اوکراین پروژه مشترک ساخت هواپیما با عربستان رامتوقف کرد

رئیس شرکت هواپیما سازی «آنتونوف» اوکراین روز جمعه اعلام کرد: همکاری کی یف و ریاض در پروژه مشترک توسعه و تولید هواپیمای «ان-۱۳۲دی» را متوقف کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس شرکت هواپیما سازی «آنتونوف» اوکراین روز جمعه اعلام کرد: همکاری کی یف و ریاض در پروژه مشترک توسعه و تولید هواپیمای «ان-۱۳۲دی» را متوقف کرده است.
به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای روسیا الیوم، «الکساندر دونتس» رئیس شرکت هواپیما سازی آنتونوف اوکراین در پاسخ به سؤالی درخصوص زمان تکمیل پروژه ساخت مشترک هواپیما با عربستان، گفت: این طرح هنوز به قوت خود باقی است اما شرایط، تا حدودی تغییر کرده است.
وی اضافه کرد: در چارچوب این طرح، یک هواپیمای آنتونوف ان-۱۳۲دی ساخته و آزمایش ها بر روی آن آغاز شد اما به دلایلی در خصوص آنتونوف، این پروژه متوقف و تغییراتی در شرکای آن در عربستان رخ داده است.
دونتس تأکید کرد: ما دنبال شریک و مشتری هستیم.
عربستان، فوریه 2016 (بهمن/ اسفند 94) برای تأسیس پنج شرکت تخصصی در کشورش، مجموعه قراردادهایی با اوکراین منعقد کرد.
بر اساس این قراردادها، این شرکت ها در زمینه حمل و نقل، بومی سازی فناوری و ساخت هواپیماهای پیشرفته نظامی و مسافربری در عربستان، ساخت ماهواره و رادار و انرژی های پاک فعالیت خواهند داشت که پروژه آنتونوف از آن جمله بود.
بر اساس این پروژه، مقرر شد 80 هواپیما ساخته شود؛ به طوری که مونتاژ برخی از آنها در اوکراین و تولید برخی دیگر در سعودی انجام شود.
نخستین نمونه از هواپیمای آنتونوف ان-۱۳۲دی در دسامبر 2016 (28 آذرماه 95) با حضور «پترو پروشنکو» رئیس جمهوری اوکراین و نمایندگانی از عربستان در کی یف رونمایی شده بود.

نظرات بینندگان