arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۳۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۲ - ۲۵ آذر ۱۳۹۰

"استار افتیده" دره‌ای پر از ستاره‌ در قشم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

"دره ستاره‌ها" و یا در گویش محلی قشمی "استار افتیده" یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد جزیره قشم است که تاکنون با تمام زیبایی‌هایش نه تنها در دنیا بلکه در ایران نیز برای خیلی‌ها ناشناخته مانده است.

خبرگزاری فارس: "استار افتیده" دره‌ای پر از ستاره‌ در قشم

به گزارش خبرگزاری فارس از قشم، این جزیره با داشتن جاذبه‌هاى متعدد و منحصر به فرد گردشگرى، توانایى جذب شمار زیادى گردشگر از نقاط مختلف ایران و سراسر جهان را دارد و این موقعیت ویژه و تجمیع شگفتى‌هاى عالم خلقت در این منطقه مى‌تواند مسیر فعالیت‌هاى توریستى را در جزیره عجایب هفت‌گانه خلیج‌فارس متحول کند.
دره ستاره‌ها که در گویش محلى به آن "استاره کفته" یا "استار افتیده" نیز گفته مى‌شود، یکى از جاذبه‌هاى پرشمار گردشگرى جزیره زیباى قشم محسوب مى‌شود که همه‌ساله پذیراى جمع کثیرى از دوستداران طبیعت و شگفتى‌هاى عالم خلقت است.
این پدیده بى‌نظیر طبیعت به عنوان یکى از زیباترین جلوه‌هاى فرسایش در تعاریف زمین‌شناسى در روستاى برکه خلف در فاصله 25 کیلومترى شهر قشم در مسیر ساحل جنوبى قرار دارد که به دلیل داشتن شکل ویژه و انواع حجم‌هاى هندسى به نام دره ستاره‌ها، استاره کفته یا استاره افتیده خوانده شده است.
شرایط طبیعى این پدیده زمین‌شناسى موجب شده تا به هنگام وزش بادهاى تند و گردش هوا در این دره، صداهایى تولید و در فضا طنین‌انداز شود که مردم بومى قشم از آن به عنوان صداى ارواح و اجنه‌اى یاد مى‌کنند که با تاریک شدن هوا در این محل آمد و شد مى‌کنند.
بنا به تعاریف زمین‌شناسى، دره ستاره‌ها با قدمت حدود ۲ میلیون سال بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشی از باد و باران و رگبارها در روستاى برکه خلف جزیره قشم به وجود آمده، اما بومیان جزیره قشم بر این باورند که در گذشته‌هاى دور ستاره‌اى از آسمان در این منطقه فرو افتاده و اشکال عجیب ایجاد شده در این منطقه را پدید آورده است.
به هر حال نام این شاهکار کم‌نظیر عالم خلقت به دلیل دارا بودن ویژگى‌هاى منحصر به فرد به عنوان بخشى از ژئوپارک جزیره قشم که تنها ژئوپارک ایران و خاورمیانه محسوب مى‌شود در لیست سازمان یونسکو و ژئوپارک‌هاى جهانى نیز به ثبت رسیده است.
در شب‌های مهتابی و در لحظاتی که سکوت همه جا را فرا مى‌گیرد و آسمان و ستاره‌ها در نزدیکی زمین احساس می‌شوند، زیبایى دره ستاره‌ها به دلیل وجود راه‌هاى تنگ و باریک و گاه پهن و وسیع، دوچندان مى‌شود.
دره ستاره‌ها از گذشته‌هاى دور تاکنون میزبان دوستداران جاذبه‌هاى گردشگرى بوده اما با برنامه‌هاى ویژه سازمان منطقه آزاد قشم و ایجاد شرایط خوب دسترسى به این محل، این سایت مهم گردشگرى طى سال‌هاى اخیر در ساعات مختلف روز و حتى شب هنگام میزبان شمار زیادى از علاقمندان جاذبه‌هاى طبیعى قرار می‌گیرد.
بسیاری از کارشناسان و صاحبان نظر در بازدید از دره ستاره‌ها، از این سایت گردشگرى به عنوان یکى از آثار ویژه در جذب توریست یاد می‌کنند و خواستار توسعه فعالیت‌هاى گردشگرى در این منطقه می‌شوند.
سازمان منطقه آزاد قشم طى سال‌های اخیر با معرفى جاذبه‌هاى مختلف گردشگرى این منطقه از طریق رسانه‌هاى مختلف تصویرى، شنیدارى و نوشتارى و همچنین نصب عکس‌هاى ویژه هر یک از پدیده‌هاى کم‌نظیر عالم خلقت بر روى بنرها و تابلوهاى بزرگ در مبادى ورودى و نیز مسیرهاى جاده‌اى جزیره قشم، سعی در معرفی جاذبه‌ها با هدف توسعه و جذب گردشگر در این منطقه داشته به طورىکه امروزه مسافران جزیره قشم در سفر به این منطقه به طور متوسط از چند سایت گردشگرى بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس دیدن مى‌کنند.
دره ستاره‌هاى جزیره قشم به عنوان یکى از شاهکارهاى عالم خلقت در منطقه گرم و نیلى حاشیه خلیج آبى همیشه فارس در جنوبى‌ترین نقطه ایران اسلامى، با مردمانى خونگرم و مهمان‌نواز پیوسته پذیراى انبوه مهمانان و گردشگران از اقصى نقاط ایران سربلند و جهان است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
0
0
"استار افتیده" غلطه، محلي‌ها به اين منطقه ميگويند"استاره كفته" لطفا اصلاح بفرماييد
نظرات بینندگان