arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۳۴۰۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۹ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸

عبدالمهدی: ۱۰ هزار نظامی آمریکایی در عراق حضور دارند

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در تازه‌ترین آمار تعداد کل نیرو‌های نظامی و مستشاران آمریکایی را ۱۰ هزار نفر اعلام کرد که دو برابر رقم اعلام شده توسط سفارت آمریکا در بغداد است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

«عادل عبدالمهدی» در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان پارلمان عراق، تعداد نیروهای نظامی آمریکایی موجود در خاک عراق را 10 هزار نیروی جنگی و مستشار عنوان کرده است.

«فالح الخزعلی» نماینده پارلمان از فراکسیون «الفتح» نزدیک به الحشد الشعبی که این سوال را از نخست وزیر عراق پرسیده، در بیانیه ای افزوده است که تعداد واقعی نیروهای آمریکا بسیار بیش از رقم اعلام شده از طرف عبدالمهدی است.

این درحالیست که سفارت آمریکا در بغداد تعداد کل نظامیان کشورش را در عراق در حدود 5 هزار تا 5 هزار و 200 نفر ذکر کرده و مدعی شده که همه این نیروها، به درخواست دولت عراق آمده و اغلب آنها مستشار و مربی آموزش نظامی هستند.

الخزعلی که در واکنش به حمله هوایی اخیر بالگردهای آمریکایی به نیروهای پلیس مرکزی عراق در کرکوک این سوال را مطرح کرده افزوده است که باید جلوی این نادیده انگاری های آمریکا ایستاد و کل نیروهای بیگانه از جمله نیروهای ترکیه را از خاک عراق بیرون کرد.

حمله بالگردهای ارتش آمریکا در چهارشنبه گذشته (4 اردیبهشت ماه) به یک ایست بازرسی نیروهای پلیس اتحادیه در منطقه «الریاض» از توابع شهرستان «الحویجه» در استان کرکوک در شمال عراق منجر به کشته شدن یک نیرو و زخمی شدن یک تن دیگر شد.

الخزعلی قتل این نیروی پلیس عراق را مشابه حمله آمریکایی ها در 2015 به تیپ 53 لشکر 14 ارتش عراق دانست که بر اثر آن 30 سرباز و یک افسر عراقی کشته شدند.

در حالی این حادثه اتفاق افتاده است که دو فراکسیون بزرگ الفتح و سائرون (مورد حمایت مقتدا صدر) به طور جد به دنبال طرح لایحه قانونی اخراج نیروهای آمریکا از خاک عراق در پارلمان این کشور هستند.

«هادی العامری» رهبر ائتلاف الفتح در مراسم کنگره سپاس از شهدای ایرانی مدافع حرم و مبارزه با داعش در عراق در روز پنجشنبه گذشته (5 اردیبهشت ماه) بر ضرورت اخراج نیروهای آمریکایی از عراق تاکید کرد و گفت که نیروهای عراق، توانمندی لازم را برای پاسداری از امنیت و نظام در عراق دارند.

جناح ها و رهبران سیاسی عراق از سیاست های آمریکا در کشورشان نگران هستند به ویژه اینکه «برت مک گورک» فرستاده ویژه سابق رییس جمهوری آمریکا در ائتلاف موسوم به ضد داعش اظهارات چندی قبل «دونالد ترامپ» را مورد تایید قرار داده و تاکید کرده است که نیروهای آمریکایی موجود در خاک عراق برای زیر نظرگرفتن جمهوری اسلامی ایران هستند.

نخست وزیر عراق بارها اعلام کرده است که عراق به پایگاهی برای آزار همسایگانش تبدیل نمی شود و خاطرنشان ساخته که ماموریت نظامیان آمریکا در عراق فقط بر مبارزه با داعش و آموزش نیروهای عراقی منحصر می شود.

نظرات بینندگان