arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۳۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۹ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸

قاضی‌عسکر: برای بازگرداندن گوشت‌های قربانی حج به کشور، با عربستان مذاکره می کنیم

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر گفته است: دولت عربستان چند سال پیش آماده بود که ما گوشت‌های قربانی را به کشور بازگردانیم اما برخی در کشورمان اما و اگرهایی در خصوص این گوشت‌ها آوردند و گفتند ممکن است سالم نباشد ولی ما تصمیم گرفته‌ایم امسال مذاکراتی را در خصوص برگرداندن ۸۱ هزار لاشه گوسفند به کشور آغاز کنیم تا این ۸۱ هزار لاشه در کشور و در مراکزی مانند بهزیستی و کمیته امداد توزیع شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قاضی‌عسکر: برای بازگرداندن  گوشت‌های قربانی حج به کشور، با عربستان مذاکره می کنیم

نماینده ولی فقیه در امور حج از رایزنی با عربستان برای بازگرداندن گوشت‌های قربانی شده در حج به ایران خبر داد. هر سال این گوشت‌ها پس از ذبح زیر نظر بانک توسعه اسلامی به کشورهای فقیر اهدا می‌شود. این بانک قبلا گفته بود در توافق با ایران، بخشی از گوشت‌های قربانی شده را به این کشور تحویل می‌دهد.

به گزارش ایسنا، سازمان حج و زیارت طرح قربانی برای زائران ایرانی را با هماهنگی بانک توسعه‌ی اسلامی و عربستان انجام می‌دهد، برای همین هنگام ذبح گوسفندانی که از مزارع تأمین دام بانک توسعه اسلامی به مکان کشتارگاه منتقل شده‌اند، روحانی‌هایی حضور دارند تا ذبح قربانی برای زائران ایرانی بدون مشکل شرعی انجام شود. گوشت‌های قربانی‌شده در پایان بسته‌بندی می‌شود و با تصمیم بانک توسعه اسلامی و کشورهای دخیل به شماری از کشورهای محروم فرستاده می‌شود.

بانک توسعه اسلامی چهار سال پیش، توزیع گوشت‌های قربانی حجاج را این طور شرح داده بود: «توزیع گوشت‌های قربانی شده پس از معاینه، از همان روز عید (قربان) شروع می‌شود. بخشی از گوشت‌های قربانی‌شده به حاجی‌ها و فقیران حاضر در منا داده می‌شود و باقی گوشت‌ها هم از راه‌های دریایی و زمینی به کشورهایی مثل اردن، سوریه، لبنان، افغانستان، پاکستان، مالی، نیجر، سودان، سنگال، جیبوتی، سومالی، کنیا، دارالسلام، تانزانیا، کومور، موزامبیک، بنگلادش، موریتانی، گینه، سیرالئون، آلبانی و بوسنی و فلسطین در صورت اجازه‌ی رژیم صهیونیستی فرستاده می‌شود.»

این بانک هر سال کشورهایی را که قرار است گوشت‌های ذبح شده به آن‌ها فرستاده شود، مشخص و اعلام می‌کند.

تا سال ۱۳۶۰، قربانی کردن احشام، شامل گوسفند، بز، گاو و شتر با روش‌های کاملاً سنتی انجام می‌شد و معمولاً صفی طولانی از زائران و نمایندگان آن‌ها در منا حضور پیدا می‌کردند تا نوبتشان فرا برسد و قربانی را به دست قصاب بسپارند و در پایان منظره‌ای آلوده و خونین شکل می‌گرفت، فقط بخشی از گوشت قربانی‌ها نصیب کشورهایی چون هند، پاکستان و یمن می‌شد که کامیون‌داران شأن را راهی این سرزمین کرده بودند. معمولاً لاشه‌ی گوشت‌ها بدون سرانجام می‌ماند یا سوزانده می‌شد، همین مساله سبب صدور فتواهایی از طرف برخی مراجع تقیلد برای جلوگیری از اسراف گوشت قربانی شد.

از همان سال احداث کشتارگاه‌های صنعتی در خارج از منا آغاز شد و سال ۱۳۷۷ کشتارگاهی مکانیزه زیر نظر شرکتی وابسته به بانک توسعه اسلامی بهره‌برداری شد که بخشی از فضای آن نیز به زائرانی که می‌خواهند خودشان ذبح را انجام دهند، اختصاص داده شد. کشتارگاه امکان ذبح همزمان حدود ۶۷ هزار قربانی را دارد که برای هر ۳۰ رأس دام معمولاً یک قصاب در نظر گرفته می‌شود.

قربانی‌های زائران ایرانی با هماهنگی بعثه‌ی مقام معظم رهبری در همین کشتارگاه و توسط ذابحان ایرانی انجام می‌شود.

با آن‌که رئیس بانک توسعه‌ی اسلامی (حدود چهار سال پیش) اعلام کرده بود: طبق توافق با کمیته امداد ایران، هر سال بخشی از گوشت قربانی‌ها به کشور ایران فرستاده می‌شود، اما آن زمان رئیس وقت سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده بود: ایران سال‌هاست که پیشنهاد داده گوشت‌های مربوط به قربانی زائران ایرانی توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) توزیع شود، اما هنوز موفق نشده‌ایم این پیشنهاد را عملی کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج امسال از رایزنی برای بازگرداندن لاشه گوشت‌های قربانی حج به کشور خبر داده و گفته است: دولت عربستان چند سال پیش آماده بود که ما گوشت‌های قربانی را به کشور بازگردانیم اما برخی در کشورمان اما و اگرهایی در خصوص این گوشت‌ها آوردند و گفتند ممکن است سالم نباشد ولی ما تصمیم گرفته‌ایم امسال مذاکراتی را در خصوص برگرداندن ۸۱ هزار لاشه گوسفند به کشور آغاز کنیم تا این ۸۱ هزار لاشه در کشور و در مراکزی مانند بهزیستی و کمیته امداد توزیع شود.

هزینه گوشت‌های قربانی هر سال پیش از پیش از سفر حج از زائران گرفته می‌شود. این هزینه بر اساس نرخ مصوب بانک توسعه اسلامی برای زائران همه کشورهای اسلامی به ریال سعودی تعیین می‌شود که نرخ ارز آن با واحد پولی کشور متبوع زائر، معادل‌سازی می‌شود.

نظرات بینندگان