arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۳۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸

عراق: بحرین به خاطر توهین به مقتدی صدر، رسما عذرخواهی کند

وزارت خارجه عراق اظهارات وزیر خارجه بحرین درباره مقتدی صدر را محکوم کرد و از این کشور خواست عذرخواهی کند. وزیر خارجه بحرین در اظهارات خود علیه مقتدی صدر وی را "احمق" خوانده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت خارجه عراق اظهارات وزیر خارجه بحرین درباره مقتدی صدر را محکوم کرد و از این کشور خواست عذرخواهی کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه سومریه نیوز، وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: اظهارات وزیر خارجه بحرین توهین به مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق است و به هیچ وجه در عرف دیپلماتیک مورد قبول نیست. این اظهارات همچنین توهین به عراق و حاکمیت و استقلال این کشور است.

در این بیانیه آمده است: عراق امروز قوی‌تر از همیشه است و هیچ‌گونه مداخله یا توهینی چه به شخصیت‌های ملی و چه مذهبی را نمی‌پذیرد. ما از بحرین می‌خواهیم رسماً عذرخواهی کند.

محمد علی الحکیم، وزیر خارجه عراق همچنین کاردار سفارت آمریکا در بغداد را احضار کرد.

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت، وزیر خارجه سفیر بحرین در بغداد و نیز کاردار سفارت آمریکا در بغداد را احضار کرد.

خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین در توئیتی نوشته بود: مقتدی صدر نگران افزایش مداخله‌ها در امور عراق است و به جای اینکه نظام ایران را که بر کشورش سیطره یافته متهم کند ما را متهم می‌کند.

وزیر خارجه بحرین در اظهارات خود علیه مقتدی صدر وی را "احمق" خواند.

در واکنش به این اهانت ده‌ها عراقی در برابر کنسولگری بحرین در نجف تجمع کردند. آنها اظهارات وزیر خارجه بحرین را محکوم کرده و خواستار عذرخواهی رسمی او و احضار سفیر بحرین در بغداد و تسلیم اعتراض‌نامه این کشور از این بابت شدند.

مقتدی صدر در بیانیه‌ای بر لزوم توقف فوری جنگ در یمن، بحرین و سوریه و برکناری رهبران این کشورها برای برقراری امنیت و برگزاری انتخابات شفاف به دور از مداخله تاکید کرده بود.

به دنبال انتشار بیانیه مقتدی صدر وزارت خارجه بحرین نهاد رجب عسکر، کاردار سفارت عراق در این کشور را احضار کرد.

وحید مبارک سیار، معاون امور منطقه‌ای وزارت خارجه بحرین مدعی شد که اظهارات مقتدی صدر توهین به بحرین و مداخله آشکار در امور این کشور و نقض منشور و قوانین بین المللی است.

وی گفت: دولت عراق مسئولیت هرگونه وخامت روابط میان دو کشور را برعهده دارد. ما از عراق می‌خواهیم به مسئولیت خود درباره حمایت از امنیت سفارت بحرین در بغداد و کنسولگری‌اش در نجف عمل کند.

نظرات بینندگان