arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۳۴۷۷
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸

تل‌آویو تبادل اسیران سوری با جسد سرباز اسرائیلی را تکذیب کرد / فاش شدن هویت دو اسیر سوری

رسانه‌های عبری‌زبان از هویت دو اسیر سوری که تل‌آویو در ازای دریافت جسد سرباز مفقود اسرائیلی با آزادی آن‌ها موافقت کرده، پرده برداشتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رسانه‌های عبری‌زبان از هویت دو اسیر سوری که تل‌آویو در ازای دریافت جسد سرباز مفقود اسرائیلی با آزادی آن‌ها موافقت کرده، پرده برداشتند.

به گزارش ایسنا، روزنامه تایمز رژیم صهیونیستی نوشت: دو سربازی که دادستان کل اسرائیل با آزادی آن‌ها موافقت و روون ریولین، رئیس اسرائیل نیز دستور مربوط به عفو آن‌ها را امضا کرده است "احمد خمیس" و "زیدان طویل" هستند.

این روزنامه نوشت: احمد خمیس ساکن اردوگاه الیرموک در حومه دمشق و معاون جنبش فتح بود و به اتهام تلاش برای نفوذ به اسرائیل و حمله به یک پایگاه نظامی سال ۲۰۰۵ به ۱۸ سال حبس محکوم شد. زیدان طویل نیز سال ۲۰۰۸ به اتهام قاچاق مواد مخدر محکوم شد و دوره مجازاتش ژوئیه به پایان می‌رسد.

براساس گزارش رسانه‌های عبری برخلاف قوانین موجود در اسرائیل دادستان کل این رژیم دستور آزادی این دو اسیر را داده بدون اینکه دولت تصمیمی در این باره بگیرد.

یک مسئول دولتی نیز به روزنامه هاآرتص گفت که این اقدام در چارچوب معامله بازپس گیری جسد زاخاری بومل، سرباز اسرائیلی مفقود در سوریه نیست بلکه گامی برای نشان دادن حسن نیت است.

این مسئول گفت: تصمیم آزادی این دو اسیر در روزهای اخیر و بعد از بازپس‌گیری جسد بومل گرفته شده است.

اما الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه روسیه به سوریه روز شنبه اعلام کرده بود که تحویل جسد سرباز مفقود اسرائیلی اقدام یکجانبه‌ای نبوده و اسرائیل متعهد به آزادی برخی اسیران سوری شده است.

روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز نوشت که این تصمیم با هماهنگی دفتر دادستان کل اسرائیل و وزارت دادگستری و دفتر ریولین گرفته شده است.

بومل یکی از شش سرباز اسرائیلی بود که ۱۱ ژوئن ۱۹۸۲ در نبرد سلطان یعقوب با ارتش سوریه در بقاع لبنان مفقود شدند. طی این نبرد ۲۰ سرباز اسرائیلی کشته شدند.

نظرات بینندگان