arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۳۷۲۵
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۱ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸

افکار منفی با مصرف سیگار کنترل نمی شود

کارشناس دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: مصرف سیگار تلاشی برای کاهش هیجان است و مصرف‌کننده گمان می‌کند که می‌تواند هیجان منفی را کنترل کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کارشناس دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: مصرف سیگار تلاشی برای کاهش هیجان است و مصرف‌کننده گمان می‌کند که می‌تواند هیجان منفی را کنترل کند.

مریم عباسی‌نژاد، گفت: یکی از علل گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر که از کافئین شروع تا شیشه و تریاک ادامه پیدا می‌کند، اثر روانی است.

وی افزود: بیشتر افراد، مواد مصرف می‌کنند تا تغییری در روحیه‌شان ایجاد شود و تغییری که ایجاد می‌شود به‌زعم خودشان برای‌شان مفید است.

کارشناس دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: وقتی در نوجوانان گرایش به مواد مخدر وجود دارد، چند نکته حائز اهمیت است. اختلال خلقی، نوسان روحیه، تغییر خلق، از مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد و درواقع نوجوان با مصرف مواد مخدر دچار خوددرمانی اشتباه می‌شود.

عباس‌نژاد با اشاره به اینکه اگر تنها به مصرف سیگار در نوجوانان بپردازیم، چند عامل برای آن می‌توان در نظر گرفت، افزود: در دسترس بودن، قیمت پایین و پذیرش اجتماعی از عواملی است که سبب مصرف سیگار در نوجوان می‌شود. در واقع نوجوان سیگار می‌شود تا در جمع دوستان و اطرافیان پذیرش بیشتری داشته و از آنان تأیید بگیرد. این ظاهر قضیه است اما زمینه اصلی مصرف سیگار، استرس، عدم یادگیری و مهارت کافی برای کنترل افکار منفی است.

کارشناس دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در واقع نوجوانی که به مصرف سیگار روی می‌آورد، مهارت کافی برای کنترل خشم و اضطراب خود را ندارد و فکر می‌کند که با مصرف سیگار می‌تواند آن را کنترل کند. در چنین مواردی نباید به او انگ زد، بلکه باید مورد آموزش قرار می‌گیرد.

وی افزود: روش‌های درمان نوسانات خلقی، اضطراب و استرس می‌تواند در کاهش تمایل به مصرف سیگار تأثیرگذار باشد، زیرا کشیدن سیگار یا مواد مخدر در کوتاه‌مدت شاید بتواند اضطراب را کاهش دهد اما در طولانی‌مدت سبب کاهش قدرت تحمل و بالا رفتن خشونت می‌شود.

کارشناس دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت تأکید کرد: مصرف سیگار تلاشی برای کاهش هیجان است و فرد با مصرف آن گمان می‌کند که می‌تواند هیجان منفی را کنترل کند، غافل از اینکه تحملش پایین می‌آید و این تبدیل به یک عادت می‌شود. با بالا رفتن سن زمینه برای مصرف مواد مختلف مانند حشیش و مشتقات آن فراهم می‌شود.

عباسی‌نژاد با اشاره به اینکه هر کاری راه خودش را دارد، افزود: کنترل هیجان، کاهش استرس و اضطراب با صحبت و درمان قابل حل است و این مهم‌ترین آموزشی است که باید در سنین دبستان به کودکان داده شود.

وی خاطرنشان کرد: با آموزش شاید نتوانیم همه افرادی را که تمایل به مصرف مواد مخدر و سیگار دارند را منصرف کنیم اما می‌توانیم آسیب آن را کم کنیم و از پیشروی مصرف سیگار به سمت مواد دیگر جلوگیری کنیم.

کارشناس دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اظهار کرد: هر چند که بخشی از خصایص از راه ژنتیک منتقل می‌شود اما نمی‌توان همه چیز را بر گردن آن انداخت. با وجود آنکه بخشی از داشته‌های ما از طریق ساختار بیولوژیک به ما می‌رسد، اما مواردی نیز وجود دارد که باید یاد بگیریم و این می‌تواند راه حل اصلی کاهش مصرف سیگار باشد.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از نوجوانان خود را با این ادعا که اگر دکتر هم برویم به ما قرص می‌دهد، متقاعد می‌کنند، تصریح کرد: اما نوجوانان باید این را بدانند که اگر پزشک به آنها قرص یا درمان‌های جایگزین می‌دهد، برای‌شان ضرری ندارد اما مصرف سیگار و مواد مخدر می‌تواند مسیر زندگی آنها را تغییر دهد.

 آنا

نظرات بینندگان