arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۳۸۱۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۶ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸

احتمال افزایش تهاجم ملخ‌های صحرایی به "ارزوئیه"

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه گفت: با توجه به آلودگی بالای این آفت در استان هرمزگان احتمال افزایش تهاجم ملخ به این شهرستان را داریم و مبارزه با این آفت عمومی نیازمند همکاری تمامی ارگان‌ها و ادارات و کشاورزان منطقه با حمایت‌های بخش دولتی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه گفت: با توجه به آلودگی بالای این آفت در استان هرمزگان احتمال افزایش تهاجم ملخ به این شهرستان را داریم و مبارزه با این آفت عمومی نیازمند همکاری تمامی ارگان‌ها و ادارات و کشاورزان منطقه با حمایت‌های بخش دولتی است.

به گزارش ایسنا، "امیری پاک" در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ملخ صحرایی-دریایی، آفتی درجه یک و بسیار خطرناک است و بومی ایران نیست، اظهار کرد: هرچند سال یک بار از کانون‌های دائمی خود که شامل آفریقا، عربستان سعودی، هندوستان و پاکستان است به مناطق جنوبی ایران حمله می‌کند و چون معمولا از روی خلیج فارس پرواز کرده به نام ملخ دریایی نامیده می‌شود و ازنظر اقتصادی خسارت ملخ دریایی فوق‌العاده حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در سطح 15 هکتار مبارزه با این آفت در مناطق مختلف شهرستان ارزوئیه انجام شده است، گفت: این ملخ صحرایی- دریایی می‌تواند 300-200 کیلومتر را بدون نشستن پرواز کند. دستجات ملخ پیاده و بالدار هر چه پوشش گیاهی در سر راه خود ببینند اعم از علوفه، غلات و صیفی جات و انواع درختان و ... را از بین می‌برند و قحطی‌هایی را به بار می‌آورند.

پاک با بیان اینکه این ملخ دارای دو فاز انفرادی و گروه‌های مهاجر است که فاز انفرادی آن خطر ندارد، افزود: با توجه به ورود آفت از بهمن ماه سال97 به استان هرمزگان و همجواری شهرستان ارزوئیه با این استان، جلسات ستاد بحران و کمیته ردیابی ملخ با فرمانداری و اداره منابع طبیعی، محیط زیست، دامپزشکی و سایر ادارات ذیربط در محل فرمانداری ارزوئیه برگزار شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه شبکه مراقبت ردیابی ملخ تشکیل و به کشاورزان و عشایر منطقه اطلاع رسانی شد که در صورت مشاهده آفت مزبور به مدیریت جهادکشاورزی ارزوئیه سریعا اطلاع دهند، تصریح کرد: به محض مشاهده جمعیت‌هایی از فاز انفرادی این آفت در شهرستان، اکیپ شبکه پیش آگاهی جهت ردیابی کانون‌های احتمالی ملخ صحرایی-دریایی، مناطق دشت و کوهستانی هم مرز با استان هرمزگان را به‌طور مستمر پایش کردیم و یک دسته ملخ صحرایی - دریایی که از منطقه شمیل هرمزگان که همجوار با منطقه ده شیخ ارزوئیه است از اول اردیبهشت ماه وارد این منطقه شد که فورا با این کانون در سطح پنج هکتار با استفاده از سمپاش اونیماک و با سم دلتامترین جهت جلوگیری از تخم‌ریزی آفت را آغاز کردیم.

امیری با بیان اینکه این آفت زمانی که به بلوغ جنسی می‌رسد در موقع تخم‌ریزی زرد رنگ می‌شوند و خاک‌های نرم و مرطوب را برای تخم‌ریزی انتخاب می‌کند، گفت: در همین راستا ضمن آمادگی شبکه مراقبت، دو دستگاه سمپاش اونیماک و چندین دستگاه توربولاینر نیز جهت کنترل این آفت مخرب مجهز شده‌اند و ردیابی‌ها توسط شبکه مراقبت بطور جدی جهت شناسایی کانون‌های جدید ادامه دارد که در صورت مشاهده، فورا کانون کوبی می‌شوند تا شاهد خروج جمعیت بالای پوره‌ها و وارد آمدن خسارت به بخش کشاورزی نباشیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به آلودگی بالای این آفت در استان هرمزگان احتمال افزایش تهاجم ملخ به این شهرستان را داریم و مبارزه با این آفت عمومی نیازمند همکاری تمامی ارگان‌ها و ادارات و کشاورزان منطقه با حمایت‌های بخش دولتی است.

نظرات بینندگان