arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۳ - ۲۶ آذر ۱۳۹۰

نااميدي روس‌ها از نجات مريخ‌نورد فراري

فضاپيماي بدون سرنشين «فوبوس‌گرانت» كه با هدف سفر به قمر «فوبوس» مريخ و نمونه‌برداري از اين قمر در ماه نوامبر به فضا پرتاب شد در پي بروز اشكال در موتور اصلي آن در مداري اطراف زمين باقي مانده و از آن زمان، ‌تلاش‌هاي مهندسان فضايي براي بازگردادن مجدد آن بي‌پاسخ مانده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آژانس فضايي روسيه در بيانيه‌اي از احتمال ورود مجدد فضاپيماي ناموفق اين كشور در ماه ژانويه به جو زمين خبر داد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، فضاپيماي بدون سرنشين «فوبوس‌گرانت» كه با هدف سفر به قمر «فوبوس» مريخ و نمونه‌برداري از اين قمر در ماه نوامبر به فضا پرتاب شد در پي بروز اشكال در موتور اصلي آن در مداري اطراف زمين باقي مانده و از آن زمان، ‌تلاش‌هاي مهندسان فضايي براي بازگردادن مجدد آن بي‌پاسخ مانده است.

به گقته مقامات، ‌انتظار مي‌رود كه مايع سوخت سمي اين فضاپيما در زمان ورود مجدد به جو از بين برود اما بين 20 تا 30 قطعه از اين كاوشگر با سطح زمين برخورد خواهند كرد.

زمان برآورد شده براي ورد فوبوس گرانت به زمين بين ششم تا نوزدهم ژانويه است اما زمان دقيقتر آن با نزديكتر شدن به آن زمان واضحتر خواهد شد.

گروههاي حرفه‌يي و آماتور در سراسر جهان در حال شبيه‌سازي زوال مدار براي تعيين مكان و زمان دقيق سقوط اين فضاپيما هستند.

فوبوس‌گرانت در حال حاضر در حال حركت در اطراف زمين در ارتفاع بين 201 كيلومتر(حضيض) و 275 كيلومتر(نقطه اوج) است.

جرم اين كاوشگر حدود 14 تن بوده و با توجه به اينكه 70 درصد حجم زمين را آبها پوشانده‌اند،‌ احتمال سقوط بخش‌هاي سالم آن در اقيانوسها زياد است.
نظرات بینندگان