arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۳ - ۲۶ آذر ۱۳۹۰

چمدان دانشجوی دندانپزشکی که خبرساز شد

سفیر ایران در روسیه انتشار خبر ضبط محموله‌ای حاوی سدیم -۲۲ از یک مسافر ایرانی را در راستای ایجاد سوء تفاهم در روابط تهران و مسکو دانست و گفت:‌ این اقدامات برای فرافکنی به منظور تحت الشعاع قرار دادن کنترل پهپاد توسط ایران صورت می‌گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفیر ایران در روسیه انتشار خبر ضبط محموله‌ای حاوی سدیم -۲۲ از یک مسافر ایرانی را در راستای ایجاد سوء تفاهم در روابط تهران و مسکو دانست و گفت:‌ این اقدامات برای فرافکنی به منظور تحت الشعاع قرار دادن کنترل پهپاد توسط ایران صورت می‌گیرد.

سیدرضا سجادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، ضمن تکذیب خبر منتشر شده مبنی بر ضبط محموله‌ای حاوی سدیم -۲۲ از یک مسافر ایرانی در فرودگاه مسکو، گفت: بیش از یک ماه پیش یکی از دانشجویان رشته دندانپزشکی در مسکو در زمان عزیمت به ایران ماده‌ای مربوط به کارش را با خود به همراه داشت که سوء تفاهمی در این زمینه برای مسئولان گمرک پدید آمد و بعد از بررسی معلوم شد که مورد خاصی نبوده و دانشجو نیز به مسیرش ادامه داد.
 
وی افزود: نکته جالب این است که بعد از گذشت بیش از یک ماه، رسانه‌های غربی خبری که اصل آن صحت نداشته را منتشر کرده و جوسازی می‌کنند و در تلاشند ضمن تخریب وجهه ایران، در روابط تهران و مسکو نیز سوء تفاهم ایجاد کنند.

سجادی انتشار این گونه اخبار را در راستای فرافکنی برای تحت الشعاع قرار دادن دستاورد ارزشمند اخیر کشورمان در کنترل پهپاد عنوان کرد و این دستاورد را شکست بزرگی برای آمریکا خواند و تصریح کرد: آمریکایی‌ها باید پاسخگو باشند که چرا مبادرت به تجاوز به حریم هوایی ایران کردند.
 
به گفته سفیر ایران در روسیه انتشار این خبر را کمک رسانه‌های غرب به سیاستمداران ورشکسته غرب دانست و یادآور شد: رسانه‌های غربی رسالت خود را فراموش کرده‌اند و به ابزاری در جهت منافع غرب تبدیل شده‌اند.

اداره گمرک روسیه روز جمعه مدعی شد که از چمدان یک مسافر عازم ایران یک محموله ایزوتوپ سدیم ۲۲ کشف شده که دارای تشعشعات رادیواکتیوی ۲۰ برابر حد مجاز بوده است.
بنابراین گزارش، شخص صاحب چمدان توقیف نشده و ماموران روسی تنها به توقیف چمدان وی اکتفا کرده‌اند. این چمدان حاوی 18 قطعه فلزی بوده است.

 * سفر جلیلی در راستای تداوم رایزنی‌های تهران و مسکو

سجادی درباره سفر اخیر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی به مسکو، این سفر را در راستای رایزنی‌های دوجانبه درباره تحولات منطقه و عرصه جهانی برشمرد و گفت: ایران و روسیه دو کشور تأثیرگذار در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی هستند.
 
وی افزود: این سفر در راستای تبادل نظر و همفکری بین تهران و مسکو انجام شد.

به گزارش فارس، سفیر ایران در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به انتخابات اخیر دوما در روسیه با بیان اینکه غربی‌ها و احزاب غرب‌گرا در این زمینه شکست فاحشی را متحمل شدند، اظهار داشت: آنها درصددند بحران ایجاد کرده و عواملی را تحریک و سعی کنند تا آشوب به خیابان‌ها کشیده شود و دولت را مجبور کنند تا انتخابات را باطل اعلام کرده و دوباره انتخابات برگزار کند.
 
وی این اقدامات غرب را در راستای سناریوهایی خواند که در سایر کشورهایی که دولت‌هایشان به آمریکا وابسته نیستند، انجام شده و افزود: فضای روسیه در حاضر تحت تأثیر انتخابات و سال نو میلادی است و فعلا برنامه خاصی در دستور کار رفت و آمدهای دوجانبه قرار ندارد.
نظرات بینندگان