arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۲ - ۲۷ آذر ۱۳۹۰

مشاور سابق اوباما: ‌شاید اوباما به ایران حمله کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیپلماسی ایرانی نوشت:

مشاور سابق باراک اوباما در امور خاورمیانه که به تازگی از سمت خود استعفا داده است،‌ تاکید می‌کند که رئیس جمهوری آمریکا زمانی که به روی میز بودن همه گزینه‌ها اشاره می‌کند،‌بسیار جدی است.

دنیس راس، به تازگی هشدار داده است که زمانی که اوباما تاکید می‌کند گزینه نظامی علیه ایران از روی میز حذف نشده، می‌داند چه می‌گوید. این در حالی است که دیگر مقامات دولت اوباما مانند لئون پانه‌تا،‌رئیس پنتاگون بر این باورند که اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی می‌تواند پیامد‌های وخیم و غیر قابل پیش بینی به همراه داشته باشد. اما راس بر موضع خود تاکید می‌کند که رئیس جمهوری آمریکا در مورد استفاده از گزینه نظامی برای بازداشتن تهران از دستیابی به سلاح هسته‌ای رویکردی قاطع دارد.

مشاور عالی اسبق اوباما در یک سخنرانی در موسسه سیاست شرق نزدیک در واشینگتن گفت: وقتی اوباما می‌گوید همه گزینه‌ها روی میز است یعنی در مورد اینکه یکی از آنها را به کار ببرد تردیدی ندارد. به بیان دیگر منظور اوباما این است که آماده‌ است هر گزینه‌ای را تجربه کند.
اما راس در گفت و گویی  با نشریه دیپلمات نیز خاطرنشان کرده است حتی زمانی که پانه‌تا علیه اقدام نظامی سخن می‌گوید،‌رئیس جمهور موضع خود را تعدیل نمی‌کند.
راس از جمله چهره‌های دولت بوش بوده که پیش از رسیدن به مقام مشاور عالی در امور خاورمیانه ، سال‌های متمادی را در موسسه واشینگتن سپری کرده که رویکردی حامی اسرائیل دارد. وی همواره موضعی تند در قبال جمهوری اسلامی داشته و برخی بر این گمانند که راس به دلیل اختلاف نظر با دیگر مقامات دولت اوباما مانند پانه‌تا،‌از سمت خود کناره‌گیری کرده است.

راس ادعا می‌کند با وجود اینکه تهران اهداف هسته‌ای خود را صلح آمیز توصیف می‌کند اما نحوه عملکرد جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که مسیری که طی می‌شود در جهت دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای نظامی است. وی تاکید می‌کند که هدف آمریکا بازداشتن تهران از دستیابی به سلاح هسته‌ای است و در این زمینه موضوع بازدارندگی مطرح است نه محدود کردن.
به گزارش دیپلمات با توجه به ثمربخش نبودن دیپلماسی و تحریم‌ها در مورد ایران؛‌شماری از تحلیلگران در واشینگتن موضوع مهار فعالیت‌های هسته‌ای ایران را مطرح می‌کنند. روندی که در مورد جماهیر شوری سابق در جریان جنگ جهانی دوم به کار گرفته شد.

اما راس این سناریو را مطرح می‌کند که در صورت مجهز شدن ایران به بمب هسته‌ای بحران در منطقه خاورمیانه ایجاد خواهد شد و این در حالی است که هم اکنون نیز زمزمه پیشرفت هسته‌ای ایران ،‌بی ثباتی‌هایی را در خاورمیانه پدید آورده است. به عقیده وی استراتژی مهار فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی رویکرد مناسبی نخواهد بود. از سوی دیگر موضوع اسرائیل نیز مطرح است و اینکه تل‌آویو ایران هسته‌ای را یک تهدید جدی می‌داند و در صورتی که جمهوری اسلامی هسته‌ای شود، ‌به موازات اسرائیل هسته‌ای، ‌درگیری‌های جدی ایجاد خواهد شد. به بیان دیگر در صورتی که تهران به باشگاه هسته‌ای وارد شود، ‌اسرائیل برای واکنش نشان دادن، لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد.

به عقیده مشاور عالی اسبق اوباما،‌ هنوز فضا برای دولت برای اقداماتی مرکب از دیپلماسی و تحریم وجود دارد و می‌توان از این طریق فشار را بر ایران افزایش داد. اما گروهی مخالف نظر وی نیز وجود دارند که تاکید می‌کنند تحریم مضاعف ایران،‌ خشم جمهوری اسلامی را افزایش داده و موجب شتاب بخشیدن به تحرک‌های تهدید آمیز این کشور می‌شود.

با این حال راس در گفت و گو با دیپلمات یادآور شده که تحریم‌های کنونی علیه ایران ثمربخش بوده و پیامد‌های آن در جمهوری اسلامی احساس می‌شود. وی با اشاره به حمله اخیر به سفارت انگلیس در تهران خاطرنشان کرد که این اقدام به دنبال خشم جمهوری اسلامی از تحریم‌های اعمالی انگلیس علیه ایران صورت گرفته است. مشاور سابق اوباما مدعی شد که جمهوری اسلامی تحت تاثیر فشار فزاینده بین‌المللی با استرس زیادی مواجه است.

این در حالی است که به گفته استیون والت، استاد امور بین‌الملل در دانشگاه هاروارد، نشانه‌های خشم ایران در دیگر زمینه‌ها هم دیده می‌شود. وزارت دادگستری آمریکا در ماه اکتبر سپاه قدس جمهوری اسلامی را به دست داشتن در طرح ترور سفیر عربستان سعودی در واشینگتن متهم کرد. اتهامی که تهران آن را رد می‌کند اما به گفته والت نوعی عکس‌العمل جمهوری اسلامی به فشار‌های بین‌المللی است.
نظرات بینندگان