arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۵۲۶
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۲ - ۲۷ آذر ۱۳۹۰

رد دو فوریت افزایش تعداد نمایندگان مجلس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالی که لایحه دولت برای افزایش تعداد نمایندگان در مجلس نهم، در کمیسیون شوراها رسوب کرده، برخی نمایندگان طرحی مشابه را ارائه دادند که با قد دو فوریت در جلسه امروز مطرح شد.

به گزارش سرویس سیاسی انتخاب به نقل از خبر، عزیز اکبریان نماینده کرج، با اشاره به اینکه بر اساس اصل 64 باید تعداد نمایندگاندر هر ده سال، 20 نفر اضافه شود، یادآورشد که قریب به 12 سال است که تعداد نمایندگان افزوده نشده است. این عارضه بر خلاف حقوق مردمی است که در مجلس نماینده ندارند.

وی از نزدیکی ایام ثبت نام در انتخابات مجلس نهم یاد کرد و به نمایندگانی که با فریاد دو-دو مخالفتشان با این طرح را اعلام می​کردند، گفت: اگر مخالف برخی مفاد این طرح هستید و می​خواهید نمایندگان حوزه ای بیشتر یا کمتر شود، به کلیات این طرح رای دهید و بعد در جزئیات چانه زنی کنید تا مجلس به قانون پایبند باشد.

مصطفی کواکبیان نماینده سمنان که می​گفت در این طرح، هیچ نماینده​ای به حوزه انتخابیه وی اضافه نشده و علی​القاعده باید مخالف آن باشد، در مقام موافقت با آن گفت: نمایندگان سوگند خورده​اند که پاسدار حقوق مردم و اجرای قانون اساسی باشند. از این رو برای پرهیز از نقض این سوگندها لازم است که به این طرح رای دهیم تا اصل 64 قانون اساسی اجرایی شده و 20 نفر به تعداد نمایندگان مجلس نهم اضافه شود.

به گفته وی هرچه تعداد نمایندگان بیشتر باشد، خرد و عقل جمعی، تصمیمات بهتری می​گیرد. 

بهمن محمدیاری نماینده تالش نیز که معتقد بود جمعیت کشور، گویای لزوم افزایش تعداد نمایندگان بیش از 20 نفر است، در موافقت با این طرح گفت: اگر قانون اساسی سقف افزایش 20 نفری را تعیین نکرده بود، لازم بود که تعداد نمایندگان بیش از این​ها افزایش یابد. چرا که در حال حاضر نیز تعداد زیادی از شهرستان​ها و روستاها نمایندگانی متناسب با تعداد جمعیتشان ندارند و نمایندگانی که با چندین حوزه انتخابیه مواجهند، نیز نمی​توانند پاسخگوی نیازهای مردم باشند.

اما احمد توکلی نماینده تهران در تذکری یادآور شد که بر اساس اصل 64، دولت می​تواند هر ده سال،20 نفر را به تعداد نمایندگان بیافزاید. پس الزامی در کار نیست که 20 نفر به تعداد نمایندگان مجلس بعد اضافه شود. محمدرضا باهنر هم در پاسخ به وی گفت که دولت و مجلس می​توانند در این زمینه وارد عمل شوند ولی الزامی در کار نیست. نادر قاضی​پور نماینده ارومیه هم در تذکری اظهارداشت: واقع تعداد نمایندگان در مجلس بعد از موارد حیاتی و ضروری کشور است که چنین طرحی با قید دو فوریت آمده است؟

علی​اصغر یوسف​نژاد نماینده ساری از مخالفان این طرح بود که گفت: دولت لایحه خود در این زمینه را ارائه داده که مراتب بررسی خود را در مجلس طی کرده است و نباید مجلس کار موازی شتاب​زده​ای با آن انجام دهد.

نورالله حیدری دستنایی نماینده اردل هم در مخالفت با افزایش تعداد نمایندگان در مجلس بعد اظهار داشت: من از ابتدای امسال منتظر ارائه لایحه دولت در این باره بودم که متاسفانه وزیر کشور آن را با تاخیر ارائه داد و نمایندگان با استناد به اینکه لایحه دولت کارشناسی نیست، آن را رد کردند. چگونه است که حالا طرح ضرب​العجل نمایندگان کارشناسی شده است؟ این طرح مطمئنا با تبعات سیاسی و اجتماعی و امنیتی مختلفی روبرو خواهد شد.

پس از این مذاکرات دو فوریت این طرح به رای گذاشته شد که به گفته باهنر، به دلیل مشارکت محدود نمایندگان حتی یک فوریتش هم رای نیاورد.
نظرات بینندگان