arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۵۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۶ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸

با عجیب ترین پرونده در تاریخ روانشناسی جهان آشنا شوید / شیدایی و توهمی که منجر به مرگ صدها نفر شد!

شاید باورنکردنی باشد اما در سال 1518 در شهر استراسبورگ فرانسه صدها نفر به شکل همزمان مبتلا به یک بیماری روانی حاد شدند که منجر به شیدایی و حالات هیستیریک در آنان شد. حالاتی که تا مرگ آنان ادامه داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شاید باورنکردنی باشد اما در سال 1518 در شهر استراسبورگ فرانسه صدها نفر به شکل همزمان مبتلا به یک بیماری روانی حاد شدند که منجر به شیدایی و حالات هیستیریک در آنان شد. حالاتی که تا مرگ آنان ادامه داشت.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب، همه چیز ناگهانی شروع شد و ناگهان هم تمام شد، اما هنوز هم در جامعه روانشناسی، هیچ پدیده ای به اندازه ماجرای شیدایی گروهی صدها نفر در فرانسه نمی تواند مهیج، پیچیده و راز آلوده باشد.

فرض کنید یک نفر ناگهان وارد خیابان شود و شروع به حرکات بدنی شبیه به رقص کند و البته حالات دست ها و پاها و چشمانش نیز چندان بهنجار نباشد و گویی در عالمی دیگر سیر می کند، شاید این موضوع باعث شود فکر کنید این فرد در حال اجرای نمایش است، یا مشکلات روانی دارد یا حتی موقتا ادا در می آورد اما اگر این حالت وی روزها و روزها ادامه دار شود و تا پای مرگ دست از این کار نکشد چه فکری می کنید.

اگر بعد از گذشت چند روز تعداد افرادی که این حالات را دارند روز به روز افزایش پیدا کند و خیابان های شهر پر از افرادی شود که حالات روانی شیدایی و توهم را از خود نشان می دهد و حرکات بدنی عجیبی دارند چه احساسی خواهید داشت؟ شاید ابتدا خنده دار باشد اما پس از مدتی کوتاه این حالت برای شما تبدیل به یک ماجرای ترسناک می شود و احساس می کنید از سوی گروهی خطرناک دوره شده اید.

این دقیقا همان حالتی است که در سال 1518 در قلب فرانسه رخ داد و افراد ولگرد و شیدای خیابان آنقدر به حرکات بی اختیار و گنگ خود ادامه دادند که بر اثر عواملی مثل خستگی، سکته مغزی، حمله قلبی و ... جان باختند. جالب است بدانید برای جمع آوری این افراد از سطح شهر نیروهای نظامی وارد عمل شدند و افراد روانپریش را به مناطقی دورتر از شهر هدایت کردند.

این تنها مورد گروهی از افرادی نبود که تحت تاثیر توهم شیدایی قرار داشتند. شیدایی خفیف حالتی است که در بیماران دوقطبی رخ می دهد و شیدایی و توهم شدید نیز در بیماران اسکیزوفرن دیده می شود. این موضوع به شکل فردی چندان عجیب نیست اما دیدن گروهی از افراد متوهم و شیدا بسیار عجیب و ترسناک است. نمونه هایی از شیوع بیماری های شیدایی  که در قرن چهاردهم و شانزدهم در اروپا اتفاق افتاده نیز دیده شده است.  مورخان پزشکی می گویند احتمالا یک نوع هیستری توده ای ناشی از استرس شدید زمینه ساز این حالت شده است.

در استراسبورگ، اعتقادی محلی وجود دارد که سنت ویتس رقصنده، مردم را نفرین کرده و آنها را مجبور به رقص  و حرکات بی اختیار در سطح شهر کرده است. برخی نیز معتقدند نیش یک عنکبوت خاص چنین بلایی سر مردم آورده است و برخی دیگر نیز مصرف نوعی قارچ مسموم را علت این توهم همگانی می دانند. اما در نهایت ماجرا هر چه که بوده هنوز اسرارآمیز و بی سرانجام است و بر اساس آمارها 400 نفر را به کام خود کشیده است.

نظرات بینندگان