arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۳ - ۲۷ آذر ۱۳۹۰

جشنواره فیلم فجر را به مناطق محروم ایران می‌بریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیر امور استان‌های سی‌امین جشنواره بین المللی فیلم فجر با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره در استان‌ها ادامه داد: اکنون پس از گذشت سی دوره از جشنوارۀ سینمایی فجر تلاش می‌کنیم که جشنواره را در «بخش استانی» آن با وسعت و گستردگی بیشتری به استان ها و حتی مناطق محروم ببریم.

به گزارش روابط عمومی سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر «محمود زنده نام» با بیان این مطلب افزود: اگر ما جشنوارۀ فیلم فجر را شبیه جشنواره‌های دیگر جهان برگزار کنیم نه تنها کار خاصی انجام نداده‌ایم بلکه تقلیدی محض از فرهنگ و سینمای غربی و اروپایی را به اجرا درآورده‌ایم. انقلابی که منحصر به فرد است باید رخدادهای فرهنگی و هنری‌اش متفاوت باشد.
او توضیح داد: بدیهی است که جشنواره فیلم فجر باید با جشنواره‌های کن، ونیز و یا اسکار متفاوت باشد و این تفاوت می‌بایست از سال‌های اول نمود می‌داشت. میهمانان خارجی این جشنواره حتما باید با میهمانان جشنواره‌های غربی و آمریکایی متفاوت باشند. این تفاوت در محتوای جشنواره نیز نهفته است و نقطِۀ قوت ما و سینمای ما محسوب می‌شود.
مدیر امور استان‌های سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان‌ها ادامه داد: اکنون پس از گذشت سی دوره از جشنوارۀ سینمایی فجر تلاش می‌کنیم که جشنواره را در «بخش استانی» آن با وسعت و گستردگی بیشتری به استان ها و حتی مناطق محروم ببریم.
زنده‌نام تاکید کرد: انحصاری نکردن جشنواره فیلم فجر در چند سالن سینمای پایتخت و برای عده‌ای مخاطب خاص و گسترش آن بین استان‌های کشور و حتی مناطق محروم بخش دیگریست از جشنواره فیلم فجر که ما آن را «چتر سینمایی فجر» نامگذاری کرده‌ایم و این آغازیست بر توسعِۀ فرهنگی هنری شهرستان‌ها.
وی توضیح داد: در این دو بخش یعنی جشنواره استانی و «چتر سینمای فجر» جشن انقلاب را با جشن سینمای ایران پیوند می‌زنیم. پهن کردن فرش قرمز و اجرای تجملات جشنواره‌ها در کاخ‌های پر زرق و برق و نمایش مدهای روز الگویی است که سینما با خود برای ما به ارمغان آورده، چرا ما باید مجری الگوی دیگران باشیم؟ امسال در جشنواره فیلم فجر حاشیه‌نشینان نیز تماشاگر محصولات سینمایی خواهند بود و مسئولین استان‌هایی که تمایل داشته باشند می‌توانند برگزار کنندۀ این دو بخش باشند.
زنده نام با اشاره به اهمیت تمرکز زدایی جشنواره‌ها از پایتخت بیان کرد: اجرای همزمان جشنواره در استان‌های کشور و مناطق محروم اجرای همان سیاست «عدم تمرکز در پایتخت» است. وقتی جشنواره‌ای با این وسعت برگزار شود، شاهد رشد و شکوفایی سینما در کل کشور خواهیم بود. «سینمای ملی» مخاطبین خود را می‌یابد و مخاطبین هم فیلم‌های مورد علاقه خود را برای دیدن، بحث کردن، نقد کردن و معرفی به دیگران شناسایی می کنند. قلم به دستان، نویسندگان و کارشناسان تحلیل می‌کنند . همه کشور رشد سینمایی همزمانی پیدا می کند؛ علاوه بر این، در بخش سخت افزاری هم هر استان یا شهر برگزار کننده سعی می‌کند کمبودها و نقایص فنی سالن‌های نمایش خود را بر طرف کند. در کل روحی جدید، نشاطی هنری و شور شوقی سینمایی همزمان با دهۀ مبارکۀ فجر در سراسر کشور شکل می‌گیرد.
زنده نام درباره کیفیت برگزاری این جشنواره در استان‌ها افزود: در شهرستان‌ها و استان‌های برگزار کننده، متناسب با ویژگی و شرایط هر استان مراسم افتتاحیه و اختتامیه خواهیم داشت و یک کمیتۀ تخصصی از کارشناسان سینمایی استان آثار به نمایش گذاشته شده را داوری خواهند کرد. شورای سیاست گذاری جشنواره با ریاست استاندار یا نمایندۀ ایشان مسئول برگزاری جشنواره خواهند بود و دبیر اجرایی جشنواره در هر استان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان معرفی خواهد شد. علاوه بر نمایش آثار سینمایی جلسات نقد و بررسی و نشست های تخصصی نیز برگزار می شود. همچنین سینما گران و بازیگران مطرح کشور میهمانان جشنواره های استانی و مناطق محروم خواهند بود.
وی درباره انتخاب آثار و نوع فیلم های جشنواره هر استان افزود: انتخاب تعداد آثار و نوع فیلم های جشنواره در هر استان بر اساس تفاهم نامه ایست که استانداری با ستاد برگزاری منعقد خواهد کرد.
زنده نام تاکید کرد: ما از طریق وزارت کشور و ستاد برگزاری جشنواره فیلم فجر مکاتبات اولیه را با استان ها انجام داده و آیین نامۀ های اجرایی استان ها و مناطق محروم (چتر سینمای فجر ) را به استانداری ها ارسال کرده ایم و منتظردریافت پاسخ از طرف ایشان هستیم تا در صورت تمایل آنها را در برنامۀ نمایش قرار داده و گروه اجرایی خود را به منطقه اعزام کنیم. علاوه بر نمایش آثار سینمایی، در صورت تمایل نمایشگاه عکس، پوستر، نشریات و کتب سینمایی نیز در استان های متقاضی بر پا خواهد شد.

نظرات بینندگان