arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۶۴۶
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۱ - ۲۸ آذر ۱۳۹۰

گزارش احمد شهید را چه‎کسانی نوشته‎اند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هفته نامه پنجره نوشت : گزارش سیاسی و پر از ابهام و تناقض احمد شهید درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، این سؤال را در ذهن ایجاد می‎کند که با توجه به عدم حضور او در کشورمان، این میزان هم‎خوانی گزارش با مواضع کهنه ضدانقلاب چگونه ایجاد شده است؟ واقعیت آن است که بسیاری از عناصر سیاسی منحرف و معاندنظام، اهداف خود را تحت عناوین و فعالیت‎‎های حقوق بشری دنبال می‎کنند و ارتباط آن‎ها با گزارشگر ویژه نه‎تنها مشکل نبوده، بلکه شاید از پیش طراحی شده باشد. در ادامه سوابق و ماهیت برخی عناصر را که با نوشتن نامه و ارسال مطالب به یاری آقای گزارشگر شتافته‎اند به‎طور خلاصه بررسی می‎کنیم:

۱- عبدالکریم لاهیجی
عبدالکریم لاهیجی که این روز‎ها عنوان «نایب‎رییس فدراسیون بین‎المللی جوامع حقوق بشر» را یدک می‎کشد، همان کسی است که به‎دلیل همکاری‎هایش با استخبارات عراق، به «کریم بغدادی» مشهور شد. او که عضو شورای ملی مقاومت (متشکل از گروه‌های تروریستی معاند نظام) است و وکالت کسانی چون شاپور بختیار، داریوش فروهر و البته بسیاری از اعضای منافقین را بر عهده داشت، با شناسایی و پیشنهاد شیرین عبادی برای دریافت جایزه صلح نوبل مشهور شد، شیرین عبادی سهم به‎سزایی در چهره شدن او داشت و این نقطه آغاز همکاری‎‎های چندجانبه این دو شد. شیرین عبادی هم پس از این انتخاب در حالی‎که کشف حجاب کرده بود، لاهیجی را در آغوش کشید و با او روبوسی کرد!

لاهیجی علاوه‎بر این‎که به هیچ‎گونه مرزبندی با بهاییان قائل نیست و تیر ماه امسال هم در نشست گروهی از بهاییان در تورنتو شرکت کرد، به‎شدت با اعدام که برگرفته از قرآن و حکم صریح خداوند است مخالفت می‎کند. این مخالفت بیش از آن‎که مانند امروز یک ژست سیاسی و حقوق بشری باشد، ریشه در انحرافات عقیدتی وی دارد و به همان سال‎‎های ابتدایی انقلاب برمی‎گردد.

۱۲ آذر امسال اما، عبدالکریم لاهیجی در گفت‎وگو با رادیو فرانسه درباره سفر احمد شهید، این چنین گفت: «پس از آن‎که جمهوری اسلامی با سفر احمد شهید به ایران موافقت نکرد، ما گزارش کاملی از وضعیت حقوق بشر به ایشان دادیم و پیشنهاد کردیم اگر امکانات مالی شورای حقوق بشر به ایشان اجازه می‎دهد به کشور‎های اروپایی سفر کند و در دیدار با پناهندگان ایرانی، آن‎ها تجربه‎‎های خود را در اختیار ایشان بگذارند»

لاهیجی که نقش فعالی در لابی‎‎های اروپایی علیه ایران دارد در این گفت‎وگو نه تنها از ارتباط خود با احمد شهید خبر داده، بلکه از تهیه گزارش به نیابت از او پرده‎برداری کرده است.

۲- اردشیر امیرارجمند
آبان‎ماه ۹۰ خبر دیدار امیرارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید، با احمد شهید، پیش از انتشار گزارش و ارائه توصیه‎‎هایی به وی برای نحوه نگارش گزارش علیه ایران، منتشر شد. او به‎خاطر ظاهر و رفتار مذهبی‎اش در طول سالیان پس از پایان تحصیل و بازگشت از فرانسه، توانست از یک طرف مورد اعتماد دولت‎‎های سازندگی و اصلاحات، برای عضویت در تیم نگارش لوایحی همچون «لایحه حقوق شهروندی»، «لایحه اسرار دولتی»، و… قرار گیرد و از طرف دیگر با ایجاد ارتباط با جریانات به اصطلاح حامی حقوق بشر خارج از کشور، اقدام به همکاری با آن‎ها کرد.

اردشیر امیرارجمند، دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، هرچند که تا قبل از دهمین انتخابات ریاست‎جمهوری فعالیت سیاسی علنی و آشکاری نداشت و بیشتر سرگرم فعالیت‎های به اصطلاح حقوق بشری بود، اما با فرارسیدن موسم انتخابات و اعلام رسمی کاندیداتوری میرحسین موسوی -که امیرارجمند و دوستانش در «جمعیت توحید و تعاون» نقش به‎سزایی در تحقق آن داشتند- به‎عنوان رییس کمیته حقوقی ستاد میرحسین موسوی منصوب شد.

او، به‎عنوان مهم‎ترین عنصر نفوذی گروهک منافقین در ستاد میرحسین موسوی، در بازجویی‎ها، به همکاری و ارتباط با این گروهک و سرشاخه‎های اصلی آن و بعضی نهاد‎های بین‎المللی صهیونیستی اعتراف کرده است. جالب آن‎که مادر و برادر وی از اعضا و سمپات‎های منافقین هستند. امیرارجمند پس از آن‎که بر اساس رأفت اسلامی با قید وثیقه آزاد شد، به‎طور غیرقانونی اقدام به فرار از کشور و پناهندگی سیاسی به فرانسه کرد.

امیرارجمند، پس از مدتی اقامت در استراسبورگ فرانسه، در پاریس مستقر شد و با ایجاد ارتباطات تشکیلاتی با کادر اطلاعات گروهک منافقین در فرانسه و نیز برگزاری چندین جلسه با سرویس اطلاعاتی امنیت داخلی فرانسه، ضمن تخلیه کامل اطلاعاتی، رهنمود‎های لازم برای ادامه همراهی با این سرویس و پیشبرد کار‎ها به‎عنوان مشاور میرحسین موسوی و نماینده وی در اروپا و به‎ویژه در هیأت مدیره شبکه تلویزیونی رسا، به وی داده شد.

۳- مصطفی آزمایش
مصطفی آزمایش هم یکی دیگر از آن دسته کسانی است که فعالیت‎‎های انحرافی و ضدنظام خود را تحت عناوین حقوق بشری دنبال می‎کند. او این‎بار عنوان بلندی چون «مدیرمسئول روابط بین‎الملل انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر» دارد. آزمایش اما هم‎زمان از مرتبطان با حلقه عجیب و پیچ در پیچ درویش‎های گنابادی و حلقه‎‎های مشابه آن است.

مصطفی آزمایش آبان‎ماه امسال، در نامه‎ای به احمد شهید به ایراد اتهاماتی علیه نظام پرداخت که بیشتر ناظر به اعتقادات تاریخی و دیرینِ اسلامی و شیعی مردم بود. نویسنده این نامه در جایی می‎گوید: «از نظر من اسلامی مقبول است که کاری به سیاست نداشته باشد، من خود یک اسلام شناسم و تخصصم در اسلام است و معتقدم اسلام عبارت است از پل ارتباطی میان فرد و خالقش، اسلام وسیله سیاست‎گری نیست؛ راهی است میان مخلوق و خالق، آن هم به‎طور فردی.»

اما شاه‎بیت این نامه و البته خطای فاحش مصطفی آزمایش زمانی بود که نسبت به اخراج اساتیدی از مراکزی مانند دانشگاه ادیان و مذاهب قم و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اظهار نگرانی کرد که دقیقا «شهرام پازوکی» در هر دو مرکز عضو بوده است. اتفاقا نوک پیکان حملات نیز به‎سمت حجت‎الاسلام خسروپناه نشانه رفت و در ادامه نامه با دفاع مستقیم از دوست و همکار خود نوشت:

«سه هفته قبل آقای صالح پازوکی را در حین خدمت سربازی دستگیر و زندانی کرده‎اند و خانواده ایشان را زیر فشار شدید قرار داده‎اند. پدر ایشان، آقای دکتر شهرام پازوکی، از اساتید صاحب نام فلسفه و عرفان در سطح بین‎المللی می‎باشند.»

شهرام پازوکی که از نوجوانی عضو فرقه صوفیه گنابادی بود، تحصیلات خود را با حمایت سلطان‎حسین تابنده، قطب فرقه، ادامه داد و شایع است که وی قصد تحصیل در رشته راه‎سازی را داشته است، اما با ترغیب سلطان حسین تابنده در رشته فلسفه تحصیل کرد. او یکی از صمیمی‎ترین افراد حلقه فکری قطب قبلی محسوب می‎شد و در راه اندازی کتابخانه فرقه در گناباد نقش کلیدی ایفا کرد. فیلم پابوسی قطب فرقه توسط وی در اینترنت منتشر شده است.

نقطه آغاز فعالیت‎‎های سیاسی مشترک مصطفی آزمایش و شهرام پازوکی، از دورانی شروع شد که سرویس اطلاعاتی فرانسه تلاش کرد (مانند سرویس‎های انگلستان و اسراییل که با فرقه ضاله بهاییت در ارتباط بودند) ارتباط رسمی و تشکیلاتی با فرقه گنابادی برقرار کند. این وظیفه مهم به عهده مصطفی آزمایش بود که از سال‎ها قبل فعالیت پنهان خود را با آن سرویس برقرار و حتی دولت فرانسه در شهر دیجون امکانات و تسهیلاتی را برای وی در نظر گرفته بود. آزمایش فعالیت‎های وسیعی را برای جذب برخی افراد فرقه آغاز کرد و مهره‎ای که بیشترین روابط را با آزمایش برقرار کرد کسی نبود جز شهرام پازوکی. رفت‎وآمد‎‎های پازوکی به فرانسه آغاز شد و سفر‎های فراوانی را با کمک آزمایش به فرانسه انجام داد. به‎تدریج تخلیه اطلاعاتی شروع شد و خواسته یا ناخواسته اطلاعات فراوانی توسط پازوکی به آزمایش منتقل شد. بررسی زوایای مختلف عملکرد فرقه دراویش گنابادی نیاز به بحث مفصل‎تری دارد.

۴- عیسی سحرخیز
«این‎جانب از زندانیان سیاسی بازداشت شده در پی کودتای انتخاباتی سال ۲۰۰۹، که با گذشت نیمی از دوران محکومیت، اجازه برخورداری یک روزه نیز از حق قانونی خود در استفاده از مرخصی نداشته‎ام، می‎باشم.

جناب آقای احمد شهید! شنیدن خبر انتخاب شما به‎عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران، سبب دلگرمی من و بسیاری دیگر از زندانیان سیاسی شده است…»

همین چند جمله ابتدایی نامه، خطوط سیاسی و کژتابی‎‎های ذهنی نویسنده آن را به‎خوبی نمایان می‎کند. او که انتخابات با شکوه و پرشور ریاست‎جمهوری ۸۸ را «کودتای انتخاباتی ۲۰۰۹» می‎خواند و انتخاب سیاسی گزارشگر حقوق بشر را موجب دلگرمی خود عنوان می‎کند، کسی جز عیسی سحرخیز نیست. سحرخیز که در نامه خود از زندان‎ تصویری مانند سیاهچال‎‎های مخوف ارائه می‎کند، توضیح نمی‎دهد چگونه در این شرایط سخت، به گزارشگر ویژه نامه می‎نویسد.

عیسی سحرخیز، با انتخاب شدن محمد خاتمی به‎عنوان رییس‎جمهوری در سال ۱۳۷۶، به‎عنوان مدیر کل مطبوعات داخلی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول شد. اصلاح‎طلبان از مدت ۲۲ ماه فعالیت وی به‎عنوان «بهار مطبوعات» یاد می‎کنند و در میان اصلاح‎طلبان او را به‎عنوان عنصری سکولار می‎شناسند.
سحرخیز در سال‎‎های پایانی دوران اصلاحات، با یک مصاحبه خود را لو داد. موضوع این بود که از او پرسیده بودند اگر اکثریت مردم به همجنس‎بازی رأی مثبت بدهند، آیا باید این قانون شود و او جوابش مثبت بود و بعد که یکی از روزنامه‎ها نظر او را منتشر کرده بود و نوشته بود سند این مصاحبه در روزنامه موجود است، او فقط شکایت کرده بود که چرا بدون اجازه صدایش را ضبط کرده‎اند. وی، همچنین، در جایی دیگر اظهار داشته بود که همجنس‎بازان باید بتوانند حتی خود را نامزد ریاست‎جمهوری بکنند.

او این‎روز‎ها در اظهاراتی ذلیلانه، اجنبی‎پرستی خود را به اثبات رساند: «تمام دولت‎‎های خارجی طرفدار آزادی و دموکراسی و صلح و حقوق بشر، از هم‎اکنون باید اعلام نمایند تا زمان برقراری یک انتخابات آزاد در ایران، تمامی نمایندگان جمهوری اسلامی (اعم از نمایندگان مجلس و مقامات قوه مجریه و قوه قضاییه) را غیرقانونی و غیر مشروع می‎دانند و به رسمیت نمی‎شناسند؛ مگر زمانی‎که در ایران انتخابات آزاد و مستقل و منصفانه برگزار گردد.»

۵- محمد ملکی
محمد ملکی اولین رییس دانشگاه تهران پس از انقلاب است. او البته ارتباط بسیار نزدیکی با گروهک تروریستی منافقین هم داشت، به‎طوری‎که در روز‎های مدیریت خود بر دانشگاه تهران، بزرگ‎ترین محیط علمی کشور را به اسلحه‎خانه و انبار مهمات این گروهک تبدیل کرد.

او در سال‎‎های بعد، اهداف گروهک رجوی را در محیط‎‎های دانشگاهی پیگیری می‎کرد و همراه با هدی صابر و لطف‎الله میثمی و تعدادی دیگر، تشکیل جلسات تاریخ‎پژوهی را با هدف از بین بردن سابقه جنایتکارانه گروهک تروریستی منافقین دنبال می‎کرد. ضمن آن‎که حضور در محافل تشکیلاتی منافقین (شکل جدید خانه‎‎های تیمی) را نیز ترک نمی‎کرد.

محمد ملکی در شهریور ماه، طی نامه‎ای به احمد شهید بدون اشاره به جنایات بی‎حد منافقین و قتل هزاران نفر از مردم ایران و سوابق خود در نزدیکی به این سازمان تروریستی، با مروری تاریخی بر روند مقابله‎ نظام جمهوری اسلامی با انحرافات و جنایات صورت‎گرفته، نظام جمهوری اسلامی را هدف تهمت‎‎های خود قرار داد.

البته وی در یک مصاحبه ریشه کینه‎ورزی‎‎های امروز خود را به روشنی نشان می‎دهد: «ریشه تقلب ۸۸ در تقلب ۵۸ (رفراندوم جمهوری اسلامی) بود» و این بیان، دشمنی ریشه‎ای او را با جمهوری اسلامی هویدا می‎کند.

۶- مسیح علی‎نژاد
خبرنگار پرهیاهو و افراطی روزنامه‎‎های اصلاح‎طلب، این روز‎ها برای پرکردن پوشه احمد شهید از دروغ‎‎ها و اتهامات به نظام، سخت مشغول دلالی است. خبرنگار زنی که علاقه فراوانی به مطرح شدن دارد و دوست دارد این‎جا و آن‎جا حضور داشته باشد و بنویسد و مطرح شود، همانند سال‎ها قبل که خبرنگار پارلمانی بود و از این دست خودنمایی‎ها فراوان از وی دیده شد.

معصومه علی‎نژاد قمی که به گفته خود نام کوچک مسیح را از یک ماجرای عشقی به یادگار دارد، در سابقه خود انتشار مقاله جنجالی‎ «آواز دلفین‎ها» را در روزنامه اعتماد ملی دارد که در آن رفتار رییس‎جمهوری و مردم در سفر‎های استانی به رفتار مربیان تربیت دلفین و دلفین‎‎ها تشبیه شده بود و منجر به عذرخواهی مهدی کروبی (مدیرمسئول روزنامه) شد.

او که از تابستان ۸۸ در آمریکا و انگلستان به‎سر برده است، کارنامه جالبی هم در انتشار مصاحبه‎‎هایی دروغین با خانواده امین جوادی‎فر و حسین غلام کبیری علیه نظام دارد که بلافاصله با واکنش خانواده‎‎های آن‎ها مواجه شد.

مسیح علی‎نژاد در حین گفت‎وگو با احمد شهید و در مقابل دوربین با مادر یکی از کشته‎شدگان فتنه ۸۸ تماس می‎گیرد و ارتباط بین او و آقای گزارشگر را برقرار می‎کند.

علاوه‎بر آن‎چه ذکر شد، بسیاری از گروه‌ها و اشخاص دیگر نیز در رساندن اطلاعات به احمد شهید بسیار فعال هستند. شیرین عبادی، فرقه بهاییت، گروه‌های مسیحیت صهیونیستی، گروهک‌ تروریستی کومله، گروهک تجزیه‌طلب الاحوازیون و بسیاری از گروه‌ها و افراد معاند نظام مشغول دیدار با وی و ارائه اطلاعات به او هستند

نظرات بینندگان