arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۷۱۰۱
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۱ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸

چاووش‌اوغلو: به توافق بر سر تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه نزدیک می‌شویم

وزیر امور خارجه ترکیه طی دیدار رئیس هیأت مذاکره‌کننده مخالفان سوریه با او گفت که طرفین به تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه نزدیک شده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چاووش‌اوغلو: به توافق بر سر تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه نزدیک می‌شویموزیر امور خارجه ترکیه می‌گوید تلاش‌ها برای دست‌یابی به توافق درباره کمیته قانون اساسی سوریه نتیجه می‌دهد.

«مولود چاوو‌ش‌اوغلو» سه شنبه (۲۴ اردیبهشت) در صفحه توییتری خود نوشت که «در آستانه دستیابی به توافقی در مورد تشکیل کمیته قانونی اساسی سوریه هستیم».

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین با انتشار عکسی، از دیدار «نصر الحریری»، رئیس هیأت مذاکره کننده مخالفان دولت سوریه با خود خبر داد.

او به عملیات اخیر ارتش سوریه علیه «تروریست‌ها» در شمال استان حماه اشاره کرد و مدعی شد که این عملیات «نقض آشکار توافق سوچی» بوده و با «روح توافق آستانه» در تضاد است.

توافق‌های سوچی و آستانه از جمله توافق‌های مهم طرفهای درگیر و ناظران جهت ایجاد راه حل برای بحران سوریه است.

نمایندگان دولت سوریه و مخالفان آن با نظارت و وساطت سه کشور ایران، ترکیه و روسیه که به عنوان کشورهای ضامن روند مذاکرات آستانه معروف‌اند، بارها در آستانه قزاقستان و سوچی روسیه جهت برون ‌رفت از بحران سوریه دور هم جمع شده‌اند.

طرفین به همراه ضامنان هم دی ماه ۹۶ در ادامه سلسله نشست‌های آستانه، در سوچی بر سر تشکیل کمیته‌ای متشکل از طرف‌های متخاصم و طرف‌های ناظر و سایر کشورها جهت بررسی قانون اساسی سوریه به توافق رسیدند. هنوز این کمیته مراحل تشکیل خود را طی می‌کند.

پیش از این توافق نیز، ایران، ترکیه و روسیه به عنوان تضمین کنندگان روند مذاکرات آستانه قزاقستان در دوزادهمین نشست آستانه به میزبانی تهران، بر سر پایان دادن به حضور گروه‌های تروریستی و مسلح در استان ادلب این کشور چه با عملیات نظامی و چه با مصالحه و توافق موافقت کردند.

نظرات بینندگان