arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۷۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۸ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸

لایو خبر - ۲۶ اردیبهشت ۹۸

در «لایو خبر»، آخرین اخبار مهم کشور و جهان را به صورت کوتاه و لحظه به لحظه بخوانید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گاردین: بولتون خطرناک ترین مرد جهان است
۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۱۹:۵۹

لایو خبر - ۲۶ اردیبهشت ۹۸

روزنامه انگلیسی گاردین «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا را خطرناک ترین فرد در جهان توصیف کرد و او را مقصر اصلی در افزایش تنش ها و رویارویی نظامی احتمالی بین ایران و آمریکا دانست.

گاردین  نوشت: هر اقدامی را که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در زمینه سیاست ایران انجام داده به ویژه از وقتی بولتون در آوریل سال 2018 به عنوان مشاور امنیت ملی روی کار آمد، باید از این منظر بررسی شود. چنین اقداماتی شامل تشدید حضور نظامی هشداردهنده آمریکا در خاورمیانه طی دو هفته پیش است.

بولتون درست یک ماه پس از روی کار آمدن، آخرین فشار لازم را برای وادار کردن ترامپ جهت خروج از توافق هسته ای وارد کرد؛ توافقی که تا آن زمان و هنوز هم موفق بوده است.

پلیس آمریکا به سفارت ونزوئلا حمله کرد
۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۱۸:۳۸

پلیس آمریکا امروز پنجشنبه برای دستگیری چندین نفر از فعالان سیاسی وارد سفارت ونزوئلا در واشنگتن شده است.

ایران جزو پنج کشور پذیرای بیشترین پناهنده در جهان است
۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۱۷:۵۸

پژوهشگر حقوق پناهندگان دانشگاه یورک تورنتو گفت: در حالی که کشورهای ثروتمند اروپایی و آمریکایی معمولا تلاش می کنند تا به هر طریق ممکن از پذیرش پناهنده جدید در کشور خود خودداری کنند، ایران جزو پنج کشوری هست که بیشترین تعداد پناهنده را دارند.

وزیر ارتباطات: آزمایش سپر دفاع سایبری ایرانی با موفقیت انجام شد/ حمله‌های شبیه به استاکس‌نت به ایران غیرممکن می‌شود
۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۱۶:۴۷

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

«از حمله استاکس‌نت حتما شنیدین! خبرخوب اینکه، امروز یک گزارش دریافت کردم. از مدتی قبل با سفارش سازمان فناوری اطلاعات، دانشمندان جوان دانشگاههای ایران، یک سپر دفاعی (فایروال) برای سیستمهای اتوماسیون صنعتی ساخته‌ بودند که عملا خرابکاری صنعتی مثل استاکس‌نت را در شبکه‌های برق و امثال آن خنثی میکنه. این سپر، موفقیت‌آمیز آزمایش شد. در روز جهانی ارتباطات، از این دستاورد بیشتر خواهیم گفت.

پ.ن: برای افزایش تاب‌آوری زیرساختهای حیاتی، لازم است که این تجهیزات در شبکه‌های مورد نظر نصب شود که طبیعتا این موضوع با هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی، عملیاتی خواهد شد.

با تکیه به جوانان، از تهدیدات فرصت میسازیم.»

انتصاب جانشین و معاون هماهنگ کننده سپاه با حکم فرمانده معظم کل قوا
۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۱۶:۱۶

لایو خبر - ۲۶ اردیبهشت ۹۸

آیت الله خامنه ای فرمانده معظم کل قوا در احکام جداگانه ای سردار دریادار پاسدار علی فدوی را به عنوان جانشین فرمانده کل سپاه و سردار سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی را به سمت معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند.

واریز حقوق بازنشستگان با احکام جدید ۹۸، تا ساعاتی دیگر
۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۱۵:۵۱

مدیرعامل صندوق بازنشستگی از پرداخت حقوق اردیبهشت ماه تمام بازنشستگان این صندوق براساس احکام جدید سال ۹۸ به همراه معوقات فروردین‌ماه تا ساعاتی دیگر خبر داد.رشد ۲۴ درصد تا ۴۰ درصد در حقوق بازنشستگان محقق می‌شود به طوری که کمترین حقوق با سی سال خدمت به ۲۰ میلیون و ۹۸۵ هزار و ۸۸۰ ریال افزایش خواهد رسید.

قیمت طلا، سکه و ارز در بازار امروز ۹۸/۰۲/۲۶
۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۱۴:۲۱

لایو خبر - ۲۶ اردیبهشت ۹۸

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۸۷ هزار تومانی نسبت به آخرین قیمت‌های روزکاری قبل در قیمت ۴ میلیون و ۹۴۳ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۷۹۷ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۷۴۸ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۷۴۸ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۹۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۵۴ هزار و ۸۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۹۷.۵ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، با کاهش ۲۵۰ تومانی نسبت به دیروز ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان است. قیمت خرید و فروش یورو نسبت به دیروز ۳۰۰ تومان کاهش یافته است.

اژه‌ای: مفسدان اقتصادی با قاطعیت محاکمه می‌شوند/ اگر از دست‌اندرکاران کسی تخلف کرده، نباید اغماض شود/ مذاکره با آمریکا حرف‌ شیطانی است
۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۱۳:۵۸

معاون اول قوه قضائیه گفت: در شرایطی که دشمن مسائل اقتصادی ما را هدف قرار گرفته است باید کمک کنیم که زمینه رونق اقتصادی ایجاد شود، با مجرمان اقتصادی به سرعت و قاطعیت برخورد می‌شود، رسیدگی با دقت و با سرعت با قاطعیت و بدون تبعیض در دستور کار قرار گیرد، اگر از دست‌اندرکاران کسی تخلف کرده است نباید اغماض شود.

اعلام محدودیت‌های ترافیکی در جاده های مازندران
۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۱۲:۵۲

لایو خبر - ۲۶ اردیبهشت ۹۸

رئیس پلیس راه مازندران گفت که تردد تمامی وسایل نقلیه از ساعت ۵ بعد از ظهر تا ساعت ۲۴ روز جمعه ۲۷ اردیبهشت ماه از رودهن به سمت آمل ممنوع بوده و از ساعت ۷ بعد از ظهر تا ساعت ۲۴ همان روز با اعلام ماموران پلیس راه در محل، از آب اسک به رودهن (محدوده مشاء) به صورت یک طرفه خواهد بود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی: زمان مذاکره نیست/ اروپایی‌ها به کارشان سرعت دهند
۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۱۲:۵۲

لایو خبر - ۲۶ اردیبهشت ۹۸

بهروز کمالوندی درباره واکنش اروپایی‌ها نسبت به تصمیم جدید ایران، گفت: انتظار ما از اروپا این است که سرعت اقدامات‌شان را افزایش دهند؛ چرا که این دو ماه به سرعت می‌گذرد. مسایل بروکراسی را باید خارج از وقت پیگیری کنند. ایران یک سال به آن‌ها وقت داد، نمی‌توانند بگویند که مشکل زمان دارند. آن‌ها باید حتما به کارشان سرعت دهند. انتظار واقعی ما این است که در این مدت سیستم بانکی وروند خرید نفت آن‌ها به جریان افتد.

وی تاکید کرد: اقدامات ما در مرحله کاهش تعهدات هسته‌ای گام به گام و در هر گام بر اساس یک منطق و اصول فنی دقیق طراحی شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این که از چینی ها در رابطه با موضوع بازطراحی راکتور اراک چه توقعی دارید؟ ضمن مثبت ارزیابی کردن همکاری روسیه در حوزه‌هایی که در آن فعال است، گفت: چینی‌ها کارشان را قدری کند کرده بودند و ما از آن‌ها خواستیم که به این روند سرعت داده شود.

کمالوندی در ادامه درباره سخنان مقام معظم رهبری در رد و مسموم دانستن «مذاکره» با آمریکا با بیان این که «فرمایشات ایشان در مبانی ایدئولوژیک و علمی و عقلی کاملا درست است» گفت: به عنوان کسی که 40 سال تجربه کاردیپلماتیک و سیاسی دارد معتقدم الان زمان مذاکره نیست. بخصوص اگر موضوع مذاکره توانایی‌های ما باشد مذاکره به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. تا وقتی آمریکا از موضوعاتی از جمله توانایی‌های موشکی و دفاعی و مسایل دیگر دست برندارد، نمی‌شود با آن‌ها مذاکره کرد. همان طور هم که رییس جمهور گفتند، منظور آن‌ها از تلفن دادن این است که بیایید و مذاکره کنید اما با وجود توطئه‌ها و دشمنی‌های آمریکا این کار شدنی نیست. اگر آمریکا بر این مبنا باشد که "هر چی دارید را بدهید"، طبیعی است مذاکره‌ای اتفاق نمی‌افتد.

بانک مرکزی: انتشار اسامی دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی، اصل محرمانگی را نقض نمی‌کند
۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۱۱:۳۲

بانک مرکزی درباره انتشار فهرست دریافت کنندگان ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی اعلام کرد: دریافت ارز از سیستم بانکی، یک حق نیست؛ امتیازی است که در مقابل آن، دریافت کنندگان، مکلف به وارد کردن کالا و خدمات به کشور می‌شوند و اگر واردکنندگان به تعهدات خود عمل نکنند، به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

بنابر اعلام این بانک، انتشار اسامی دریافت کنندگان ارز، اصل محرمانگی و رازداری را نقض نمی‌کند.

انصارالله: حمله به خط لوله سعودی ربطی به ایران نداشت
۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۰۹:۵۹

یکی از رهبران گروه انصارالله یمن اعلام کرد، حمله سه‌شنبه به خط لوله‌ انتقال نفت در عربستان سعودی ارتباطی به ایران نداشت.

محمد علی الحوثی به بی بی سی گفت، نیروهای انصارالله چهار سال است که علیه ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان می‌جنگند و جنگ آنها به نیابت از ایران نیست.

او تاکید کرد: ایران هیچ نقشی در تصمیم‌گیری‌ برای حمله نیروهای حوثی به خط لوله عربستان نداشته است. ما عوامل ایران نیستیم اگر بودیم با شما صحبت نمی‌کردیم، تنها چیزی که ما می‌خواهیم این است که جلوی خشونت‌ها گرفته شود. اگر به تهاجمات و محاصره مردم یمن پایان داده شود ما هم در مقابل حملات راکتی خودمان را متوقف می‌کنیم، ما خودمان در این باره تصمیم می‌گیریم.

محمد علی الحوثی تصور اینکه ایران بتواند به طور قاچاقی موشک به یمن برساند را مایه تمسخر دانست و گفت: حتی یک تکه نان هم نمی‌تواند از محاصره ائتلاف سعودی بگذرد. او گفت: حمله به خط لوله عربستان با پهپادی انجام شد که خود نیروهای حوثی در یمن ساختند.

احتمال اعزام حجاج به عمرده مفرده در سال جاری
۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۰۹:۵۸

حجت الاسلام احد آزادی‌خواه رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس با بیان اینکه یکی دیگر از اولویت جلسه با نماینده ولی فقیه در امور حج برگزاری حج عمره مفرده خواهد بود، افزود: پیش‌بینی‌ها بر این است که شرایط اعزام حجاج به عمرده مفرده در سال جاری مهیا است و احتمالاً این اتفاق رخ خواهد داد.

اولین واکنش بن زائد به انفجار نفتکش‌ها در فجیره
۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۰۹:۴۷

ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل نیروهای مسلح امارات حملات به تاسیسات نفتی و کشتی‌های نفتکش سعودی و اماراتی را اتفاقی خطرناک که منجر به تهدیدی علیه کل جهان خواهد شد، توصیف کرد.

محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل نیروهای مسلح و رهبر دوفاکتوی امارات در اولین واکنش نسبت به این دو حادثه این گونه اظهار نظر کرد، امارات بر اساس مسؤولیت بین‌المللی‌اش در جهت انتقال نفت به بازار جهانی، تضمین امنیت دریانوردی و مقابله با هرگونه تلاش برای تهدید دریانوردی در منطقه از سوی هر طرفی تلاش می‌کند زیرا این تهدید خسارت‌های هنگفتی را به اقتصاد جهانی وارد می‌کند.

این اظهارات ولیعهد ابوظبی را خبرگزاری رسمی این کشور در جریان دیدار عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر منتشر کرد.

ولیعهد ابوظبی در ادامه بر هماهنگی همیشگی با قاهره و توافق دیدگاه‌ها با این کشور درباره منابع تهدید امنیت منطقه تاکید کرد که از جمله آن حملات و عملیات خرابکارانه اخیر علیه کشتی‌های تجاری در نزدیکی آب‌های منطقه‌ای امارات و تاسیسات نفت عربستان است.

ادعای رویترز درباره حمله به نفتکش‌ها در امارات
۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۰۹:۳۹

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه ادعا کرده، آمریکا بر این باور است که ایران در عملیات حمله به نفتکش‌ها در فجیره نقش داشته است. این دو منبع که نخواستند نامشان فاش شود به رویترز گفته‌اند، واشنگتن بر این باور است که ایران نیروهای متحدش را به انجام چنین عملیاتی تشویق و ترغیب کرده است.

این گزارش همچنین ادامه می‌دهد، کارشناسان آمریکا بر این باورند این عملیات یا از سوی گروه‌های حوثی یمنی و یا از سوی گروه‌های شبه نظامی شیعه در عراق که تحت کنترل ایران هستند صورت پذیرفته است. در عین حال آمریکا شواهدی در دست ندارد که ایران مستقیما در این عملیات دست داشته است.

واشنگتن پست: ترامپ به دنبال مذاکره با ایران است
۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۰۸:۵۹

روزنامه واشنگتن پست به نقل از چند مقام آمریکایی گزارش داد دونالد ترامپ از مشاوران ارشدی که به نظر وی ایالات متحده را به سوی تقابل با ایران می‌برند ناراضی و ناامید شده و او به دنبال گفت وگو با ایران است.

یک مقام آگاه از گفت وگو‌های رئیس جمهوری آمریکا با جان بولتون مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو وزیر خارجه اظهار داشت عصبانیت ترامپ از آنچه که به نظر وی برنامه ریزی جنگ طلبانه می‌داند، هفته گذشته و در روز‌های آخر هفته افزایش یافته است.

این مقام که نامش منتشر نشده است، با بیان اینکه بولتون «موضع متفاوتی» با ترامپ دارد، گفت که رئیس جمهوری آمریکا «می خواهد با ایرانی‌ها گفت وگو کند. او خواهان توافق است» و آماده مذاکره با ایران است.

این مقام ادامه داد: او (ترامپ) با بحث «براندازی» راحت نیست.

به نوشته واشنگتن پست، این مقام گفته که ترامپ مرتبا از دست بولتون شکوه و شکایت می‌کند. بنابه اظهارات یک منبع آگاه، ترامپ صبح چهارشنبه به وقت محلی در «اتاق وضعیت» کاخ سفید در جلسه‌ای توجیهی درباره ایران شرکت کرد.

اسپانیا: ناو جنگی خود را از خلیج فارس بازگرداندیم زیرا ترامپ غیرمنتظره است
۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۰۸:۴۶

لایو خبر - ۲۶ اردیبهشت ۹۸

مقامات اسپانیایی در پاسخ به این سوال که چرا این کشور ناوچه جنگی خود که ناو 'آبراهام لینکلن' را در راه خلیج فارس همراهی می‌کرد، فراخوانده معتقدند که ترامپ غیرمنتظره است و تصمیمات یکجانبه می‌گیرد.

آنها گفته اند: این تصمیم موقت است و به محض این که ناو 'آبراهام لینکلن' آب‌های نزدیک ایران را ترک کند ناوچه در ادامه ماموریت این ناو را همراهی خواهد کرد.

وزیر خارجه ژاپن: ایران «خویشتنداری» به خرج دهد / ظریف: تاکنون «خویشتنداری حداکثری» نشان داده ایم
۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۰۸:۳۰

وزیر خارجه ژاپن در دیدار با همتای ایرانی خود با درخواست «خویشتنداری» از ایران، گفت توکیو به ایران توصیه می‌کند که همچنان به توافق هسته‌ای پایبند بماند.

ظریف نیز با تأکید بر اینکه ایران تاکنون در برابر اقدامات آمریکا از جمله خروج این کشور از توافق هسته‌ای از خود «خویشتنداری حداکثری» نشان داده، گفت اقدامات تنش‌زای آمریکا در منطقه «غیرقابل قبول» است.

فرمان «وضعیت اضطراری» ترامپ / حضور «هواوی» در بازار آمریکا محدود می‌شود
۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۰۸:۲۴

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد پنج‌شنبه (به وقت تهران) در اقدامی که در راستای تلاش برای محدود کردن رد پای چین در عرصه بازار فناوری آمریکا تفسیر شده، در زمینه فناوری وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد.

اجرایی شدن این فرمان عملا راه را برای محدود شدن حضور شرکت «هواوی»، غول فناوری چین، در بازار مخابرات و ارتباطات آمریکا هموار می‌کند.

آنچه گذشت
۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۰۸:۱۵

مهمترین اخبار لحظه به لحظه روز گذشته را از اینجا بخوانید.

نظرات بینندگان