arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۷۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۹ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
تحلیل «القدس العربی» از حادثه فجیره و ریاض؛

ایران و آمریکا در شطرنج خلیج فارس

روز‌های گذشته شاهد حوادث سیاسی و نظامی قابل توجهی در منطقه خلیج فارس بودیم که دو طرف اصلی معادله، ایالات متحده و ایران بودند. حوادث مذکور، دو پیام واضح در برداشت که براساس آن، تمام ناو‌ها و پایگاه‌های آمریکایی نمی‌توانند از عربستان یا امارات و یا راه‌های انتقال نفت آنها، حمایت کنند و نیازی به صرف میلیارد‌ها دلار نیست؛ بلکه یک موشک هم می‌تواند اهداف بزرگ آن را محقق کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایران و آمریکا در شطرنج خلیج فارس

* انتشار مطالب رسانه های خارجی با هدف اطلاع رسانی از نوع نگاه و برداشت آنان از تحولات صورت می گیرد و به منزله تایید آن از سوی «انتخاب» نیست.

القدس العربی چاپ لندن نوشت: روز‌های گذشته شاهد حوادث سیاسی و نظامی قابل توجهی در منطقه خلیج فارس بودیم که دو طرف اصلی معادله، ایالات متحده و ایران بودند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: تحرک آمریکا در ارسال تجهیزات نظامی به خاورمیانه نمود می‌یابد، که مهمترین آنها، ناو جنگی ابراهام لینکلن و ۵ کشتی جنگی دیگر بود. آمریکا به این وسیله قصد داشت جبروت خود را نشان دهد.

در همین راستا، شاهد دو حرکت مهم بودیم؛ که اولین انها، حمله به بندر الفجیره امارات و هدف گرفته شدن چهار نفت کش بود، که در بین ان‌ها دو نفت کش سعودی قرار داشت و در ادامه، حمله پهبادی به دو ایستگاه پمپاژ نفت در عربستان انجام شد. در حالی که ایران رابطه خود با حادثه اول را ردّ کرد، حوثی ها در یمن، مسئولیت حمله به نفتکش‌های سعودی را پذیرفتند.

در هر صورت، ایران در این دو حادثه نقشی نداشته است، با اینکه حوادث مذکور، دو پیام واضح در برداشت که براساس آن، تمام ناو‌ها و پایگاه‌های آمریکایی نمی‌توانند از عربستان یا امارات و یا راه‌های انتقال نفت آنها، حمایت کنند و نیازی به صرف میلیارد‌ها دلار نیست؛ بلکه یک موشک هم می‌تواند اهداف بزرگ آن را محقق کند.

این دو حرکت ساده در شطرنج خلیج فارس، به طور مثال، باعث درخواست سفارت آمریکا مبنی بر خروج آمریکایی‌ها از عراق و همچنین، خروج کارمندان غیر ضروری در اسرع وقت ممکن بود.

علاوه بر منطقه خلیج فارس، شبکه نفوذ ایران واقعا گسترده است و توانایی هدف گرفتن نیرو‌های آمریکایی در عراق و سوریه را دارد، همانطور که در یمن نفوذ دارد.

با وجود صحبت‌های دو طرف آمریکایی و ایرانی در مورد عدم تمایل آن‌ها برای جنگ، ایرانی‌ها قدرت خود برای این جنگ و غافلگیری را نشان می‌دهد، در حالی که خبر‌ها حاکی از آمادگی‌های برنامه ریزی شده آمریکا برای جنگ است، که در بین این خبرها، رسیدن بیمارستان جنگی آمریکا موسوم به Mercy Class به خلیج فارس است، که ۱۰۰۰ تخت دارد و این مبارزه واضحی بین جبروت و زیرکی است.

نظرات بینندگان