arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۷۶۷۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸

مذاکرات برگزیت میان دو حزب اصلی انگلیس شکست خورد

مذاکرات میان دو حزب اصلی سیاسی محافظه‌کار و کارگر انگلیس به‌ منظور یافتن راهی برای خروج از بن‌بست برگزیت پس از 6 هفته تلاش، بدون نتیجه پایان یافت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر امروز (جمعه) در نامه‌ای به «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که تا حد امکان مذاکره شده اما به دلیل ضعف و بی‌ثباتی دولت، ادامه مذاکرات در این رابطه میسر نیست.
همزمان یک سخنگوی دفتر نخست‌ وزیری انگلیس هم تایید کرد که به‌ رغم پیشرفت‌های صورت گرفته، مذاکرات به نتیجه نرسیده است.
این مذاکرات پس ‌از آن شروع شد که مجلس عوام انگلیس برای سومین بار طرح دولت ترزا می درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا را نپذیرفت.
ترزا می به رغم مخالفت‌های درون‌ زبی، امیدوار بود که از طریق مذاکره با رهبر حزب مخالف، برگزیت را به حرکت درآورد.
اتحادیه اروپا مهلت برگزیت را تا نهم آبان ماه تمدید کرده تا پارلمان با طرح دولت موافقت کند.
انگلیس قرار بود 9 فروردین بطور رسمی اتحادیه اروپا را ترک کند.
از سویی، نخست‌ وزیر انگلیس که به دلیل نارضایتی عمومی از عملکردش در روند خروج از اتحادیه اروپا تحت ‌فشار زیادی قرار دارد روز گذشته(پنجشنبه) توافق کرد تا سه هفته دیگر تاریخ استعفایش را اعلام کند.
'گراهام بردلی' رئیس فراکسیون بانفوذ حزب محافظه‌کار موسوم به 'کمیته 1922' پس از دیدار با نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که دو طرف توافق کردند، پس از رای‌گیری دوباره نمایندگان مجلس بر سر طرح دولت درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا که قرار است در نخستین هفته ماه ژوئن، یعنی سه هفته دیگر برگزار شود، با یکدیگر ملاقات کرده و درباره زمان برگزاری انتخابات درونی حزب محافظه‌کار با یکدیگر به توافق برسند.
ترزا می پیشتر وعده داد بود که در صورت موافقت پارلمان با طرح دولت، از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد.
به ‌این ‌ترتیب می‌توان این ‌طور نتیجه گرفت که یا نخست‌وزیری ترزا می سه هفته دیگر به پایان می‌رسد، و یا در صورت مخالفت مجدد پارلمان با طرح وی، زمانی را که بعید است طولانی باشد برای برگزاری انتخابات درون‌حزبی مشخص خواهد کرد.
در همین حال چهره‌های مطرح حزب محافظه‌کار برای شرکت در انتخابات درون‌حزبی صف‌آرایی کرده‌اند.
از میان نامزدهای احتمالی برای شرکت در این انتخابات از جمله 'جرمی هانت'، 'مایکل گوو' و 'دومینیک راب' به ترتیب وزیران امور خارجه، محیط‌ زیست و وزیر مستعفی برگزیت، 'بوریس جانسون' وزیر امور خارجه اسبق انگلیس نخستین سیاستمداری است که به‌صورت رسمی آمادگی خود را برای جانشینی ترزا می اعلام کرده است.
در همین حال حزب کارگر بطور همزمان دو سیاست را در پیش‌گرفته است.
کوربین به دنبال برگزاری انتخابات سراسری است تا از ضعف محافظه‌کاران برای گرفتن سکان دولت استفاده کند.
'کایر استارمر' وزیر برگزیت کابینه در سایه هم درصدد برگزاری همه‌پرسی مجدد برگزیت است.
حزب کارگر که در سال 1997 با پیروزی 'تونی بلر' در انتخابات سکان دولت را به دست گرفت، 12 سال بعد به دلیل کارنامه سیاه جنگ عراق و افغانستان مغلوب 'دیوید کامرون' از حزب محافظه‌کار شد.
نظرسنجی‌ها حاکیست که در صورت برگزاری انتخابات سراسری، حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین با سال‌ها سابقه عضویت در نهادهای ضد جنگ و حقوق بشری، از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات برخوردار است.

نظرات بینندگان