arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۷۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
گاردین:

پچ پچ های بولتون در گوش ترامپ علیه ایران / آیا حادثه خلیج تونکین دوباره تکرار خواهد شد؟

بولتون می تواند ترامپ را قانع کند که تنش با ایران را تا نقطه مشخصی افزایش دهد و سپس عقب نشینی کند. اما شاید بعد از تشدید تنش بین دو کشور بازگشتن به وضعیت عادی امکان پذیر نباشد. اندیشکده ها و مفسران راست گرا در حال تقویت شایعات مرتبط با روابط ایران و القاعده هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پچ پچ های بولتون در گوش ترامپ علیه ایران / آیا حادثه خلیج تونکین در ویتنام دوباره تکرار خواهد شد؟

* انتشار مطالب رسانه های خارجی با هدف اطلاع رسانی از نوع نگاه و برداشت آنان از تحولات صورت می گیرد و به منزله تایید آن از سوی «انتخاب» نیست.

اوون جونز در گاردین نوشت: بعد از آنکه در آگوست سال 1964 گزارشی در مورد دو حمله ویتنامی ها به ناوشکن های آمریکایی منتشر شد، لیندون جانسون اعلام کرد که آمریکا دست به اقدام نظامی خواهد زد. این صحنه سازی فریبکارانه در نهایت به مرگ میلیون ها غیر نظامی و تقریبا 60 هزار سرباز آمریکایی منجر شد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: چهار سال بعد سناتور آلبرت گور در یکی از جلسات کمیته روابط خارجی آمریکا هشدار داد: «در صورتی که مقامات نظامی کشور را گمراه کرده باشند، عواقب جدی‌ای در انتظارمان خواهد بود». تردید های او در مورد این حملات صحیح بودند. حمله دوم به خلیج تونکین احتمالا رخ نمی داد و شاید هیچ کدام از حملات رخ نمی داد اگر اطلاعات غلط منتشر نمی شد. واقعیت این است که مقامات از گزارش های اطلاعاتی جعلی برای صحنه سازی این حملات استفاده کرده بودند؛ اما سیاست آمریکا از قبل در مسیر تشدید جنگ ویتنام قرار گرفته بود و این حملات زمینه مناسبی را برای توجیه اقدام نظامی فراهم کردند.

این هفته گزارش شد که مقامات آمریکایی در حال بحث کردن در مورد اعزام 120 هزار سرباز به خاورمیانه برای انجام اقدام نظامی علیه ایران هستند. دونالد ترامپ در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «خواهیم دید که چه اتفاقی خواهد افتاد. در صورتی که اقدامی از ایران سر بزند، با عواقب آن روبرو خواهند شد». اما عامل پشت پرده تحرکات اخیر را باید جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ بدانیم. بولتون چاره همه مشکلات دنیا را جنگ می داند. او در دوره ریاست جمهوری جرج بوش نیز نقش مهمی در حمله آمریکا علیه عراق داشت. این بار نیز آن ها در حال پیدا کردن بهانه ای برای شروع جنگ هستند. دولت ترامپ ادعا کرد که گروه های نیابتی ایران در حال آماده شدن برای حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه بوده اند. اما ژنرال کریستوفر گیکا، معاون فرماندهی ائتلاف ضد داعش این ادعا را رد می کند. آمریکا بدون مدرک ایران را عامل حملات به نفتکش های صعودی در خلیج فجیره اعلام کرده است. آیا حادثه خلیج تونکین در ویتنام دوباره تکرار خواهد شد؟

برخی نگرانی ها در مورد درگیری نظامی در خاورمیانه را رد می کنند. آن ها به تلاش های ترامپ برای ایجاد صلح در شبه جزیره کره اشاره می کنند. ترامپ در واقع به خود می بالد که افکار  جنگ طلبانه بولتون را ملایم تر کرده است. یک محقق اندیشکده چتم هاوس نیز در مصاحبه با ما گفت: «هر دو طرف در حال تهدید یکدیگر و قدرت نمایی هستند، اما من تصور نمیکنم که در آینده نزدیک شاهد درگیری نظامی مستقیم باشیم. او تاکید کرد بولتون فقط یکی از مشاوران نزدیک به ترامپ است و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت که آمریکا به دنبال درگیری نظامی نخواهد بود».

اما کمپین ریاست جمهوری ترامپ این دروغ را منتشر کرده بود که ترامپ در مقایسه با هیلاری کلینتون کاندیدای صلح طلب است. البته من قصد دفاع از کلینتون را ندارم. او مدعی شده بود که آمریکا می تواند به طور کلی ایران را نابود کند. اما ترامپ به طور گسترده ای استفاده از پهباد در حملات نظامی را افزایش داده است. او با موشک مواضع حکومت سوریه را هدف قرار داد. ترامپ همچنین با وجود مخالفت وزیر دفاع و وزیر خارجه سابقش از توافق هسته ای ایران خارج شد و تحریم ها را دوباره بازگرداند. چند روز پیش، یک سناتور آمریکایی ادعا کرد که آمریکا می تواند با دو حمله ایران را شکست دهد: «حمله اول و حمله آخر».

مشاور ارشد یکی از سناتورهای آمریکایی اشاره کرد که شاید جان بولتون به هدف خود برسد. بولتون می تواند از نادانی ترامپ در حوزه سیاست خارجی بهره برداری کند. بدون شک هواداران ترامپ از جنگ حمایت نخواهند کرد. اما بولتون می تواند ترامپ را قانع کند که تنش با ایران را تا نقطه مشخصی افزایش دهد و سپس عقب نشینی کند. اما شاید بعد از تشدید تنش بین دو کشور بازگشتن به وضعیت عادی امکان پذیر نباشد. اندیشکده ها و مفسران راست گرا در حال تقویت شایعات مرتبط با روابط ایران و القاعده هستند.

اما عواقب احتمالی حمله به ایران باید همه ما را نگران کند. دان پلسچ، کارشناس مرکز دیپلماسی و مطالعات بین المللی در لندن قدرت نیروهای هوایی و دریایی آمریکا را در مقایسه با ایران توصیف کرد. پلسچ اشاره کرد که آمریکا در مقایسه با سال 2003 قدرت بیشتری  خواهد داشت. ایران نیز تلاش می کند متحدان خود را در منطقه سازمان دهی کند که خود به افزایش درگیری ها در منطقه منجر خواهد شد.

در حال حاضر خطر شروع جنگ برای ما محسوس است. ما باید به جامعه و متحدان آمریکا فشار وارد کنیم که مخالفت خود را با هر گونه مناقشه نظامی با ایران اعلام کنند. آن ها نباید اجازه استفاده از پایگاه های نظامی خود را به آمریکا بدهند. ترامپ ماه آینده از بریتانیا بازدید خواهد کرد. مردم در تظاهرات خود علیه ترامپ باید درخواست کنند که بریتانیا از چنین ماجراجویی خونینی حمایت نکند. توجه داشته باشید که در حال حاضر ترامپ تنها مانع موجود در مقابل افکار جنگ طلبانه بولتون است.

نظرات بینندگان