arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۷۹۶۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸

نشت نفت در شمال غرب پایتخت

می‌گویند بوی نفت امانشان را بریده است و صرفنظر از خطرات احتمالی زندگی در نزدیکی انبار نفت «شهران» از بوی بد نفتاب که وقتی فضای سبز و باغ‌ها را آبیاری می‌کنند بیشتر به مشام می‌رسد؛ کلافه شده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

می‌گویند بوی نفت امانشان را بریده است و صرفنظر از خطرات احتمالی زندگی در نزدیکی انبار نفت «شهران» از بوی بد نفتاب که وقتی فضای سبز و باغ‌ها را آبیاری می‌کنند بیشتر به مشام می‌رسد؛ کلافه شده اند.

به گفته اهالی منطقه شهران شمالی در شمال غرب پایتخت، فرآورده‌های نفتی به داخل زمین نفوذ کرده و هنگام آبیاری درختان و فضای سبز خودش را نشان می‌دهد؛ راست می‌گویند خبرنگار ایرنا که برای تهیه گزارش با مردم همراه شده بود مشاهده و استشمام کرد هنگام آبیاری بوی بسیار تند نفتاب مناطقی از این محل را درگیر کرده است.
مسئولان محیط زیست هم با تایید این مشکل می‌گویند که طی چندسال گذشته هر کاری کرده اند زورشان به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نرسیده و راهی برایشان نمانده جز اقدام قضایی؛ به گفته این مسئولان، پس از بارندگی ها، بلندشدن بوی فرآورده‌های نفتی تشدید می‌شود.
براساس آنچه روی سایت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران آمده است؛ پایتخت سه انبار نفت شامل ری، شمال شرق و شمال غرب و نیز یک انبار گاز مایع دارد؛ انبارنفت شمال غرب در محله شهران، انتهای بلوار آیت الله کاشانی، انتهای خیابان شهران واقع شده است.

**پای صحبت اهالی
«رضا» یکی از شهروندان ساکن شهران است که در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: ما تقریبا ۱۲ سال است ساکن جنت آباد شمالی هستیم و هر روز که شهرداری برای آبیاری پارک‌های منطقه از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کند بوی نفت به شکل آزاردهنده‌ای به مشام می‌رسد.
وی ادامه داد: در زمستان با آغاز بارش باران و به دنبال آن بالاآمدن سطح آب‌های زیرزمینی و کاهش دما این مشکل چندبرابر و بوی نفت آزار دهنده‌تر می‌شود.
این شهروند گفت: چند سال پیش مردم می‌گفتند یکی از منابع نفت انبار نفت نشت کرده و نفت درون آن به آب‌های زیرزمینی منطقه رسیده است.
رضا اظهارداشت: آب رودخانه‌ای که در مجاورت انبار نفت قرار دارد در بعضی مواقع چرب و بوی بد آن آزار دهنده می‌شود، جلبک‌های کف رودخانه نیز برخلاف جا‌های دیگر سیاه و بد بو است.
«مسعود» شهروند دیگری است که می‌گوید برای آبیاری باغ خود از آب چاه استفاده می‌کند و درباره این مشکل گفت: بوی نفت در آب‌های این منطقه دیگر برای ساکنان جزیی از زندگیشان شده است.
این شهروند افزود: برای حل مشکل بار‌ها پیگیری کرده ایم، اما هربار به درِ بسته خورده ایم، زیرا کسی کاری برای ما انجام نداد.
وی گفت: در حوالی شهران باغی دارم و وقتی که برای آبیاری درختان به آنجا می‌روم و پمپ را روشن می‌کنم قبل از بالا آمدن آب، بوی نفت به مشام می‌رسد.
این شهروند ادامه داد: در چند سال گذشته بیش از چهار درخت گردو در باغم خشک شده است.

** محیط زیست و گزینه اقدام قضایی
معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه نفوذ و نشت نفت در سطح آب‌های زیرزمینی محله شهران مشهود است گفت: نشت در این محله به گذشته باز می‌گردد، نفت در لایه‌های خاک نفوذ کرده و وارد آب‌های زیرزمینی شده است.
محمد رستگاری افزود: تخلف زیست محیطی آشکار در این محدوده توسط شرکت نفت رخ داده و به دلیل نشت سوخت‌های فسیلی در این محله، قنات‌های آب زیرزمینی که برای آبیاری باغ‌ها استفاده می‌شوند آلوده شده و به این باغ‌ها صدمات جبران ناپذیری وارد کرده است.
وی خاطرنشان کرد: زمانی که بارش باران زیاد می‌شود سطح آب‌های زیرزمینی افزایش می‌یابد و این امر باعث می‌شود نشتی لایه‌های نفت بالا بیاید و نسبت به زمان‌های دیگر بیشتر مشهود باشد.
معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه چند جلسه با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و خطوط لوله و مخابرات نفت ایران داشته ایم گفت: این مساله مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اما به نتیجه نرسیدیم.
وی ادامه داد: اداره کل محیط زیست استان تهران طبق قانون در این زمینه وارد شده است و از مراجع قضایی موضوع را پیگیری می‌کند.
رستگاری تاکید کرد: شرکت‌های مربوطه باید با حفاری چاه اقدام به پاکسازی این محله کنند تا از وجود مشکلات زیست محیطی در آینده جلوگیری شود.
وی همچنین با اشاره به بند ۷ سند چشم انداز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اظهارداشت: رعایت الزامات ایمنی، بهداشت و محیط زیست در تمامی فعالیت‌های شرکت جزو اهداف کلان این شرکت به شمار می‌رود.

** آیا با فاجعه زیست محیطی مواجهیم؟
جمال قدوسی فعال حوزه محیط زیست نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا حقوق و سلامت شهروندی را وظیفه راهبردی دولت دانست و گفت: با وجود تایید سازمان محیط زیست دال بر نشت نفت از انبار‌های شهران شمالی به آب‌های زیرزمینی سلامت شهروندان در خطر است و هرچه زودتر باید برای این کار چاره اندیشید.
وی با بیان اینکه برای برطرف کردن آلودگی آب و خاک در این محله اولین کار این است که منبع نشت شناسایی شود اظهارداشت: وجود سوخت‌های فسیلی در آب‌های سطحی این منطقه تایید شده است.
قدوسی افزود: آب‌های سطحی به راحتی آلوده می‌شوند، اما آب‌های زیرزمینی تا ۲۰۰ متر عمق دارند و اگر نفت تا این عمق رسیده باشد یک فاجعه رخ داده است و پاکسازی آب و خاک آن منطقه کار بسیار زمان بر و هزینه بری خواهد بود.
این فعال حوزه محیط زیست ادامه داد: برای پاکسازی آب و خاک این منطقه باید از گیاهان پالاینده استفاده شود، اما اول باید دید نفت تا عمق چند متری خاک را آلوده کرده است.
وی گفت: استفاده از گیاهان پالاینده برای برطرف کردن آلودگی‌ها در عمق کم مفید است و بازه زمانی حدود ۳۰ سال طول می‌کشد که تاثیر خود را بگذارد.

**خطرات انبار نفت و عبور حاملان سوخت
به گزارش خبرنگار ایرنا زمان ساخت انبار نفت واقع در شمال شهران به سال ۱۳۵۳ باز می‌گردد؛ آن زمان تعداد خانه‌های مسکونی در این محله به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسید، اما الان با گذشت سال‌ها درست یا غلط این انبار با خانه‌های مسکونی بسیاری همسایه شده است و همین امر احتمال خطرات را چندبرابر می‌کند.
صرفنظر از مشکلات زیست محیطی موجود، تانکر‌هایی که برای بارگیری به این انبار نفت می‌روند برای رسیدن به این مخازن باید از خیابان اصلی شهران عبور کنند که همین عبور و مرور خطرآفرین است و مشکلات ترافیکی زیادی را به وجود می‌آورد.
از سال ۱۳۸۵ تاکنون ۶ مورد واژگونی تانکر‌های حمل سوخت در شهران گزارش شده است که اقدام بموقع در اطفای آن‌ها سبب جلوگیری از بروز حوادث ناگوار شده است.
خبرنگار ایرنا تلاش کرد با مسئولان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هم در این زمینه گفت: وگو کند که موفق نشد، زیرا در چند نوبت با شماره تلفن‌های مختلف این شرکت تماس گرفت، ولی موفق به مصاحبه با هیچکدام از مسئولان این شرکت نشد.
در عین حال اگر این شرکت توضیحی دراین زمینه داشته باشد، ایرنا آمادگی دارد موارد را منتشر کند.

نظرات بینندگان