arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۸۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۱ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸

حسین انتظامی: رویکرد درجه‌بندی سنی فیلم‌ها، فرهنگی است، نه نظارتی

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد که رویکرد نظام درجه‌بندی سنی فیلم‌ها فرهنگی است و اگر چه ممکن است محدودیت‌هایی داشته باشد، اما با نظارت همخوانی ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد که رویکرد نظام درجه‌بندی سنی فیلم‌ها فرهنگی است و اگر چه ممکن است محدودیت‌هایی داشته باشد، اما با نظارت همخوانی ندارد.

نشست خبری حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی با حضور ابراهیم داروغه‌زاده (معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی)، مسعود نجفی (مدیر روابط عمومی سازمان) صبح امروز (۳۰ اردیبهشت) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

حسین انتظامی در ابتدای این نشست با اشاره به انتشار برنامه سازمان سینمایی و موسسات تابعه گفت: «اصرار ما این است که وقتی دستگاهی برنامه‌اش و بودجه مرتبط به آن را منتشر می‌کند باید در همان چارچوب حرکت کند، این اتفاق از رفتار و تصمیمات ناگهانی و برنامه‌ریزی نشده جلوگیری و انضباط ما را تثبیت می‌کند. پاسخگویی ما هم در همین چارچوب است، کسانی که می خواهند خیرخواهانه نقد کنند کارشان راحت‌تر خواهد بود.»

او در ادامه گفت: «بعضی رویکردها در این برنامه ها قابل رهگیری است، از جمله توجه جدی به فعالیت فیلمسازان در خارج از تهران. شعاری در سازمان سینمایی مطرح است که ایران تهران نیست. گرایش‌های ما باید به سمت حمایت از استعدادهای غیرتهرانی متمرکز شود. ما باید تلاش کنیم تا هزینه‌های پشتیبانی برنامه‌ها نسبت به خود برنامه‌ها کمتر شود، با صرفه جویی، ادغام، تجدید ساختار و رویکردهای جدید این رویکرد را باید دنبال کنیم. رویکرد اصلی که وزارت فرهنگ به عنوان پیشتاز نسبت به سایر دستگاه‌ها دنبال می‌کند، از رویکردهای اصلی وزیر است و همه زیرمجموعه‌ها موظف به تبعیت آن هستند، شفافیت است. فقط منظور از شفافیت انتشار آمار مالی فلان جشنواره نیست. شفافیت یعنی پیش‌بینی‌پذیری، این است که اصرار داریم دستورالعمل‌هایمان را منتشر کنیم و از همه بخواهیم در چارچوب آن عمل کنند و افراد، شخصیت‌ها و موسسات بدانند در صورت ارائه درخواست یا فیلمنامه‌ای رفتار ما چه خواهد بود.»

رویکرد نظام درجه‌بندی سنی فیلم‌ها فرهنگی است

انتظامی با اشاره به اصول رسانه‌ای بیان کرد: «به عنوان یکی از پیشگامان مجموعه روابط عمومی آقای نجفی منشور رسانه‌ای سازمان سینمایی را منتشر کردند که طبق آن پاسخگوی اصحاب رسانه هستیم. در طی چندماه گذشته برخی از مواردی که فکر می‌کردیم اطلاعات غیرقابل دسترس است، منتشر شد و مورد استقبال قرار گرفت. از جمله انتشار میزان مخاطب و فروش همه سینماها بر اساس هر سانس. رفتار رسانه‌ای در جهت اطلاع رسانی پیش دستانه است، مثل اینکه آمار را خودمان زودتر منتشر می‌کنیم که همه بتوانند استفاده کنند.»

آثاری که به نحوی گروه‌های آسیب‌پذیر را بخواهند تحت تاثیر قرار دهند قطعا در نظام درجه‌بندی محدودیت خواهند داشت اما به صورت کلی رویکرد این اقدام فرهنگی است و خیلی با نظارت همخوانی ندارد.

رییس سازمان سینمایی در ادامه این نشست که به پرسش خبرنگاران اختصاص داشت، در پاسخ به سوال خبرنگار خبرآنلاین درباره نظام درجه بندی فیلم‌ها و تاثیر آن بر نظارت سازمان سینمایی، توضیح داد: «گرچه این نظام فعلا می‌تواند منطبق با نظارت باشد اما رویکردمان کاملا متمایز است. این نظام برای ارتقای سواد رسانه‌ای در خانواده ایجاد شده است، قطعا محدودیت‌هایی هم خواهد داشت، یعنی آثاری که به نحوی گروه‌های آسیب‌پذیر را بخواهند تحت تاثیر قرار دهند قطعا در نظام درجه‌بندی محدودیت خواهند داشت اما به صورت کلی رویکرد این اقدام فرهنگی است و خیلی با نظارت همخوانی ندارد.»

انتظامی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره تولید فیلم‌های فرهنگی گفت:‌ «در برنامه منتشر شده توسط سازمان سینمایی، در کنار بودجه اعلامی فعالیت‌ها، ستاره‌ای در نظر گرفته شده و قول دادیم که در خردادماه جزییات آن را منتشر می‌کنیم. اگر ادعا می‌کنیم که طرفدار سینمای اندیشه و فرهنگی هستیم باید اثر آن در برنامه‌های‌مان وجود داشته باشد. در برنامه‌مان،‌ رویکردمان برنامه حمایتی از سینمای فرهنگی، سینمای مستند،‌ فیلمسازان جوان و... دیده خواهد شد و قابل ردگیری است.»

او درباره حمایت از این آثار در اکران هم بیان کرد:‌ «تشکیل گروه هنر و تجربه یکی از سیاست‌های خوبی بود که در سال‌های گذشته انجام شد. سازمان نباید اجازه دهد فیلم‌های فرهنگی در نظام خشن اکران از دست بروند. ما باید این سیاست را تقویت و شفاف‌تر کنیم.»

پاسخ شفاف به وضعیت جشنواره جهانی و ملی فجر پس از انتشار آیین‌نامه

رییس سازمان سینمایی درباره درباره تغییرات در انجمن سینمای جوان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی عنوان کرد:‌ «موضوعی که در دستور کار سازمان از پیش از ورود من بوده،‌ اصلاح ساختارهاست، طبعا این موضوع متوجه موسسات هم می‌شود. بعضی از موسسات در شرایط فعلی نسبت به ماموریت‌هایی که از روز اول داشتند دچار تغییر شرایط شده‌اند. طبیعتا برای این دو موسسه هم اصلاح ساختار در حال انجام است.»

او درباره تفکیک یا ادغام جشنواره جهانی و ملی فیلم فجر با تاکید بر اینکه این مقوله هنوز جمع بندی نشده است، گفت: «ما مشغول ارزیابی هر پنج جشنواره سازمان هستیم، قول داده بودم و متاسفانه موفق نشدم به وقت این کار را انجام بدهم و در روز ۲۹ اسفند هم از همه عذرخواهی کردم. قول داده بودم آیین‌نامه‌های این جشنواره‌ها را منتشر کنیم، شیوه ما اول پیش‌نویس است و سپس استفاده از اصحاب خرد و در نهایت جمع بندی است. وقتی این کار انجام بشود این سوال را می‌شود پاسخ داد که چه اتفاقی برای جشنواره‌های مختلف رخ خواهد داد.»

انتظامی در ادامه افزود: «به عنوان مثال در جشنواره اصفهان یک نهاد به عنوان مشارکت‌کننده وارد شد و ما حتما استقبال می‌کنیم. پاسخ شفاف به زمان انتشار این آیین‌نامه‌ها بر می‌گردد. جشنوراه جهانی برای ما، موقعیت منطقه‌ای کشور و ایجاد بازاری برای سینمای ایران مفید است.»

کار پسندیده سازمان سینمایی در دو سال گذشته تدوین برنامه جامع سازمان سینمایی بود.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر مطلوب نبودن خروجی بنیاد سینمایی فارابی، توضیح داد: «کار پسندیده سازمان سینمایی در دو سال گذشته تدوین برنامه جامع سازمان سینمایی بود. در آنجا هشت رویکرد مهم و سیاست‌های اصلی سازمان سینمایی بیان شد، وقتی برنامه راهبردی برای یک مجموعه نوشته می‌شود معنایش این است که همه جهت‌گیری‌ها باید به سمت آن باشد. یکی از آنها توسعه بازار بین‌المللی در حوزه اکران و سایر بسترهای پخش است.»

رییس سازمان سینمایی در ادامه گفت: «این جز رویکردهای اصلی سازمان است و باید خودش را در برنامه‌ها نشان دهد. در برنامه‌های منتشر شده می‌بینید که تعداد قابل توجه برنامه‌ها در همین جهت است. به جای اینکه بین‌الملل فقط در فارابی متمرکز باشد همه بخش‌های سازمان که فعالیت بین‌المللی دارند با هم هماهنگ می‌شوند. بنابراین فکر می‌کنم این مسیر فکر بهبود پیدا کند.»

انتظامی در ادامه نشست درباره برنامه‌های سازمان در حوزه کنترل ولنگاری فرهنگی در سینمای ایران، توضیح داد: «از جهت حمایت‌ها، اولویت‌ها یا جنبه‌های نظارتی باید این موضوع سنجیده شود. سازمان سینمایی به عنوان یک دستگاه دولتی به جنبه‌های ارزشی اعتقاد دارد و مطابق مقرراتی موظف است که کنترل و نظارت خودش را تقویت کند. خوشبختانه تدابیری در معاونت نظارت و ارزشیابی اندیشیده و روالی اعلام شد که شما هم از اول سال ۹۸ دیدید که به تبع آن هر اثری که پروانه نمایش می‌گیرد در سایت سازمان دیده می‌شود. نکته بعدی این است که کمک کنند تا با اولویت‌هایی که قائل هستند و موضوعاتی که نیاز امروز جامعه است، تنوع ژانرها دیده شود.»

او در پاسخ به پرسشی درباره افزودن یا کاستن از نسخه مجوز گرفته فیلمی در زمان اکران، گفت: «با توجه به اینکه از طریق سازمان سینمایی این تمرکز وجود دارد طبعا اجازه ندارند چیزی را نسبت به آن نسخه که پروانه نمایش دارد اضافه یا کم کنند، سازمان سینمایی این اضافه یا کم کردن را بر نمی‌تابد.»

نظرات بینندگان