arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۸۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۸

درخواست روسیه برای تشکیل کمیسیون مشترک برجام

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ضرورت دارد کمیسیون مشترک برجام تشکیل شود تا کشورهای عضو برجام بتوانند درباره راهکارهایی که حفظ برجام را تضمین می‌کنند، تصمیم‌گیری کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ضرورت دارد کمیسیون مشترک برجام تشکیل شود تا کشورهای عضو برجام بتوانند درباره راهکارهایی که حفظ برجام را تضمین می‌کنند، تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای تاکید کرد: ما امیدواریم که امکان جلوگیری از گسترش بیشتر تنش‌ها فراهم باشد. این تا حد زیادی به شرکای اروپایی ما و توانایی آن‌ها برای پاسخ مناسب به نگرانی‌های ایران بستگی داد تا شرایطی برای حفظ روابط تجاری با ایران برای شرکت‌هایی که [به تجارت با ایران] علاقه‌مند هستند، به وجود بیاورند.

همچنین در این بیانیه مطرح شد: ما همچنین انتظار داریم که با پیشرفت فعالیت مشترک، ایران از تعلیق برخی تعهدات خود در چارچوب برنامه جامع اقدام عمل مشترک [برجام] خودداری کند.

مسکو بر این عقیده است که ضرورت دارد کمیسیون مشترک توافق هسته‌ای ایران تشکیل شود.

وزارت امور خارجه روسیه در ادامه اظهار کرد: در کل، آینده برنامه جامع اقدام مشترک درباره توافق هسته‌ای ایران، نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد. ضرورت تشکیل جلسه کمیسیون مشترک برجام بیش از قبل آشکار می‌شود. امیدواریم این کمیته سرانجام تعیین شود تا کشورهای عضو توافق [هسته‌ای] درباره راهکارهایی برای عادی سازی وضعیت در راستای تضمین حفظ برجام تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش ایسنا، هم‌زمان با گذشت یک سال از زمان خروج آمریکا از برجام و تعلل اروپایی‌ها در انجام تعهدات‌شان، ایران اعلام کرد که قصد دارد اجرای دو مورد از تعهداتش در این توافق را متوقف کند و اروپا ۶۰ روز فرصت دارد تا برای حفظ توافق اقدامی مؤثر و عملی انجام دهد.

در پی انتشار این خبر، اتحادیه اروپا به همراه انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک از تصمیم تهران ابراز نگرانی و بر ادامه پایبندی خود به برجام تاکید کردند. آنها از ایران خواستند تا به تعهداتش در این توافق پایبند بماند.

همچنین دفتر نخست‌وزیری آلمان روز سه‌شنبه اعلام کرد که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بر ضرورت قانع کردن ایران برای ماندن در توافق هسته‌ای تاکید کردند و این سه کشور بر سر حفظ آن توافق کردند.

نظرات بینندگان