arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۸۶۷۴
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۷ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۸

پکن: «اجرای موثر برجام» تنها راه حل تنش ایجادشده است

یکی از سخنگویان وزارت خارجه چین چهارشنبه بعد از ظهر به وقت تهران اجرای موثر توافق هسته‌ای سال 2015 ایران با قدرت‌های جهانی را تنها راه برون رفت از مشکل ایجاد شده برشمرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزارت خارجه چین اجرای کامل و موثر برجام را تنها راه واقعی حل مشکلات پیش آمده برشمرد.

به گزارش فارس، یکی از سخنگویان وزارت خارجه چین چهارشنبه بعد از ظهر به وقت تهران اجرای موثر توافق هسته‌ای سال 2015 ایران با قدرت‌های جهانی را تنها راه برون رفت از مشکل ایجاد شده برشمرد.

به نوشته خبرگزاری «شینهوا»، «لو کانگ» از سخنگویان وزارت خارجه چین در نشست مطبوعاتی هفتگی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران حاضر در این جلسه درباره آخرین وضعیت برجام گفت، اجرای «کامل» و «موثر» برجام تنها راه‌حل واقعی و موثر در حل تنش کنونی است.

وی در ادامه اظهار داشت که همه طرف‌های درگیر در زمینه توافق هسته‌ای با ایران در ارتباط نزدیک و مشورت باهم بوده و همگی بر حفظ و اجرای این توافقنامه تاکید کردند.

لو کانگ در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت، تضمین اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای ایران نه تنها الزام قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، بلکه تنها راه واقعی و موثر در کاهش تنش و حل موضوع هسته‌ای ایران است.

این دیپلمات چینی در خاتمه در زمینه رویکرد کشورش در این رابطه اظهار داشت: «پکن همکاری با طرف‌های مرتبط در زمینه برجام را ادامه می‌دهد و در عین حال به طور قاطع از حقوق و منافع مشروع خود محافظت می‌کند.»

وی روز گذشته نیز در نشست مطبوعاتی اظهار داشته بود که تنش در خلیج فارس به سود هیچ کشوری نیست و تاثیر منفی بر امنیت سیاسی، اقتصادی جهانی خواهد داشت و پکن تلاش دارد طرف‌های درگیر را به خویشتنداری و جستجوی راه حل مناسب از طریق گفت‌و گو ترغیب کند.

چین ضمن پایبندی به برجام، بارها مخالفت خود را با اقدام‌های ضد ایرانی آمریکا ابراز داشته و از جمله خریداران عمده نفت خام از ایران است.

در توافق هسته‌ای ایران با پنج قدرت جهانی که شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان می‌شود، تنها آمریکا به طور یکجانبه از این توافق بیرون آمد و با بهانه گیری نه تنها تحریم‌هایی را مجددا بر ایران اعمال کرد، بلکه در مسیر اجرای درست تعهدهای ذیل برجامی کشورهای دیگر به ویژه سه کشور عضو اروپا سنگ اندازی کرد.

نظرات بینندگان