arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۸۸۳۶
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۶ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۸

روسیه: حمله موشکی به پایگاه حمیمیم سوریه ناکام بود

وزارت دفاع روسیه ضمن تایید حمله موشکی شورشیان سوری به پایگاه هوایی حمیمیم واقع در جنوب شرق لاذقیه تاکید کرد که هیچیک از موشک های شلیک شده به هدف اصابت نکرده است.نیروهای ارتش سوریه سه حمله بزرگ شورشیان در منطقه ادلب را دفع کرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزارت دفاع روسیه ضمن تایید حمله موشکی شورشیان سوری به پایگاه هوایی حمیمیم واقع در جنوب شرق لاذقیه تاکید کرد که هیچیک از موشک های شلیک شده به هدف اصابت نکرده است.

به گزارش یورونیوز، بر اساس گزارش وزارت دفاع روسیه بخشی از موشک های شلیک شده توسط نیروهای «جهادی» (احتمالا ) به سوی پایگاه هوایی حمیمیم رهگیری و سرنگون شده و تعداد دیگری نیز از آنها نیز به هدف برخورد نکرده است.

منابع نظامی روسیه همچنین اعلام کردند که نیروهای ارتش سوریه سه حمله بزرگ شورشیان در منطقه ادلب را دفع کرده اند.

به گزارش وزارت دفاع روسیه این حملات صبح روز چهارشنبه در مناطقی واقع در استان ادلب روی داده و حدود پانصد تن از اعضای هیات تحریر شام (جبهه فتح شام سابق و جبهه نصرت اسبق) در آن شرکت داشتند. در این حملات که بلافاصله با واکنش ارتش سوریه دفع شد همچنین ۳۰ فروند خودور مجهز به سلاح های سنگین و مسلسل به کار گرفته شده بود.

این در حالیست که نیروهای شورشی روز سه شنبه نیز در محدوده آخرین پایگاه تحت کنترل خود واقع در شمال غرب سوریه به سوی نظامیان ارتش این کشور حمله کرده بودند. به گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه، نهادی غیردولتی که در جمع آوری اطلاعات و اخبار مناقشه این کشور به منابع گسترده محلی دسترسی دارد این درگیری ها در نهایت ۱۸ کشته در میان نیروهای جهادی و ۲۶ کشته در بین سربازان دولتی برجای گذاشت.

گفتنی است که استان ادلب در حال حاضر تحت کنترل «هیئت تحریر شام» است و به موجب توافق ماه سپتامیر میان مسکو و آنکارا به عنوان منطقه کاهش تنش قلمداد می شود. هیئت تحریر شام از جمله گروه‌های اسلام‌گرا و درگیر در جنگ داخلی سوریه است که از آن به عنوان شاخه سابق القاعده در این کشور نام می‌برند. این تشکل که در برگیرنده چند گروه جهادی از جمله جبهه فتح شام (جبهه نصرت سابق) است طی ماه‌های گذشته با بیرون راندن دیگر مخالفان دولت بشار از جمله گروه‌های تحت حمایت ترکیه از ادلب، کنترل کامل این استان را در دست گرفته‌اند.

برغم توافق آنکارا و مسکو، نیروهای روسیه و سوریه پس از بازگشت شبه نظامیان عضو جبهه نصرت به این منطقه حملات هوایی به ادلب را از سر گرفتند و بر شدت حملات به مواضع هیئت تحریر شام در این استان و مناطق همجوار در استان حماء افزودند.

حملات در ادلب در حالی باردیگر شدت گرفته است که وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه ۱۵ مه از توافق رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود بر سر ایجاد یک کارگروه در شمال غرب سوریه برای هماهنگی در امور ادلب خبر داده بود.

کشته شدن چهارده غیر نظامی در حملات هوایی روز چهارشنبه

از سوی دیگر برخی رسانه ها روز چهارشنبه از حملات هوایی ارتش سوریه به مواضع شورشیان در شمال غرب این کشور خبر داده و تاکید کرده اند که در جریان این حملات دست کم چهارده غیرنظامی کشته شده اند.

بر اساس آخرین گزارش ها نبرد و دیگری های میان دو طرف طی بیست و چهار ساعت گذشته دست کم پنجاه کشته برجای گذاشته است. استان ادلب از اواخر ماه آوریل صحنه درگیریهای مرگبار میان شورشیان و نیروهای هوادار دولت سوریه است که توسط مسکو نیز حمایت و پشتیبانی می شوند.

دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده است که حملات هوایی اخیر به آخرین پایگاه معارضان سوری واقع در استان ادلب چهارده کشته در میان غرنظامیان برجای گذاشته است. بر اساس این گزارش دوازده تن از این افراد در شهر معارة النعمان و در جریان حمله به یک بازار منطقه ای جان خود را از دست داده اند.

به گزارش شاهدان محلی و نیز خبرنگار محلی خبرگزاری فرانسه منطقه هدف واقع شده در زمان حمله مملو از جمعیت بود و پس از حملات به تعداد زیادی از فروشگاه ها و ساختمان های مسکونی آسیب جدی وارد آمد.

بررسی احتمال وقوع حمله شیمایی به ادلب

در حالی که گمانی زنی ها از احتمال وقوع یک حمله شیمیایی به ادلب حکایت دارد برخی منابع حقوق بشری می گویند هنوز شواهدی کافی برای اثبات این ادعا در دست نیست.

دیده بان حقوق بشر سوریه روز چهارشنبه اعلام کرد که برای اثبات حمله شیمیایی روز یکشبه به مواضع شورشیان در استان ادلب هنوز شواهد و مدارک کافی در دست ندارد.

احتمال وقوع حمله شیمیایی که به ادعای واشنگتن توسط نیروهای ارتش سوریه صورت گرفته نگرانی اروپا را نیز بر انگیخته است.

فرانسه، از جمله کشورهای بزرگ اروپایی است که بررسی و تحقیقات جدی برای اثبات شایعات موجود در باره حمله شیمیایی به ادلب را خواستار شده است.

این شایعات پس از آن قوت گرفت که هیئت تحریر شام، سازمان مسلح قدرتمند متشکل از نیروهای اسلام گرا و جبهه نصرت (شاخه پیشین القاعده در سوریه) روز یکشنبه نیروهای نظامی تحت امر دمشق را به انجام حملاتی با گاز کلر به مواضع نیروهای خود در شمال استان ادلب متهم کردند.

رامی عبدالرحمن، رئیس دیده بان حقوق بشر سوریه تاکید کرده است که تاکنون هیچ شواهد و مدارک مستندی دال بر وقوع این حملات توسط منابع تحت مدیریت این سازمان به ثبت نرسیده است.

سوریه از ابتدای مناقشات داخلی در این کشور تاکنون به دفعات صحنه حملات شیمایی بوده است که برخی از آنها از سوی سازمان ملل متحد مورد تایید قرار گرفته اند.

جنگ داخلی در سوریه از سال ۲۰۱۱ تاکنون دست کم ۳۷۰ هزار کشته و چندین میلیون آواره برجای گذاشته است.

نظرات بینندگان