arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۸۸۴۸
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۷ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۸

آمریکایی‌ها خطاب به نوری المالکی: به دنبال جنگ نیستیم

یک منبع مطلع عراقی گفت که مسئولان آمریکایی در تماس هایی که نوری المالکی با آنان داشته است، بارها مدعی شده اند و اطمینان داده اند که حضور نظامی جدید و بی سابقه آمریکا در منطقه صرفا جنبه پیشگیرانه دارد و واشنگتن دنبال جنگ با ایران نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

یک منبع مطلع عراقی گفت که در تماس هایی که نوری المالکی نخست وزیر سابق عراق با چند مقام آمریکایی داشته است، آنها اطمینان داده اند که دنبال جنگ نیستند.

یک منبع مطلع نزدیک به ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا خبر داد که نخست وزیر اسبق عراق در روزهای اخیر تماس هایی با برخی مسئولان آمریکایی داشته و با آنان در خصوص تنش اخیر در منطقه رایزنی کرده است.

این منبع که نخواست نامش ذکر شود، گفت: مسئولان آمریکایی در تماس هایی که نوری المالکی با آنان داشته است، بارها مدعی شده اند و اطمینان داده اند که حضور نظامی جدید و بی سابقه آمریکا در منطقه صرفا جنبه پیشگیرانه دارد و واشنگتن دنبال نیست.

وی افزود: آمریکایی ها مدعی شدند که این حضور نظامی صرفا برای اعلام آمادگی واشنگتن برای مقابله با واکنش احتمالی - به زعم آنان - گروههای نزدیک به ایران به فشارهای اخیر علیه تهران است.

این منبع گفت که نوری المالکی نیز در این گفت و گو نسبت به تبعات بسیار خطرناک افزایش تنش در منطقه و آثار سوء آن بر کل منطقه از جمله عراق هشدار داد و خواستار حل مشکلات بر اساس قوانین و تعهدات بین المللی شد.

در همین حال عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق نیز عصر سه شنبه در یک کنفرانس خبری با ابراز نگرانی از تبعات افزایش تنش در منطقه و تاثیرات مخرب آن بویژه بر عراق، گفت که بغداد بزودی دو هیات به آمریکا و ایران برای پایان دادن به تنش ها میان دو طرف اعزام خواهد کرد اما این به منزله میانجیگری به معنای خاص آن نیست بلکه در مرحله تبادل پیام ها برای کاهش سطح بحران و عبور از آن است.

وی خاطرنشان ساخت که عراق برای آرام کردن اوضاع بزودی یک هیات به تهران و هیاتی دیگر به واشنگتن اعزام می کند.

عبدالمهدی گفت: تماس ها در عالی ترین سطح در حال انجام است و نگاه بغداد برای حل بحران در منطقه بسیار به نگاه اتحادیه اروپا نزدیک است.

وی افزود: در مرحله انتقال پیام ها میان تهران و واشنگتن هستیم و برای کاهش سطح بحران میان دو طرف تلاش می کنیم اما این با میانجیگری متفاوت است، چرا که میانجیگری مقدمات خود را می خواهد که هنوز فراهم نیست ابتدا باید آتش بحران را مهار و آرامش ایجاد کرد.

'ایرج مسجدی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز چهارشنبه شب در جریان دیدار با یکی از مراجع تقلید عراق تاکید کرد که ایران آغازگر حمله به دیگران نخواهد بود اما به هر تعرضی پاسخ جدی می دهد.

وی با اشاره به ملاقاتهای اخیر سفرای اروپایی و کشورهای غربی با وی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت: در این دیدارها پیام روشن جمهوری اسلامی به جهان مطرح شد و آن این که ما به هیچ کشوری حمله نخواهیم کرد ولی در مقابل هر تعرضی پاسخ جدی خواهیم داشت.

گفتنی است این تحولات همزمان با افزایش اقدامات تحریک آمیز و تهدیدات آمریکا علیه کشورهای منطقه از جمله ایران و عراق و همچنین جوسازی واشنگتن و برخی کشورهای عربی منطقه در خصوص افزایش تهدیدات و ناامنی در عراق از جمله با هدف افزایش فشارها به عراق برای همراه کردن این کشور با سیاست های ضد ایرانی گروه ب، صورت می گیرد.

در پی افزایش تهدیدات و اقدامات تحریک آمیز مقامات آمریکایی در هفته های اخیر در سطح منطقه و از جمله در عراق، بسیاری از رهبران سیاسی این کشور با صدور بیانیه و سخنرانی یا گفت و گو با رسانه ها نسبت به تبعات خطرناک نقض حاکمیت عراق از سوی آمریکا و پیامدهای وخیم افزایش تنش ها برای عراق و کل منطقه هشدار داده اند.

نظرات بینندگان