arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۸۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۲ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۸

واشنگتن: به نتایج قطعی درباره استفاده دمشق از تسلیحات شیمیایی نرسیده‌ ایم

ایالات متحده تاکید کرد، گزارش‌های متنوعی به دست آورده که نشان می‌دهند حملات شیمیایی در سوریه رخ داده است اما هنوز به نتایج نهایی در این خصوص دست نیافته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایالات متحده تاکید کرد، گزارش‌های متنوعی به دست آورده که نشان می‌دهند حملات شیمیایی در سوریه رخ داده است اما هنوز به نتایج نهایی در این خصوص دست نیافته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: گزارش‌های متعددی از جمله مصاحبه با شاهدان عینی در اختیار داریم که نشان می‌دهند تعدادی از نظامیان مخالفان دولت سوریه پس از اینکه عوارضی مشابه تأثیر مواد شیمیایی روی آنها ظاهر شده به بیمارستان‌های محلی منتقل شده‌اند اما تاکنون درباره استفاده دمشق از تسلیحات شیمیایی به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم و تحقیقات را در این خصوص ادامه می‌دهیم.

این اظهارات پس از انتشار بیانیه وزارت خارجه آمریکا مطرح شد؛ بیانیه‌ای که در آن آمده است: شاخص‌های وجود دارند که نشان می‌دهند ارتش سوریه احتمالاً به استفاده از تسلیحات شیمیایی از جمله در حمله شیمیایی احتمالی به شمال غرب سوریه در ۱۹ ماه مه روی آورده است و دولت آمریکا همچنان در حال جمع آوری اطلاعات پیرامون این حمله است.

وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه بار دیگر به مقامات سوریه هشدار داد که واشنگتن در صورت اطمینان از استفاده مجدد دمشق از تسلیحات شیمیایی به سرعت واکنش نشان خواهد داد.

دو روز پیش از صدور این بیانیه، مرکز آشتی روسیه در سوریه گزارش داده بود، گروه تروریستی جبهه النصره برای اجرای اقدامات تحریک آمیز شیمیایی نزدیک شهر سراقب در استان ادلب آماده می‌شود تا نیروهای هوایی روسیه را به استفاده از مواد شیمیایی علیه غیرنظامیان متهم کند.

در خصوص حمله شیمیایی ادعایی مذکور که در بیانیه وزارت خارجه آمریکا به آن اشاره شده است، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: گزارش‌ها درباره استفاده ارتش این کشور از تسلیحات شیمیایی در منطقه کبانی در حومه لاذقیه روز ۱۹ مه صحت ندارند.

همچنین وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: آمریکا در اظهارات خود در خصوص ادعای استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه به منابع ناموثقی از جمله تروریست‌ها استناد می‌کند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به ادعای واشنگتن پیرامون احتمال استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی گفت: اظهارات احتمالاً به نمایشی برمی‌گردد که اپوزیسیون سوریه در استفاده ارتش از تسلیحات شیمیایی در کبانی آن را تهیه کرده‌اند.

فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح روسیه در بیانیه‌ای روز یکشنبه تاکید کرد، شایعاتی که گروه‌های تروریستی و برخی رسانه‌های وابسته به آنها درباره استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی در کبانی به راه انداخته‌اند، دروغ و ساختگی هستند.

زاخارووا در نشست خبری در مسکو گفت: ادعای واشنگتن درباره حمله شیمیایی از طریق پایگاه‌های اینترنتی وابسته به جبهه النصره منتشر شده است و چنین منابعی که اطلاعات آنها مورد تردید هستند دلیل اظهارات رسمی یکی از اعضای شورای امنیت بود.

وی بر ضرورت اجرای توافقنامه سوچی تاکید کرد و گفت: نمی‌توان اجازه داد اوضاع کنونی در ادلب که گروه‌های تروریستی تحت رهبری جبهه النصره بر مساحت بیشتر آن کنترل دارند، باقی بماند. همزیستی با تروریست‌ها امکان ندارد.

زاخارووا گفت: مسکو از ارتش سوریه در واکنش به نقض‌های توافق‌نامه منطقه کاهش تنش در ادلب توسط تروریست‌ها حمایت می‌کند.

نظرات بینندگان