arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۸۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۴ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۸

روسیه: مواضع ما درباره ایران پس از سفر پمپئو تغییر نکرده

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه اعلام کرد که مواضع کشورش در برابر ایران پس از دیدار مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا از روسیه و دیدار با وزیر امور خارجه و رئیس جمهوری این کشور تغییر نکرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه اعلام کرد که مواضع کشورش در برابر ایران پس از دیدار مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا از روسیه و دیدار با وزیر امور خارجه و رئیس جمهوری این کشور تغییر نکرده است.

ماریا زاخارووا در نشست خبری خود با خبرنگاران افزود: روابط روسیه و آمریکا در سطوح مختلف از عالی گرفته تا نمایندگان تشکیلات دیپلماتیک دو کشور و سران وزارت خارجه در حال توسعه است.

وی افزود: همان طور که گفتم گفت وگوهای فعالانه بین دو کشور جریان دارد، بدون شک ما در جهان و نه فضای خلا زندگی می کنیم و مناسبات بین المللی معاصر چندوجهی است و شامل اشکال پیچیده می شود.

زاخارووا گفت: اما روابط ما با ایران به تماس های ما با کشورهای دیگر وابسته نیست و سفر پمپئو نیز مواضع روسیه را تغییر نداده است.

**نگرانی از خرابکاری نفتکش ها در خلیج فارس
سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه سخنان خود به حمله نیروهای ناشناس به چهار نفتکش در ابهای امارات در نزدیکی امیرنشین فجیره اشاره و درباره آن ابراز نگران کرد.

وی افزود: بر اساس اطلاعات منتشر شده، امارات به تحقیقات در این مورد ادامه می دهد و ما بر این باوریم که باید به دقت به این حوادث پرداخت و عوامل حمله به این تانکرها و انگیزه این اقدامات را یافت.

زاخارووا گفت: این حوادث باعث افزایش تشنج در خلیج فارس شده که با حضور ناوهای آمریکایی بوجود آمد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: متاسفانه آمریکایی ها همچنان بر این عقیده اند که با فشار حداکثری بر ایران می توانند این کشور را به گذشت وادار کنند ازجمله تهران از برنامه موشکی خود و نیز مداخله منتسب شده به این کشور صرف نظر کند.

وی گفت: ما از تشدید اوضاع پیرامون ایران از سوی آمریکا بطور جدی نگران هستیم ضمن اینکه یک موج دیگر پس از اعلام قصد تهران برای توقف اجرای بخشی از برجام در پاسخ به تحریم های آمریکا آغاز شد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: از نقطه نظر قوانین بین المللی و منطق و درک این که سیر اوضاع در چند سال اخیر چگونه بود ایران حق دارد که مطابق با قطعنامه 2231 شورای امنیت که در سال 2015 برجام را تایید کرد، دست به چنین اقداماتی بزند.

زاخارووا خاطرنشان کرد: در بند 26 این قطعنامه گفته شده است که ایران تکرار تحریم ها را به عنوان دلیلی برای توقف کامل یا بخشی از تعهدهای خود درنظر می گیرد.

وی افزود: به همین خاطر این سوال که آیا ایران چنین حقی دارد نه فقط مطرح نیست بلکه قابل گفت وگو هم نیست.

زاخارووا در ادامه گفت: به همین خاطر هیچ گونه ایرادی از تهران در مورد برجام نمی توان گرفت ضمن اینکه ما شاهد وضعیت برعکسی هستیم چرا که آمریکا که یک سال پیش از این توافق بین المللی خارج شده می خواهد که ایران از بندهای آن عدول نکند.

وی تصریح کرد: رفتار امروز آمریکایی ها بخشی از نظریه آنها مبنی بر تئوری حق انحصاری است، بنظر می رسد پیروان این نظریه درآمریکا بر این موقعیت خود اصرار دارند که واشنگتن می تواند گام به گام خود را از سیستم قوانین بین المللی کنار بگذارد و در مقابل دیگر کشورها باید در چارچوب قوانین بین المللی عمل کنند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان