arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۹۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۸

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / پیام آمریکا به ایران در روز ۱۳ اردیبهشت / بوی بد، این بار در اصفهان! / علم الهدی: نشاط جوان با تار و رقص‌های نامشروع محقق نمی‌شود / ترامپ: ۱۵۰۰ نیروی تازه به خاورمیانه اعزام می‌شوند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

عمان: در تلاش برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا هستیم --- وزارت خارجه عمان روز جمعه در توییتی اعلام کرد که عمان با کمک دیگران در تلاش برای کاهش تنش‌ها میان آمریکا و ایران است. این موضوع به نقل از یوسف بن‌علوی، وزیر امور خارجه عمان در مصاحبه با یک نشریه عربی اعلام شده است .

ترزا می،‌ نخست وزیر بریتانیا استعفا کرد --- ترزا می،‌ نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد که تا دو هفته دیگر از رهبری حزب حاکم محافظه کار و نخست وزیری کناره گیری خواهد کرد. او صبح جمعه در مقابل دفتر نخست وزیر در لندن به خبرنگاران گفت که ۷ ژوئن از رهبری حزب محافظه کار کنار می‌رود تا راه برای انتخاب نخست وزیر جدید بریتانیا باز شود.

ربیعی به سمت سخنگوی دولت انتخاب شد --- علی ربیعی، وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی که حدود یک سال پیش استیضاح شده بود، به سمت سخنگوی دولت حسن روحانی انتخاب شده است

امام جمعه مشهد: نشاط جوان با تار و رقص‌های نامشروع محقق نمی‌شود --- احمد علم الهدی،‌ امام جمعه مشهد در سخنانی در نماز جمعه دیروز این شهر گفت: "نشاط جوان با تار و با رقص‌های نامشروع یک مشت دختر هرجایی و با اجراهای بی بند وبار محقق نمی‌شود." او در ادامه گفت که نشاط امروز جوانان این است که "در عرصه جنگ اقتصادی قدم بردارد و فضا را برای جوان آماده کردن به معنای نشاط جوان است نه بی بندوباری و ولنگاری." وی همچنین گفت: «آنهایی که گفتند به ما اختیار بدهید، چند ماه بعد سفیداب و سرخاب کردند و توالت کرده از این مملکت فرار کردند و سر در دامن استعمار اروپایی و آمریکایی گذاشتند، اما این مردم بودند که پیروز شدند، مردم و امام بودند که جنگ را تمام کردند و امروز اقتداری دارند که آمریکا جرات نزدیک شدن به ما را ندارد.»

صادرات پیاز و سیب‌زمینی در ایران مجددا آزاد شد --- رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، ممنوعیت صادرات پیاز و سیب‌زمینی را لغو کرد.  به دنبال افزایش قیمت پیاز و سیب زمینی در ایران وزیر صنعت، معدن و تجارت در ابلاغی به گمرکات این کشور صادرات سیب‌زمینی و پیاز را از ۱۵ فروردین امسال ممنوع کرده بود.

بوی بد، این بار در اصفهان! ---  منصور شیشه‌فروش، مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت که یک تانکر،‌ ضایعات نفتی را در محلی بین درچه و فلاورجان در غرب اصفهان تخلیه کرده است که این باعث انتشار بوی نامطبوع در مسیر زاینده رود شده است. به گفته شیشه فروش پیگیری برای شناسایی عوامل این حادثه در جریان است. از پنجشنبه شب،‌ بویی شبیه به بوی گاز از فلاورجان تا شهر اصفهان در مسیر رودخانه زاینده رود استشمام می‌شد که این امر باعث تماس و شکایت شهروندان با مراکز اورژانس و مدیریت بحران شهر اصفهان شده است.

ظریف: لقب تروریست برازنده خود ترامپ است --- محمد جواد ظریف اظهارات اخیرا رئیس جمهوری آمریکا در "تروریست خواندن ملت ایران" را اظهارات "سخیف" خواند و گفت: "ترامپ بارها مردم ایران را به لقبی مانند تروریسم که فقط برازنده خود اوست، متهم کرده. حرف ما درباره تروریسم شعار نیست، ترامپ علنا اعلام کرد که علیه مردم ایران جنگ اقتصادی می کند و این یعنی ترور."

هشدار فرماندهان بازنشسته ارتش آمریکا: تنش با ایران ممکن است از کنترل خارج شود --- ۷۶ فرمانده بازنشسته ارتش آمریکا در نامه ای خطاب به دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهوری آمریا درباره تشدید تنش‌ها با ایران هشدار دادند. نویسندگان این نامه می‌گویند که"به عنوان متخصصان امنیت ملی که تجربه کاری گسترده‌ای در ارتش آمریکا و سرویس‌های دیپلماتیک،‌ ما شاهد این بوده ایم که چطور این تنش‌ها می‌تواند از کنترل خارج شود."

سفیر هند: خرید نفت ایران را متوقف کرده‌ایم --- سفیر هند در آمریکا اعلام کرد که کشورش از زمان توقف معافیت‌های آمریکا به مشتریان نفتی ایران، واردات نفت جمهوری اسلامی را کلا متوقف کرده است. به گزارش رسانه‌های هند، هارش شرینگلا گفت: «در ماه آوریل یک میلیون تن نفت از ایران وارد کردیم و دیگر نفتی از ایران نخریده‌ایم.»

ترامپ: یک هزار و ۵۰۰ نیروی تازه به خاورمیانه اعزام می‌شوند --- رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که واشنگتن ، با اهداف پیشگیرانه ۱۵۰۰ نیروی نظامی به خاورمیانه اعزام می‌کند. ترامپ قبل از سفر به ژاپن گفت: «ما می‌خواهیم [از نیروهایمان] حفاظت کنیم. ما نیروی نسبتاً کمی می‌فرستیم که وظیفه عمده آن‌ها حفاظت است.» ترامپ در ادامه سخنانش گفت: «انسان‌های با استعدادی در حال حاضر راهی خاورمیانه می‌شوند. باید دید که آن‌ها چه می‌کنند.»

ادعای ارتش آمریکا: سپاه مسئول حمله به چهار نفتکش در فجیره است --- یک مقام ارشد ارتش آمریکا روز جمعه، سوم خرداد، سپاه پاسداران را مسئول حمله به چهار نفتکش و پرتاب راکت به نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد معرفی کرد. مایکل گیلدِی، از مقام‌های ارشد ارتش آمریکا مدعی شد: « با اطمینان زیاد می‌توان گفت سپاه پاسدارانِ انقلاب اسلامی مسئول حمله اخیر به چهار نفتکش است». به گفته این مقام ارتش آمریکا، همچنین اطمینان زیادی وجود دارد که نیروهای نیابتی ایران مسئول شلیک راکت به منطقه سبز بغداد باشند.

عربستان سال ۲۰۱۷ قصد داشت میدان «پارس جنوبی» را اشغال کند --- روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد، عربستان سعودی در سال ۲۰۱۷ قصد داشته با حمله به قطر، میدان گازی «شمال» (میدان گازی مشترک ایران و قطر یا همان پارس جنوبی) را در این کشور به اشغال خود درآورد. «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی تلاش دارد طبق چشم‌انداز ۲۰۳۰ به صادر کننده گاز تبدیل شود و این از مهم‌ترین دلایل وی برای حمله قطر محسوب می‌شد، اما مسئولان آمریکایی سعودی‌ها را قانع کردند که حمله به قطر نظام بین‌الملل را کاملا به چالش می‌کشد.

رئیس جمهور ژاپن به ایران می آید؟ --- سخنگوی وزارت خارجه گفت: آقای دکتر روحانی از آقای شینزو آبه از قبل برای سفر به تهران دعوت به عمل آورده‌اند که ایشان هم در پاسخ گفته‌اند در زمان مناسب این سفر انجام خواهد شد.

پیام آمریکا به ایران در روز ۱۳ اردیبهشت  ---- علیرغم تکذیب مکرر وزارت خارجه آمریکا، یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته است که روز ۱۳ اردیبهشت ماه از طریق یک کشور ثالث پیام‌هایی به طرف ایرانی ارسال کرده‌ایم. ژنرال ژوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز روز ۸ ماه مه به نمایندگان کنگره گفته بود پیام‌هایی (به ایران) ارسال شد تا مطمئن شویم که ایران متوجه شود ما تهدید‌ها را تشخیص داده‌ایم.

ایران ۴۶.۱ میلیون بشکه نفت خام در خشکی و ۲۰ میلیون بشکه نفت در ۱۶ تانکر دپو کرده ---  رویترز طی گزارشی اعلام کرد ایران در تلاش است استخراج نفت از میادین قدیمی خود را همچنان ادامه دهد و میزان نفت ذخیره شده ایران بر روی دریا و خشکی در حال افزایش است. آمار‌های موسسه کایروس نشان می‌دهد، ایران ۴۶.۱ میلیون بشکه نفت خام خود را در خشکی دپو کرده که بالاترین رقم از اواسط ماه ژانویه تاکنون است. همچنین آمار‌های موسسه مارین ترفیک نشان می‌دهد که ۱۶ تانکر ایرانی حدود ۲۰ میلیون بشکه نفت این کشور را دپو کرده اند.

نظرات بینندگان