arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۹۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۶ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۸

جمشید پژویان، اقتصاددان: حذف دائمی قیمت از سایت‌ها، موجب تشدید نابسامانی در بازار می‌شود

جمشید پژویان، عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: حذف دائمی قیمت از سایت های عرضه و فروش کالا، به تشدید نابه‌سامانی در بازار منجر می شود و این امر نتیجه ای جز افزایش دزدی و فساد، در پی نخواهد داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

جمشید پژویان، عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: حذف دائمی قیمت از سایت های عرضه و فروش کالا، به تشدید نابه‌سامانی در بازار منجر می شود و این امر نتیجه ای جز افزایش دزدی و فساد، در پی نخواهد داشت.

حدود یک هفته پیش بود که با هدف آنچه که کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن و خودرو خوانده شد، مقرر گردید تا قیمت‌ها از سایت‌های آگهی دهنده حذف و اطلاع از آن ها منوط به تماس تلفنی شود. تصمیمی که واکنش ها و بعضا اعتراضات زیادی را به ویژه از سوی مخاطبان این سایت ها و مراجع اعلام قیمت در پی داشت.

جمشید پژویان نیز در این خصوص به «آخرین خبر» گفت: پشت پرده تاکیداتی که بر عدم شفافیت یا عدم اعلام قیمت و قیمت گذاری صورت می گیرد؛ کسانی هستند که میلیاردها مال مردم و خزانه را غارت می کنند، این عده ترجیح می دهند که تمامی چیزها پنهان باشد و تا می توانند و تا دلشان می خواهد چپاول کنند. لذا حذف دائمی قیمت ها از سایت ها و اپلیکیشن های فروش کالا به تشدید دزدی و فساد، اتفاق دیگری در پی نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: در واقع حذف دائمی قیمت ها در سایت ها و اپلیکیشن های فروش کالا حرکتی است که بالعکس آن در تمامی دنیا اتفاق می افتد، به عبارت دیگر ما گام به گام به عقب به سمت اختلال و فساد پیش می رویم؛ وگرنه در تمامی دنیا به ویژه کشورهای پیشرفته، یکسری روزنامه و مجله به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار می گیرد و در منازل آن ها تحویل می شود که در آن قیمت تمامی کالاها درج شده است تا خریدار بداند که از کجا می تواند؟ کالای مورد نظر خود را با قیمت بهتر و مناسب تر تهیه کند؟

وی با تاکید بر اینکه تعیین قیمت کالا مسئله پیچیده ای است و متاسفانه بعضا مدیران و تصمیم‌گیرندگان این حوزه به ضعف سواد و دانش اقتصادی در این رابطه دچارند، تصریح کرد: شماری از بازارهای ما باید به بازار رقابتی نزدیک شوند و عملا قیمت کالاهای مربوطه در بازار مرتبط با آن تعیین می شود نه آنکه مرجعی قیمت را تعیین نماید. در واقع ارگان های مطلع تنها قیمت ها را اعلام می کنند نه آنکه در بازار دخالت نمایند.

عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: شماری از بازارها همچون بازار خودرو و بسیاری از کالاهای دیگر انحصاری هستند و قاعدتا متاثر از عملکرد شماری از عرضه کنندگان بسیار قوی و صاحب نفوذ رفتار می نمایند که این بزرگترین اختلال در اقتصاد ایران است. این بازارها باید شکسته شود وقدرت انحصاری و نفوذ از این افراد گرفته شود. طبیعتا شفافیت در قیمت گذاری و اعلام آن به این مهم کمک خواهد کرد.

وی یادآور شد: تا زمانی که قدرتی نباشد که بتواند انحصار و نفوذ این عرضه کنندگان بزرگ و این شرکت های عمدتا خصولتی را متوقف کند، این مسیر ادامه خواهد داشت. این مسئله نیازمند اعمال یک سیاست موثر و قدرت مقابله است تا بتواند آثار فسادزای این رویکرد را از گریبان اقتصاد ایران بزداید.

نظرات بینندگان