arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۹۲۰۵
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۶ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۸

ریابکوف: کمیسیون مشترک برجام باید هر چه سریع‌تر تشکیل شود

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد که مسکو بر این عقیده است که نشست کمیسیون مشترک برجام درباره توافق هسته‌ای ایران باید هر چه سریع‌تر تشکیل شود.ما خواهان آن هستیم که این اتفاق هر چه زودتر بیفتد اما کمیته سیاست خارجی اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده این کمیسیون است که مسئولیت مسائل سازمانی را به عهده دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

معاون وزیر امور خارجه روسیه بر لزوم تشکیل هر چه سریع‌تر کمیسیون مشترک برجام تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری اردو پوینت نیوز، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگویی با اسپوتنیک، اظهار کرد که مسکو بر این عقیده است که نشست کمیسیون مشترک برجام درباره توافق هسته‌ای ایران باید هر چه سریع‌تر تشکیل شود.

ریابکوف در این باره گفت: ما خواهان آن هستیم که این اتفاق هر چه زودتر بیفتد اما کمیته سیاست خارجی اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده این کمیسیون است که مسئولیت مسائل سازمانی را به عهده دارد.

به گفته این دیپلمات روسی، این کمیسیون که پیش از این در وین واقع شده بود با توجه به نزدیکی فیزیکی آن به دفتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تعامل متخصصان و سران هیئت‌ها را با این تشکیلات آسان می‌کرد از هر نظر مؤثر بود و این نقشی مهم در رسیدگی کردن به پایبندی ایران به تعهدات برجامی‌اش داشت.

ریابکوف در ادامه گفت: نمونه‌ای از آن وقتی بود که این نشست‌ها با جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متقارن می‌شد. جلسه بعدی در ده روز دوم ماه ژوئن برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، هم‌زمان با گذشت یک سال از زمان خروج آمریکا از برجام و تعلل اروپایی‌ها در انجام تعهدات‌شان، ایران اعلام کرد که قصد دارد اجرای دو مورد از تعهداتش در این توافق را متوقف کند و اروپا ۶۰ روز فرصت دارد تا برای حفظ توافق اقدامی مؤثر و عملی انجام دهد.

در پی انتشار این خبر، اتحادیه اروپا به همراه انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک از تصمیم تهران ابراز نگرانی و بر ادامه پایبندی خود به برجام تاکید کردند. آنها از ایران خواستند تا به تعهداتش در این توافق پایبند بماند.

پیش از این وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای تاکید کرد: ما امیدواریم که امکان جلوگیری از گسترش بیشتر تنش‌ها فراهم باشد. این تا حد زیادی به شرکای اروپایی ما و توانایی آن‌ها برای پاسخ مناسب به نگرانی‌های ایران بستگی داد تا شرایطی برای حفظ روابط تجاری با ایران برای شرکت‌هایی که [به تجارت با ایران] علاقه‌مند هستند، به وجود بیاورند.

وزارت امور خارجه روسیه در ادامه اظهار کرد: امیدواریم این کمیته سرانجام تعیین شود تا کشورهای عضو توافق [هسته‌ای] درباره راهکارهایی برای عادی سازی وضعیت در راستای تضمین حفظ برجام تصمیم‌گیری کنند.

نظرات بینندگان