arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۹۲۰۶
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۶ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۸

۲۲ خرداد؛ زمان احتمالی اعلام طرح «معامله قرن»

دیپلمات‌های سرشناس غربی روز دوازدهم ژوئن (۲۲ خرداد) را زمان اعلام طرحی می‌دانند که ترامپ پیش از این آن را «معامله قرن» نامگذاری کرد. با این وجود هیچ سند قطعی برای تعیین زمان اعلام این طرح وجود ندارد.به نظر می‌رسد در صورتیکه دولت آمریکا اعتراضات به ویژه اعتراضات برخی کشور‌های اروپایی را نادیده بگیرد و صرف‌نظر از مواضع کشور‌ها این طرح را اعلام کند، این زمان قطعی‌تر می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

دیپلمات‌های سرشناس غربی روز دوازدهم ژوئن (۲۲ خرداد) را زمان اعلام طرحی می‌دانند که ترامپ پیش از این آن را «معامله قرن» نامگذاری کرد.

به گزارش رای الیوم، محافل دیپلماتیک غربی می‌گویند طرح موسوم به «معامله قرن» احتمالا بیست و دوم خرداد اعلام می‌شود. با این وجود هیچ سند قطعی برای تعیین زمان اعلام این طرح وجود ندارد.

روزنامه اینترنتی رای الیوم در گزارشی از واشنگتن نوشت: محافل متعدد دیپلماتیک از ابلاغ زودهنگام زمان اعلام طرح جدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای فرآیند صلح در خاورمیانه سخن می‌گویند.

دیپلمات‌های سرشناس غربی روز دوازدهم ژوئن (۲۲ خرداد) را زمان اعلام طرحی می‌دانند که ترامپ پیش از این آن را «معامله قرن» نامگذاری کرد. با این وجود هیچ سند قطعی برای تعیین زمان اعلام این طرح وجود ندارد.

به نظر می‌رسد در صورتیکه دولت آمریکا اعتراضات به ویژه اعتراضات برخی کشور‌های اروپایی را نادیده بگیرد و صرف‌نظر از مواضع کشور‌ها این طرح را اعلام کند، این زمان قطعی‌تر می‌شود. مسئولان واشنگتن به چند نفر به ویژه در اردن، مصر و عربستان اطلاع دادند این طرح تکمیل شده و احتمالا اواسط ماه آینده پس از اتمام مراسم عید فطر اعلام می‌شود. هنوز مشخص نیست که این زمان قطعی است یا خیر، اما واشنگتن اعلام کرد این طرح پس از ماه مبارک رمضان اعلام خواهد شد. احتمال می‌رود دوازدهم ماه ژوئن روز تعیین شده باشد. از چند نفر از سران منطقه خواسته شده است برای این طرح آماده شوند و در آن به عنوان حل و فصل داخلی شرکت کنند.

در این میان فعالیت‌های دیپلماتیک خشونت‌آمیز سران منطقه آغاز شده است؛ به گونه‌ای که سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان درخواست برگزاری دو اجلاس کشور‌های حوزه خلیج فارس و عربی را مطرح کرد. در همین میان عبدالله دوم، پادشاه اردن با شیخ صباح الاحمد، امیر کویت دیدار و روند میانجیگری امان بین ایران و واشنگتن را احیا کرد. پادشاه اردن پس از آن به ابوظبی سفر و با محمد بن زاید دیدار کرد.

پس از آن محمود عباس در اقدامی غیرمنتظره و بنا به درخواست عبدالله دوم، پادشاه اردن به امان سفر کرد. دو طرف ابتدا با یکدیگر دیدار و سپس با برهم صالح، رئیس جمهور عراق دیدار کردند. هنوز مشخص نیست عراق با این پرونده‌ها ارتباط دارد یا خیر.

نظرات بینندگان