arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۹۴۰۸
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۵ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸

رقابت برای جانشینی ترزا می داغ شد

تاکنون هشت نفر کاندیداتوری خود را برای جانشینی ترزا می اعلام کرده و بر این باور هستند که می‌توانند راه بریگزیت را با موفقیت بپیمایند.ترزا می روز جمعه اعلام کرد به خاطر ناکامی در اجرای بریگزیت استعفا می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رقابت برای جانشینی ترزا می، نخست وزیر مستعفی بریتانیا که روز جمعه‌ از سمتش استعفا داد، شدیدتر شده است.

به گزارش ایسنا، ‌به نقل از خبرگزاری رویترز، تاکنون هشت نفر کاندیداتوری خود را برای جانشینی ترزا می اعلام کرده و بر این باور هستند که می‌توانند راه بریگزیت را با موفقیت بپیمایند.

ترزا می روز جمعه اعلام کرد به خاطر ناکامی در اجرای بریگزیت استعفا می‌دهد.

وی در جلوی دفتر نخست وزیر گفت: اکنون برای من روشن شده که منافع بریتانیا با یک نخست وزیر تازه بهتر تامین می‌شود.

تاکنون مت هنکاک، وزیر بهداشت، دومینیک راب، وزیر پیشین بریگزیت، آندرآ لیدسام، رهبر پیشین مجلس عوام، اعلام کاندیداتوری کرده‌اند. همچنین بوریس جانسون، وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا، جرمی هانت، وزیر امور خارجه کنونی، لوری استوارت، وزیر توسعه بین‌الملل و استر مک‌وی، وزیر پیشین کار نیز برای دستیابی به نخست وزیری بریتانیا کاندیدا شده‌اند. مایکل گوو، وزیر محیط زیست نیز جدیدترین فردی است که برای جانشینی ترزا می نامزد شده است.

می تاکنون سه بار برای به سرانجام رساندن یک توافق جدایی از اتحادیه اروپا از طریق پارلمان ناکام مانده است که این مساله بیشتر به خاطر اختلاف نظرهای دیرینه و عمیق میان احزاب انگلیسی در پارلمان است.

قرار بود بریگزیت در ۲۹ ماه مارس گذشته اتفاق افتاد و اگر مصالحه‌ای انجام نشود تا ۳۱ ماه اکتبر نیز این تعویق ادامه می‌یابد.

تمام کاندیداها اعلام کرده‌اند که می‌توانند یک اجماع نظر در انگلیس ایجاد کنند و یا توافق می را اصلاح کنند. این در حالی است که اتحادیه اروپا اعلام کرده است که درباره توافق، مذاکرات دوباره انجام نخواهد داد.

هنکاک در گفت‌وگو با رادیو بی‌بی‌سی اعلام کرد: ما باید با این توافق مخالفت کنیم. ما باید درباره مسائل مختلف صادق باشیم.

راب، یکی از چهره‌های پیشتاز در میان محافظه کاران طرفدار بریگزیت نیز اعلام کرد، او نمی‌خواهد از اتحادیه اروپا بدون هیچ توافقی خارج شود.

اما بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، بوریس جانسون به عنوان یکی از جانشین‌های بالقوه ترزا می در نخست وزیری انگلیس دیده می‌شود.

جانسون اعلام کرده که اگر توافق قابل قبولی به دست نیاید، بریتانیا باید خود را برای خروج از اتحادیه اروپا بدون توافق آماده کند.

وی در یک کنفرانس اقتصادی در سوئیس در روز جمعه اعلام کرد که "ما اتحادیه اروپا را در ۳۱ ماه اکتبر با توافق و یا بدون توافق ترک خواهیم کرد."

لوری استورات هم اعلام کرده که تنش‌های بزرگی در این رقابت وجود دارد.

استورات که مخالف خروج از اتحادیه بدون توافق است، گفته: من فکر می‌کنم که چنین اقدامی یک اشتباه بزرگ، مخرب و غیر لازم است. من فکر می‌کنم این اقدام غیر صادقانه است.

هم چنین جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس نیز اظهار کرده که این کشور باید برای حل مساله بریگزیت انتخابات سراسری زودهنگام برگزار کند.

کوربین اظهار کرد: ترزا می اخیراً اشتباهاتی که طی ماه‌های گذشته مرتکب شده بود، پذیرفت.

وی افزود: نه می و نه حزب دچار اختلافش (محافظه‌کار) شایسته حکومت بر کشور نیستند.

نظرات بینندگان