arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۹۷۲۹
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۱ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۸

دیابت نوع ۲ قابل درمان است؟

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره دیابت نوع ۲ و راه‌های درمان آن توضیحاتی داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره دیابت نوع ۲ و راه‌های درمان آن توضیحاتی داد.

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگردرباره بیماری دیابت نوع ۲ گفت: این بیماری مقاومت پیش رونده بدن به انسولین است که در نهایت به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر می‌شود؛ در این حالت انسولین ترشح شده تاثیری در جذب قند ندارد یا ترشح آن به میزان کافی صورت نمی‌گیرد، شروع دیابت نوع ۲ در سا‌ل‌های اخیر افزایش بی سابقه‌ای داشته است و بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد مبتلایان به دیابت نوع ۲ گرفتار هستند.

 

وی ادامه داد: در دیابت نوع ۲ افزایش میزان قند خون به آهستگی رخ می‌دهد، از این رو مبتلایان در بیشتر موارد از بیماری خود خبر ندارند،‌ در این بین سن، نژاد، سابقه خانوادگی در افراد درجه یک، افزایش وزن و چاقی، فشار خون بالا، کلسترول خون بالاتر از ۲۰۰، افزایش میزان تری گلیسرید، سابقه نازایی، سقط‌های مکرر بدون علت، سابقه دیابت بارداری در حاملگی‌های قبلی و سابقه تخمدان پلی کیستیک از شایع‌ترین علائم این بیماری است.

علت بروز دیایت نوع ۲

عظمایی اظهار کرد: در افراد بالای ۴۰ سال عواملی از قبیل اضافه وزن، چاقی، کم تحرکی یا عدم فعالیت بدنی، سابقه فامیلی، ارثی، چربی و فشار خون، خوردن بیش از حد غذا‌های سرد از مهمترین عوامل بروز بیماری دیابت نوع ۲ است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره دیابت بارداری گفت: افرادی که دیابت بارداری دارند حتما باید زیرنظر متخصص تغذیه باشند؛ ورزش به دیابتی‌ها کمک می‌کند که از شر حمله‌های قلبی، نابینایی و آسیب‌های عصبی در امان باشند.

وی بیان کرد: زمانی که غذا می‌خوریم قند خون افزایش پیدا می‌کند و هر چه این افزایش بیشتر باشد قند بیشتری به یاخته‌ها خواهد چسبید، قند پس از چسبیدن به یاخته‌ به ماده‌ای زیان آور به نام سوربیتول تبدیل می‌شود که این ماده باعث نابینایی و ناشنوایی و آسیب‌های مغزی و قلبی و پا‌های سوزان خواهد شد.

 

عظمایی افزود: ورزش با تحریک جریان خون از بروز زخم‌های دیابتی در افراد مبتلا به قند به‌خصوص در پا‌ها جلوگیری می‌کند؛ ورزش همچنین با ایجاد گردش خون در کنار تغذیه مناسب به رفع ناراحتی‌های جنسی و سردی جنسی دیابتی‌ها کمک می‌کند؛ افراد دیابتی باید هر روز حرارت پا‌ها را کنترل کنند و با تمیز نگه داشتن پا‌ها سلامت خود را حفظ کنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مشکلات روان شناسی بیماران مبتلا به دیابت گفت: یکی از علائم ابراز خشم است؛ اغلب افرادی که مبتلا به دیابت هستند دچار خشم، استرس، افسردگی و غمگینی می‌شوند و ذهنشان درگیر می‌شود که چرا به این بیماری مبتلا شده‌اند.

وی درباره راهکار‌های موثر در مقابله با بیماری دیابت اظهار کرد: این بیماران باید حقیقت را بپذیرند و درک درستی از بیماری داشته باشند و باید استرس و اضطراب را کنار بگذارند، همچنین باید این افراد نگرش خود را نسبت به این بیماری بهتر کنند و بدانند با آموزش‌های خود مراقبتی می‌توانند از زندگی خود لذت ببرند.

 

نظرات بینندگان