arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۹۸۶۲
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۱ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۸

فایننشال تایمز: آمریکا در رابطه با ایران دچار اشتباه محاسباتی شد

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی با اشاره به اینکه آمریکا درباره نارضایتی مردم ایران دچار اشتباه محاسباتی شده است، نتیجه گرفت که طرح رئیس‌جمهوری آمریکا برای فشار حداکثری علیه ایران شکست‌ خورده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فایننشال تایمز: آمریکا در رابطه با ایران دچار اشتباه محاسباتی شدروزنامه فایننشال تایمز در گزارشی با اشاره به اینکه آمریکا درباره نارضایتی مردم ایران دچار اشتباه محاسباتی شده است، نتیجه گرفت که طرح رئیس‌جمهوری آمریکا برای فشار حداکثری علیه ایران شکست‌ خورده است.

این روزنامه انگلیسی در گزارش خود تصریح کرد که ایرانِ امروز باثبات تر از سال گذشته است. "مسأله‌ای که ممکن است دولت دونالد ترامپ که سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه سیاست‌های ایران در منطقه وضع کرده، متعجب کند."

ایرانیان سال گذشته نمی‌دانستند جنگ اقتصادی آمریکا که ارزش پولشان را ۶۰ درصد کاهش داد، آن‌ها به کجا می‌کشاند. اما درحالی‌که دولت ایران تلاش می‌کند تا اوضاع اقتصادی را متعادل کند، مردم هم توانسته‌اند ثباتی را در اوضاع بی‌ثباتی پیدا کنند و سطح آسیب‌پذیری خود را کاهش دهند.

در واقع مقاومت و حصاری که ایران علیه افزایش تورم ایجاد کرده، کار را برای جنگ‌طلبان آمریکا که می‌خواهند کشور را به سمت تظاهرات خیابانی سوق دهند دشوار کرده است.

فایننشال تایمز در ادامه تأکید کرد که آمریکا درباره نارضایتی مردم از رهبران حکومت دچار اشتباه محاسباتی شد. شاید آمریکا ازسوی گروه‌های اپوزیسیون گمراه شده است.

این روزنامه انگلیسی با اشاره به برخی اعتراض های داخل ایران، آن‌ها را کوچک و پراکنده ارزیابی و عنوان کرد که قشر کارمند و متوسط کشور با توجه به تحولات منطقه و واقعیت‌های زندگی، به دنبال تحقق انقلاب دیگری در کشور نیستند. مردم ایران نگران عواقب بروز شورش در داخل کشور هستند و اینکه به سرنوشت عراق، افغانستان و سوریه دچار شوند.

این نشریه انگلیسی با تأکید بر اشتباه محاسباتی آمریکا درباره ایران نوشت: واشنگتن تمام قدرت نفوذ غیرنظامی خود علیه ایران را روی مساله اشتباهی سرمایه‌گذاری کرد، چون ایران از توافق هسته‌ای خارج نخواهد شد. ایرانیان ممکن است از رهبرانشان ناراضی باشند اما می‌دانند که آمریکا خیرخواه آن‌ها نیست. چطور ترامپ می‌تواند ناجی آن‌ها باشد وقتی ایران را ملت تروریست می‌خواند و خواستار پایان ایران می‌شود.

فایننشال تایمز همچنین به تصمیم آمریکا برای پایان دادن به مهلت معافیت‌های نفتی ایران اشاره و عنوان کرد که نفوذ اروپا هم بر تهران از بین رفته است. به تعبیر این روزنامه انگلیسی، تنها ابزار باقی‌مانده برای مجازات ایران درگیری نظامی است که نه ترامپ و نه ایران برای آن آمادگی ندارد.

این نشریه انگلیسی همچنین به حمله اخیر علیه نفت‌کش‌ها در خلیج‌فارس اشاره کرد و با فرض اینکه ایران در این حادثه نقش داشته باشد، افزود: ایران از توان مقابله نظامی به روش نامتقارن برخوردار است.

فایننشال تایمز بااین‌حال درگیری نظامی میان ایران و آمریکا را پرخطر و فرسایشی توصیف کرد و به مذاکره میان دو کشور به‌عنوان یک‌راه حل بهتر از جنگ اشاره کرد و افزود: اما مذاکره زمانی صورت خواهد گرفت که ایران به آمریکا ثابت کند می‌تواند مقابل تحریم‌های فلج‌کننده‌ی این کشور دوام بیاورد و به کسب‌وکار کشورهایی که در منطقه، آمریکا را علیه ایران تحریک می‌کند خسارت بزند. در این صورت آمریکا بدون شروط دوازده‌گانه خود با ایران سر میز مذاکره می‌نشیند.

این نشریه انگلیسی در پایان عنوان کرد که هرچقدر زمان ببرد اما مذاکره میان ایران و آمریکا امری اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان