arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۹۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۸

شی جین پینگ: چین به دنبال حوزه نفوذ در اقیانوس آرام نیست

در بحبوبه نگرانی‌ها در پایتخت‌های غربی نسبت به نقش رو به رشد چین در منطقه آسیا پاسیفیک، رییس جمهور چین به نخست وزیر وانواتو گفت‌ که پکن به دنبال یک حوزه نفوذ در کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شی جین پینگ: چین به دنبال حوزه نفوذ در اقیانوس آرام نیست

در بحبوبه نگرانی‌ها در پایتخت‌های غربی نسبت به نقش رو به رشد چین در منطقه آسیا پاسیفیک، رییس جمهور چین به نخست وزیر وانواتو گفت‌ که پکن به دنبال یک حوزه نفوذ در کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام نیست.

به گزارش ایسنا ‌و ‌به نقل از خبرگزاری رویترز، چین به کشورهای در حال‌ توسعه از جمله کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام پیشنهاد کمک داده است و بسیاری وام‌های چین را بهترین راه برای توسعه اقتصادهایشان می‌دانند. اما منتقدان می‌گویند وام‌های چین می‌تواند این کشورها را به دام بدهی هدایت کند؛ اظهاراتی که پکن آنها را رد می‌کند.

آمریکا و استرالیا به شدت نسبت به نقش رو به رشد چین در اقیانوس آرام نگران هستند. اسکات موریسون، در همین رابطه نخست وزیر استرالیا در چند روز آتی به جزایر سلیمان سفر خواهد کرد.

وزارت امور خارجه چین اواخر روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: شی جینپینگ، رییس جمهوری چین با شارلوت سالوای، نخست وزیر وانواتو در پکن دیدار کرده و تاکید کرد که چین اصول صداقت، نتایج واقعی و حسن نیت را رعایت می‌کند تا همکاری‌ها با کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام را تقویت بخشد.

شی جینپینگ در این دیدار، گفت‌: ما هیچ منافع شخصی در کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام نداریم و به دنبال یک حوزه نفوذ نیستیم.

وی افزود: چین همیشه یک دوست و شریک خوب و قابل اعتماد است. کشورها مهم نیست بزرگ باشند یا کوچک، قوی باشند یا ضعیف، ثروتمند باشند یا ضعیف، همگی اعضای برابر جامعه بین‌الملل هستند.

شی جینپینگ همچنین بدون ارائه جزئیات اعلام کرد که چین همچنین با ناسیونالیسم کورکورانه مخالف است.

وی در ادامه گفت‌: پکن همیشه خواستار تعمیق همکاری تکنولوژی کشاورزی با وانواتو بوده و به ترغیب شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری در این کشور ادامه خواهد داد.

وانواتو و چین سال گذشته گزارشات دال بر اینکه پکن می‌خواهد یک پایگاه نظامی دائم را در کشور جزیره‌ای وانواتو ایجاد کند، رد کردند.

اقیانوس آرام همچنین یک منطقه رقابتی بین چین و تایوان است، چرا که تایوان روابط دیپلماتیک رسمی خود با بسیاری از کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام را حفظ کرده است. چین، تایوان را یکی از استان‌های کشور خود می‌داند که حق داشتن روابط دیپلماتیک با کشورهای دیگر را ندارد.

یکی از مقامات ارشد آمریکا اخیراً تاکید کرد که کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام که با تایوان روابط دیپلماتیک دارند، باید در مقابل تلاش‌های شدید چین برای کاهش ارتباطات برون مرزی تایوان، روابط خود را حفظ کنند.

نظرات بینندگان