arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۸۰۱۱۴
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۲ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۸

ترامپ، پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای با روسیه را تمدید نمی کند

دستیار ویژه رئیس جمهور آمریکا امروز چهارشنبه گفت، دونالد ترامپ تا سال آینده ۲۰۲۰ تصمیمی برای تمدید پیمان کاهش تسلیحات هسته ای (نیو استارت) دو جانبه با روسیه ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترامپ، پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای با روسیه را تمدید نمی کنددستیار ویژه رئیس جمهور آمریکا امروز چهارشنبه گفت، دونالد ترامپ تا سال آینده ۲۰۲۰ تصمیمی برای تمدید پیمان کاهش تسلیحات هسته ای (نیو استارت) دو جانبه با روسیه ندارد.

به گزارش یواس نیوز، «تیم موریسون» که در موسسه هادسون در مورد چشم انداز کنترل تسلیحات سخن می گفت، افزود: من فکر می کنم که تصمیم در مورد تمدید پیمان نیو استارت توسط رئیس جمهور در سال آینده گرفته شود.

وی در حالی از عدم تمدید پیمان نیواستارت سخن می گوید که پیش تر در ماه می (فروردین- اردیبهشت) «آندرو تامپسون» دبیر کنترل تسلیحات آمریکا بیان کرد ، دولت آمریکا تا کنون هیچ تصمیمی برای تمدید احتمالی پیمان نیو استارت نگرفته است.   

در همین زمینه «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا گفت، واشنگتن و موسکو تیم هایی برای فعالیت بر موضوع تمدید احتمالی پیمان نیو استارت تشکیل خواهند داد و در مورد دیگر مسائل کنترل تسلیحات نیز بحث و گفتگو صورت خواهد گرفت.

روسیه نیز در پاسخ به اقدام آمریکا برای تمدید این پیمان گفت، مسکو خواهان تمدید پیمان نیو استارت است.

پیش از این نیز مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا  ۱۲ بهمن اعلام کرده بود ، کشورش تا شش ماه دیگر از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد(INF) خارج می‌شود.

امریکا این تصمیم را به متحدان خود در پیمان ناتو اطلاع داده و به‌نظر می‌رسد ناتو از  این تصمیم آمریکا حمایت می‌کند.

نیو استارت (New START) پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه است.

رئیس‌جمهوری آمریکا و همتای روسی وی ۸ آوریل سال ۲۰۱۰ (نوزدهم 1389) در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و یک پیمان برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای  امضا کردند.

آمریکا و روسیه در چارچوب این قرارداد جدید، اجازه دارند حداکثر ۱۵۵۰ کلاهک را مستقر کنند؛ و این مقدار حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در سال ۲۰۰۲ است.

نظرات بینندگان